۵ خرداد ۱۳۹۹، ۲۰:۱۱
کد خبرنگار: 1165
کد خبر: 83799902
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

معاون استاندار: امنیت پایداری در مرزهای آذربایجان‌غربی برقرار است

ارومیه- ایرنا- معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌غربی گفت: به لطف جانفشانی و ایثار مرزداران و مرزبانان، امنیت پایداری در مرزهای استان برقرار است.

علی مصطفوی روز دوشنبه در بازدید از مرزهای سردشت و پیرانشهر تلاش مرزداران و مرزبانان در صیانت از مرزهای کشور و استان را ستودنی دانست و اظهار داشت: با هوشیاری و اقتدار مرزبانان و نیروهای مسلح امنیت کاملی در مرزهای ایران اسلامی در تمام نقاط کشور برقرار شده است.

وی افزود: همانگونه که رزمندگان و شهدای ما در هشت سال دفاع مقدس در راه اعتلای نظام اسلامی و حفظ آرمان‌های مقدس انقلاب اسلامی از جان خود گذشتند، مرزبانان نیز با جان و دل از مرزهای کشور حراست و دفاع کرده و یک قدم نیز به عقب نخواهند گذاشت.

وی با اشاره به اقدامات در دست اجرا برای توسعه مرز کیله سردشت، اضافه کرد: این مرز مهم به زودی با اقداماتی که دولت آغاز کرده جایگاه واقعی خود را در مناسبات اقتصادی ایفا خواهد کرد.

وی اضافه کرد: مرز تمرچین پیرانشهر نیز به عنوان یکی از گذرگاه‌های مهم اقتصادی کشور مطرح است و امروز از وضعیت خوبی برخوردار است.

معاون سیاسی،امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌غربی در این بازدید از وضعیت امنیتی و زیرساخت‌های مرزهای کیله سردشت و تمرچین پیرانشهر را از نزدیک مورد بازدید قرار داد.

گمرک بازارچه مرزی کیله سردشت از سال ۱۳۸۲ شمسی برای تسریع در صادرات کالاهای کارخانجات و تولید کنندگان داخلی کشور آغاز به کار کرد؛ این مرز که در ۲۰ کیلومتری شهر «قلعه‌دیزه» در شمال عراق قرار دارد پیش از این، یکی از بازارچه‌های مهم آذربایجان‌غربی در زمینه صادرات کالا محسوب می‌شد. 

شهرستان سردشت با جمعیت ۱۲۰ هزار نفر در جنوب آذربایجان غربی و در امتداد مرزهای ایران با شمال عراق قرار گرفته است؛ این شهرستان مرزی دارای ۲ بازارچه مصوب «کیله» و «اشکان» است.

مرز تمرچین نیز در ۱۵ کیلومتری غرب پیرانشهر در جنوب آذربایجان‌غربی و نقطه مقابل مرز حاج عمران عراق قرار دارد و یکی از نزدیکترین مسیرهای زمینی جمهوری اسلامی به دریای مدیترانه شرقی است، بیشترین صادرات آذربایجان‌غربی از پایانه مرزی تمرچین صورت می‌گیرد.

این مرز زمینی تا شهر ارومیه، مرکز استان ۱۶۰ کیلومتر فاصله دارد و فاصله نزدیکترین شهرها به این مرز، پیرانشهر در ایران و چومان در عراق است که به ترتیب حدود ۱۱ کیلومتر و ۲۵ کیلومتر با گمرک تمرچین فاصله دارد.
مرز تمرچین پیرانشهر در سال ۱۳۸۶ به عنوان مرز رسمی زمینی شناخته شد و نقش آن در اقتصاد منطقه چشمگیر است.

آذربایجان‌غربی از جمله استان‌های مرزی کشور است که با کشورهای ترکیه، عراق و جمهوری خودمختار نخجوان ۹۶۷ کیلومتر مرز مشترک دارد، این استان دارای ۹ گمرک و پنج پایانه مرزی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha