۳ خرداد ۱۳۹۹، ۱۳:۴۴
کد خبرنگار: 1028
کد خبر: 83797994
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

 پارک موزه دفاع مقدس مازندران چشم به راه کمک خیران

ساری- ایرنا- مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران خواستار ورود جدی خیران برای اتمام ساخت پارک موزه دفاع مقدس استان در ساری شد.

سردار عبدالله ملکی روز شنبه در نشست خبری به مناسبت سالروز آزادی خرمشهر با اظهار این که هر کار ناممکنی مانند آزاد سازی خرمشهر با ورود و حضور مردم امکان پذیر می شود ، افزود : تکمیل پارک موزه دفاع مقدس مازندران در حاشیه رودخانه تجن ساری با گذشت ۱۳ سال از زمان آغاز ساخت ، اکنون مطالبه جدی شهروندان مازندرانی بویژه خانواده شهدا و ایثارگران است.

وی با اظهار این که بدون حضور مردم فتح خرمشهر امکان پذیر نبود ، گفت : برای تکمیل پارک موزه دفاع مقدس مازنندران هم از آن جایی که همه دستگاه های اجرایی با مشکلات بودجه ای مواجه هستند ، به صورت جدی نیازمند حضور خیرین هستیم.

ساخت پارک موزه دفاع مقدس مازندران در مساحتی حدود ۶۰ هکتار در حاشیه رودخانه تجن ساری در قالب ۲۴ طرح و در سه فاز از سال ۸۶ آغاز شد.یکی از مشخصات این پارک موزه احداث ساختمان‌های" تانک فارم " است که با الگوگیری از مخازن نفتی در شهر فاو با کاربری فرهنگی طراحی شده است.احداث مسجد فاطمه الزهرا (س)، یادمان فاو با بنای یکهزارمترمربع در ضلع غربی، از دیگر ویژگی‌های این پارک است.
دهکده یادمان هفت تپه هم با شبیه سازی اردوگاه هفت تپه در این محل طراحی و اجرایی شده که شامل سنگرهای بتنی، چادر، ایستگاه صلواتی، میدان، تپه ماهورها، المان‌ها و تندیس شهداست.

مازندران ۱۰هزار و ۴۰۰شهید تقدیم نظام جمهوری اسلامی کرده است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر دفاع مقدس مازندران همچنین گفت : فتح خرمشهر ضربه‌ای سنگین به توان رزمی و روحی نیروهای عراقی وارد کرد و جمهوری اسلامی ایران با این پیروزی در موضع قدرت قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه آموزه های دینی عامل اصلی آزادی این شهر بوده است، افزود: وحدت نیروهای مسلح و مردم ، قدرت رهبری و گوش بفرمان بودن همه به فرمانده کل قوا عامل دیگر پیروزی بوده و قطعا بدون حضور مردم پیروزی در خرمشهر میسر نبوده است.
سردار ملکی با بیان این که ملت ایران با فتح خرمشهر بزرگترین شادی را از خداوند متعال دریافت کردند، ادامه داد: مازندران با حضور نیروهای رزمنده در قالب سه تیپ بیت المقدس ، ۲۷نور و تیپ ۲۵کربلا ، ۲۲۰ شهید در این حماسه تقدیم کرد.
ملکی با بیان اینکه درس شور و شعور حماسه آزادی خرمشهر باید به نسل های کشور سینه به سینه و با نشر ارزش های دفاع مقدس و ایثارگری منتقل شود، گفت: عملیات فتح خرمشهر از دهم اریبهشت تا سوم خرداد طی ۲۳ روز پس از ۶۶۵روز اشغال خرمشهر ،به ثمر رسیده است .
وی وسعت منطقه آزاد شده خرمشهر را پنج هزار و ۴۰۰ کیلومتر مربع اعلام کرد و ادامه داد: در این عملیات دشمن ۱۶ هزار کشته و مجروح و ۱۹هزار اسیر داد.
مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس مازندران گفت: در این عملیات ۵۵۰ دستگاه تانک و نفربر، ۵۳ فروند هواپیما ، سه فروند بالگرد و ۵۰ دستگاه خودرو دشمن منهدم شد و ۵۰ دستگاه تانک و نفربر ، ۳۰ قبضه توپ و ۳۰۰ دستگاه خودرو نیز به غنیمت در آمد.

سردار ملکی همچنین برنامه های گرامیداشت سوم خرداد در مازندران را تشریح کرد و گفت : امسال ۱۶ کمیته استانی دفاع مقدس و سوم خرداد شکل گرفت ولی با توجه به شرایط کرونایی کمیته فضای مجازی سوم خرداد فعالتر از دیگر کمیته ها  است و رسانه ها هم وظیفه خطیری برای گرامیداشت این روز در شرایط کرونایی دارند.

وی به وجود ۲۲ هزار پیشکسوت دفاع مقدس در نیروهای مسلح استان مازندران اشاره کرد و بیان داشت : یکی از برنامه مهم هفته دفاع مقدس تجلیل از پیشکسوتان است.

ملکی  به تولید فیلم ۸۰ دقیقه ای خان طومان اشاره کرد و گفت : به رغم مشکلات مالی حدود ۹۰ درصد از فیلمبرداری بخش نظامی این فیلم به پایان رسیده است.

قرار است در فیلم داستانی ۸۰ دقیقه ای خان طومان مازندران  که ۱۷۰ بازیگر در آن نقش ایفا می کنند، بخشی از زندگی شهدای مازندرانی مدافع حرم مستقر در منطقه خان طومان به تصویر کشیده شود.
اردیبهشت سال ۹۵ پس از نقض آتش بسی که با وساطت سازمان ملل در سوریه برپا شده بود، ۱۳ تن از رزمندگان مازندرانی مدافع حرم در شهرک خان طومان سوریه به دست تکفیری ها به شهادت رسیدند که پیکر مطهر جمعی از آنان پس از دو سال به کشور بازگشت.

این نظامی پیشکسوت دفاع مقدس مازندران با اشاره به اینکه اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان  از زمان تشکیل تاکنون ۲۰۰ عنوان کتاب به رشته تحریر درآورده است ، گفت : هنوز کتاب های مختلفی با موضوع نقش مازندران در پیروزی انقلاب و هشت سال دفاع مقدس در دست تهیه داریم که نیاز  به همکاری برای جمع آوری اطلاعات و صد البته  بودجه‌ برای به چاپ رساندن این کتاب‌ها است.

سردار ملکی تاریخ مقاومت هلال احمر ،آموزش و پرورش ، جهاد سازندگی و اداره کل  انتقال خون مازندران در دوران جنگ را از کتاب های در دست تهیه این اداره کل برشمرد و اظهار داشت:جمع آوری نهضت خاطرات رزمندگان در سطح ادارات استان نیز آغاز شده است .

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha