مسعود رضایی در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه کارنامه مجلس دهم باید با توجه به ظرف زمانی خاص تشکیل آن، بررسی شود، ابراز داشت: باید ابتدا بدانیم لیست امید و مجلس دهم چگونه تشکیل شد و سپس چگونه و در چه فضایی به پایان رسید.
عنوان کرد: در زمان انتخابات موضوع ارتباط ایران با دیگر کشورها و گشایشهای بینالمللی بر اثر مذاکرات مطرح بود و مردم هم از لحاظ اقتصادی در پی آن بودند که تغییر و تحولی در رویکرد حاکمیتی رخ دهد. شعاری هم که لیست امید داشت، تغییر بود و انتظار میرفت مجلس زمینه آن تغییرات را فراهم آورد.
وی افزود: نمایندگان لیست امیدوار بودند بتوانند در هیات رئیسه مجلس که تصمیم گیرنده بسیاری از مسائل است، جایگاهی داشته باشند و در انتخاب آن نیز تاثیرگذار باشند؛ اما متوجه شدند تعدادشان آن اندازه نیست که بتوانند بر مبنای شعار تغییر حرکت کنند.
لیست امید در مجلس دهم در اقلیت بود
رضایی با بیان اینکه فکر میکردیم دستکم ۱۵۰ نفر از اعضای مجلس از لیست امید باشند، گفت: تعداد درنهایت حدود ۱۰۰ نفر بود و تعداد افرادی که واقعا پای کار بودند و براساس تفکر لیست امید حرکت میکردند، ۶۰ نفر بیشتر نبود؛ بنابراین لیست امید در مجلس دهم اقلیت بود.
نماینده مردم شیراز در دور دهم، عنوان کرد: از میان طیفهای مختلف نمایندگان در مجلس، مستقلین بازیگر اصلی بودند، آنها بر مبنای منافع گروهی و شخصی خود به اصلاحطلبان یا اصولگرایان تمایل نشان میدادند. مثلا در برخی عزل و نصبهای وزرا، درصورتی که مایل بودند با لیست امید همراهی میکردند؛ اما در برهههای حساس بیشتر با اصولگرایان همراه میشدند.
وی با اشاره به اینکه ۱۸ نماینده فارس تابعی از کلیت مجلس بودند، بیان داشت: در میان نمایندگان فارس،چهار نماینده از شیراز و سه نماینده از شهرستانها در راستای تفکر لیست امید فعالیت میکردند و مابقی متعلق به طیف اصولگرایان و مستقلین بودند.
نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی تصویب قوانینی همچون منع بهکارگیری بازنشستگان و همسانسازی حقوق بازنشستگان را در راستای تحقق خواست مردم دانست و بیان داشت: ممکن است این قوانین در اجرا برای مردم ملموس نبوده باشد؛ اما براساس نگاه مردمی تصویب شده است.
رضایی عملکرد نمایندگان فارس را درراستای کمیت آنها دانست و افزود: در قانونگذاری اکثریت، تصمیم گیرندهاند. از این لحاظ فارس هم الگویی از کل کشور بود و متشکل از همه طیفها.
نگاه نمایندگان فارس در گزینش هیات رئیسه مجلس دهم ملی بود
وی در پاسخ به این انتقاد که نمایندگان فارس نتوانستند در هیات رییسه و ریاست کمیسیونها جایگاه مناسبی داشته باشند، گفت: نظرمان این بود که لیست امید بتوانند در هیات رئیسه جایگاه داشته باشند که چنین هم شد و در این زمینه نگاهمان کلی بود و نه استانی؛ همچنین در کمیسیونها هم جایگاه خوبی داشتیم و شخصا نایب رئیس کمیسیون اجتماعی بودم، محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران، محمد مهدی برومندی دیگر نماینده فارس نایبرییس کمیسیون امنیت ملی، بهرام پارسایی سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ و رحیم زارع نیز سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی بودند و همچنین دیگر نمایندگان تلاش کردند تا جایگاههایی را کسب کنند.
رضایی همچنین با رد کردن عدم ارتباط با دانشگاهیان و بدنه مردمی گفت: نمایندگان فارس و بهویژه شیراز چندین بار در جلسات پرسش و پاسخ دانشجویی دانشگاه شیراز حاضر شدند؛ همچنین جلساتی با روسای دانشگاه داشتند که برای مثال یک نمونه از این جلسات درباره افزایش حقوق استادان دانشگاه بود.
وی افزود: برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی دفتر نمایندگان شیراز در یک مکان بود و دستکم سه روز نمایندگان با مردم دیدارهای مردمی داشتند و ثابت کردند که در ارتباط با مردم هم قوی هستند، این موضوع در آینده نیز قابل مقایسه است و امکان بررسی دارد.
دهمین دوره مجلس شورای اسلامی هشتم خرداد ماه سال ۱۳۹۵ آغاز به کار کرد و دوم خردادماه ۱۳۹۹ به کار خود پایان داد. استان فارس ۱۸ نماینده در مجلس دارد.
نظر شما