۸ خرداد ۱۳۹۹، ۱۵:۴۷
کد خبرنگار: 1014
کد خبر: 83802876
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بهره برداری تجاری از مراتع البرز غیرقانونی است

۸ خرداد ۱۳۹۹، ۱۵:۴۷
کد خبر: 83802876
بهره برداری تجاری از مراتع البرز غیرقانونی است

کرج - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت: با بهره برداران غیرمجاز و غیرقانونی از محصولات فرعی مراتع استان به خصوص برداشت گیاهان دارویی و سبزی های کوهی، برخورد قانونی و حقوقی می شود.

حامد فرضی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از ورود افراد خاطی که از محصولات فرعی جنگلی وم رتعی همچون کنگر و ...که بصورت غیرقانونی و برای مصارف تجاری برداشت می کنند و باعث تخریب بافت خاک و مراتع می شوند، جلوگیری می شود.‌
وی اظهار داشت: بر اساس قوانین و سیاست های جاری سازمان جنگل ها، مراتع وآبخیزداری کشور ، برداشت محصولات فرعی مراتع بدون اخذ مجوزهای لازم از ادارات منابع طبیعی ممنوع بوده و جرم محسوب شده و با مجرمان برابر قوانین و مقررات رفتار خواهد شد.
وی گفت: به همین منظور امسال با حکم دادستان کنترل برداشت گیاهی و مرتعی انجام می شود که در راستای این حکم حدود ۵ ایستگاه کنترل در محدوده های برداشت و ۶ تیم گشت سیار نیز مشغول فعالیت هستند.

فرضی با بیان اینکه مردمی که برای مصرف شخصی اقدام به برداشت محدود می کنند، شامل این ممنوعیت ها نیستند، افزود: مردم بومی این مناطق مشارکت خوبی در کنترل مراتع و یا معرفی افراد خاطی دارند.

وی ادامه داد: برداشت این گیاهان بایستی بر اساس اصول و قواعد خاصی همچون زمان برداشت، میزان برداشت و نوع برداشت رعایت شود که اگر برداشت ها تجاری نباشد، به مردم آموزش های لازم برای برداشت را خواهیم داد.

آتش سوزی مراتع با مدیریت دام کنترل می شود

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز در ادامه به نزدیک شدن فصل آتش سوزی مراتع با توجه به گرم شدن هوا و خشک شدن گیاهان مرتعی اشاره کرد و گفت: آتش سوزی ها را می توان با مدیریت دام در مراتع مهار کرد زیرا ورود دام بیش از حد مجاز به مراتع منجر به تخریب مرتع می شود همانطور که نبود دام هم می تواند اثرات مخرب دیگری در پی داشته باشد.

وی افزود: اگر زمان ورود و خروج دام در مراتع را به صورت تعادل در مرتع حفظ کنیم تا پوشش گیاهی کم و زیاد نشود، مراتع در حد استاندارد خود باقی می مانند.

فرضی به اقدامات پیشگیرانه در خصوص آتش سوزی ها اشاره کرد و اظهار داشت: در نقاط حساس مراتع به خصوص مناطقی که چسبیده به جاده های مواصلاتی یا عبور دام و یا مردم زیاد است، آتش بر احداث کرده ایم.

وی اضافه کرد:‌ همچنین ادوات و تجهیزات اطفای حریق به میزان کافی تهیه و در اختیار دهیاران، شوراها و تشکل های مردمی قرار گرفته است تا در صورت بروز آتش سوزی بتوانند مقابله لازم با آن را داشته باشند.

حدود ۳۷۰ هزار هکتار از ۴۳۰ هزار هکتار اراضی ملی استان البرز را مراتع تشکیل می دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha