واکنش جمعی از نمایندگان پارلمان انگلیس به مرگ سیاه‌پوست آمریکایی

لندن– ایرنا– جمعی از نمایندگان پارلمان انگلیس با صدور بیانیه‌ای، آنچه رفتار نژادپرستانه دولت‌ها در جهان با اقلیت‌های نژادی خواندند به باد انتقاد گرفته و تصریح کردند که از مرگ شهروند سیاه‌پوست آمریکایی، به دست پلیس سفید پوست، چشم‌پوشی نخواهند کرد.

در این بیانیه که یک نسخه آن در فیس‌بوک «جرمی کوربین» رهبر سابق حزب کارگر منتشر شده آمده است: ما در کنار خانواده، دوستان و هم‌محله‌ای‌های «جورج فلوید» در مینیاپولیس ایستاده‌ و نمی‌توانیم از مرگ او به عنوان یک سیاه‌پوست غیرمسلح چشم‌پوشی کنیم.

امضاء کنندگان این بیانیه، مرگ فلوید را در بخشی از تاریخ محرومیت اجتماعی و استثمار اقتصادی آفریقایی‌های آمریکا تعبیر و تاکید کردند: ما به‌عنوان جنبش ضد امپریالیستی تصدیق می‌کنیم که آمریکا بر پایه سلطه‌گری و برده‌داری از آفریقایی‌ها بنا شده و از این منظر، شانه‌به‌شانه همه آن‌هایی که در این کشور و سراسر جهان از خشونت تبعیض‌امیز دولتی به ستوه آمده‌اند، ایستاده‌ایم.

نمایندگان پارلمان انگلیس که خود را عضو پویش سوسیالیست می‌نامند خاطر نشان کردند؛  اینک مهم است که ما در انگلیس درک کنیم، از آفت رفتار تبعیض‌آمیز دولتی مبرا نیستیم. سیاه‌پوستان انگلیسی هم به طور نامتناسب از رقتار خشن پلیس رنج می‌برند و تعداد آنها در قیاس با سایر اقلیت‌های نژادی بیشتر است.

آنها در این بیانیه از دولت محافظه‌کار بوریس جانسون خواسته‌اند تا از نا آرامی‌های آمریکا درس گرفته و از این فرصت برای بازنگری و اصلاح نابرابری‌های نژادی در دستگاه‌ عدالت کیفری این کشور بهره جوید.  

در پایان بیانیه یادشده، نمایندگان پارلمان انگلیس تاکید کردند؛ اکنون زمان آن رسیده که به نابرابری‌های نژاد در سراسر جهان پایان داده شود.

علاوه بر جرمی کوربین، شخصیت های ارشد حزب کارگر انگلیس همچون جان مک‌دانل (وزیر سابق دارایی دولت درسایه)، دیانه ابوت (وزیر سابق کشور دولت در سایه)، ریچارد برگن (وزیر سابق دادگستری دولت درسایه) و ۱۸ نماینده دیگر این بیانیه را امضاء کرده‌اند.  

«جورج فلوید» شهروند سیاهپوست آمریکایی ششم خردادماه در شهر مینیاپولیس ایالت مینه‌سوتا به دست یک افسر سفیدپوست به نام «درک شووین» کشته شد.  

افسر پلیس آمریکا پس از بازداشت به قتل درجه سه متهم و سپس نهم خرداد با وثیقه ۵۰۰هزار دلاری آزاد شد.  

این تحولات خشم مردم آمریکا را پی داشته و شهرهای زیادی در این کشور شاهد برگزاری تظاهرات علیه قتل فلوید بوده است.  

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha