نیم میلیون رزمنده خراسانی در دفاع مقدس حضور داشتند

مشهد- ایرنا- مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان رضوی گفت: خراسان بزرگ شامل سه استان خراسان رضوی، جنوبی و شمالی در دوران دفاع مقدس حدود ۵۰۰ هزار رزمنده در قالب نیروهای رزمی و امدادی در جبهه‌های جنگ داشته است.

سردار سرتیپ دوم پاسدار حسینعلی یوسفعلی زاده روز سه شنبه در جمع خبرنگاران در مشهد افزود: این تعداد رزمنده به عنوان نیروی رزمی از یگانهای سپاه، ارتش، بسیج و نیروی انتظامی، جهاد سازندگی، هلال احمر و نیروهای امدادی و درمانی و سایر اقشار در جبهه های نبرد حضور داشته‌اند که با احتساب اعضای خانواده می‌توان به تاثیرپذیری حدود سه میلیون نفر از جمعیت خراسان از جنگ اشاره کرد.

وی ادامه داد: با این اوصاف دفاع مقدس با تمام وجود در جامعه خراسان درک شد و البته این حضور، مرهون مشارکت داوطلبانه مردم بوده است چنانکه در خراسان۵۰ درصد شهدا را نیروهای داوطلب تشکیل می دهند و بیش از ۳۰۰ هزار نفر از نیم میلیون رزمنده نیز داوطلبان بسیجی بوده اند و این مشارکت به حدی بوده است که خراسان که در شرقی ترین بخش کشور قرار دارد از برخی استانهای غربی و دخیل در جنگ شهید بیشتری تقدیم کرده است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان رضوی گفت: در بحث کرونا نیز همین روند حضور داوطلبانه مشاهده شد و با هدایتهای رهبری، دلسوزی های مدیران جامعه و مشارکت، وحدت و انسجام مردم هم اکنون در حال عبور از این ویروس هستیم و با اتکای به همین نیروهای داوطلب کارنامه خوبی دربرابر کرونا به جهانیان ارائه شد.

یوسفعلی زاده با اشاره به چهلمین سالگرد آزادسازی خرمشهر گفت: گرامیداشت ۴۰ سال دفاع مقدس فرصتی برای بازخوانی و مرور کارنامه درخشان و عظیم تجربه اعجاب انگیز و بهت آور دفاع مقدس مردم ایران برای جهان است و از جمله این تجربه های بزرگ این است که کشوری در شرایط تهدید، تحریم و مزاحمتهای بین المللی و منطقه ای روی پای خود ایستاده است و به پیش می رود و علاوه بر این یاور کشورهای مظلوم و مستضعف منطقه نیز شده است.

فعلا شهید گمنامی در خراسان رضوی دفن نمی شود

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی گفت: در حال حاضر در ۱۰۵ نقطه از استان ۳۰۵ شهید گمنام تدفین شده است که پیش از سال ۹۸ در ۵۴ نقطه و از سال قبل تاکنون نیز در ۲۱ منطقه با رایزنی های صورت گرفت یادمان شهدا برای آنها ساخته شده یا در حال ساخته شدن است.

یوسفعلی زاده افزود: یکی از مطالبات اصلی این اداره کل تکمیل ۳۱ نقطه باقی مانده است که لازم به ذکر است تدفین شهدا در این مناطق به تقاضای مردم و مسوولان محلی بوده است تا شهدا افتخار شهرشان باشند اما با وجود بدقولی های صورت گرفته از سوی مسوولان محلی از این پس با تدفین هیچ شهید گمنامی در استان موافقت نمی شود مگر اینکه در ۳۱ نقطه یاد شده یادمانی جهت تکریم شهدای گمنام ساخته شود.

افتتاح مرکز اسناد دفاع مقدس 

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی همچنین درباره تکمیل باغ موزه دفاع مقدس مشهد نیز گفت: برای تکمیل این پروژه ۴۰۰ میلیارد ریال تامین اعتبار شده که تاکنون ۱۵۰ میلیارد ریال آن هزینه شده که به واسطه فعالیتهای صورت گرفته ساختمان شماره یک این باغ موزه بیش از ۹۵ درصد تکمیل شده و در همین ماه افتتاح خواهد شد.

یوسفعلی زاده افزود:ساختمان شماره یک به عنوان مرکز اسناد و کتابخانه تخصصی دفاع مقدس، مورد نیاز محققان در حوزه جنگ دفاع مقدس است که در دو طبقه همکف و زیر زمین در مجموع  سه هزار متر مکعب زیربنا دارد.

وی ادامه داد: با بودجه ۴۰۰ میلیارد ریالی یاد شده ساختمان دوم یا همان موزه جبهه مقاومت جهان اسلام نیز در حال ساخت است که بیش از ۵۰ درصد پیشرفت داشته و آذرماه امسال تکمیل و افتتاح خواهد شد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی گفت:در مجموع مبلغ مذکور برای تکمیل همه پروژه باغ موزه کافی نیست و ساختمان اصلی موزه با 6 هزار مترمکعب زیر بنا ممکن است با این مبلغ به اتمام نرسد لذا با شهرداری مشهد مذاکراتی داشته ایم و با روحیه و انگیزه خوبی که مسوولان این نهاد در راستای تکمیل طرح داشته اند امیدواریم سایر هزینه های موزه را نیز تامین کنند.

تجلیل از ۱۰۰ هزار رزمنده خراسانی

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی گفت: ۶۶ عنوان برنامه اثرگذار و مرتبط با حماسه جاویدان دفاع مقدس در استان از سوم خرداد تا اسفند ماه ۹۹ تدارک دیده شده است که در حقیقت این برنامه ها چکیده ای از پیشنهادات ۲۰ دستگاه اداری خراسان رضوی است.

یوسفعلی زاده افزود: تهیه خاطرات شفاهی و اطلاعات رزمندگان و ایثارگران دستگاه های اجرایی و خدماتی استان در قالب انتشار یک کتاب، تکریم و تجلیل از ۱۰۰ هزار  ایثارگر و پیشکسوت دفاع مقدس خراسان رضوی و تولید کلیپ و ثبت و ضبط خاطرات شفاهی حداقل ۱۰ ایثارگر هر دستگاه از جمله از برنامه های شاخص از مجموعه ۶۶ برنامه یادشده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha