۱۱ خرداد ۱۳۹۹، ۱۷:۰۳
کد خبر: 83806309
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نویسنده: داستان شخصیت سیما در سریال همگناه واقعی است

تهران- ایرنا- نویسنده سریال «همگناه» در شبکه نمایش خانگی گفت: روایت زندگی شخصیت سیما بر اساس واقعیت نوشته و برنامه‌ریزی شده است.

نشست خبری سریال همگناه به کارگردانی مصطفی کیایی که این روزها فصل نخست آن در شبکه نمایش خانگی به پایان رسیده است، با عوامل و بازیگران این مجموعه در پردیس باغ کتاب برگزار شد.
محسن کیایی نویسنده این مجموعه در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص اتفاقات زندگی سیما به عنوان شخصیت ترنس سریال همگناه، تا چه حد به واقعیت نزدیک است؟ تصریح کرد: این روایت ها زاییده ذهن من نیست من مدتی کافه ای داشتم که افراد ترنس در آن رفت و آمد می کردند و از نزدیک با آنها آشنایی پیدا کردم.
وی افزود: سعی کردیم برای نشان دادن این شخصیت از کلیشه ها دوری کرده و فردی انتخاب کنیم که درونی تر و قابل پذیرش است زیرا بسیاری از این افراد به طور درونی دچار مشکل هستند.
کیایی خاطرنشان کرد: من چنین داستانی را در زندگی واقعی مشاهده کردم، فردی بود که به دلیل فشار خانواده مدتی ازدواج کرد و بعد از مدتی زندگی جدا شد و ما تلاش کردیم ماجرا را از نگاه خانواده شرح دهیم.
به گفته وی، این روزها شرایط برای افراد ترنس بازتر شده است و ایران از کشورهایی است که با انجام عمل بر روی این افراد موافق است اما پذیرش چنین اتفاقی از سوی خانواده ها بسیار سخت است که در سریال همگناه دیده می شود و می توانیم این روایت را بر اساس واقعیت بدانیم.

نویسنده سریال همگناه در خصوص پایان یافتن فصل اول در قسمت ۱۲ سریال خاطرنشان کرد: ما در فصل اول قصه ها رو دنبال کردیم و به سرانجام رساندیم و شخصیت ها به ثبات نسبی رسیده اند و فصل دوم بعد از سه ماه گذر زمان آغاز می شود و ۱۲ قسمت دیگر ادامه دارد.
وی همچنین در خصوص داستان این سریال نیز اظهار داشت: در این روزگار به این داستان خانوادگی نیاز داریم تا در کانون خانواده از معضلات اجتماعی حرف بزنیم و نگاه به این آدم ها و تاثیری که بر خانواده می گذارد را مورد توجه قرار دادیم. 
وی افزود: خانواده دغدغه ماست و در تمام دوران کاری به آن علاقه مند بودیم اما بیش از نشان دادن راه حل به دنبال طرح مسئله هستیم که وظیفه ما محسوب می شود؛ شرایط و نوع جامعه امروز خانواده مانند گذشته نیست اما نمی خواستیم از هم گسیختگی فعلی را هم نشان دهیم بلکه تفاوت و تضاد بین نسل ها در یک خانواده را به نمایش در آوردیم؛ قدیم ها هر ده سال نسل عوض می شد اما این روزها می توانیم ببینیم که آدم ها زیاد تغییر می کنند.
وی تاکید کرد: برای ما خانواده جایگاه مهمی دارد، همگناه نشان می دهد چطور خانواده ها در کنار هم باشند و آسیب ها چگونه بر آنها تاثیر می گذارد و شکل آدم ها و نوع تصمیم گیری را نشان می دهیم.
قصه، حرف اول را در جذب مخاطب می زند

مصطفی کیایی کارگردان سریال همگناه نیز با اشاره به اینکه این نشست خبری از اولین تجمعات پساکرونا محسوب می شود تاکید کرد: این برنامه بازگشایی جمع های اینچنینی محسوب می شود که مدتی است به دلیل کرونا شکل نگرفته بود و امیدواریم از این دوره عبور کنیم و بار دیگر جمع های سینمایی تصویری داشته باشیم. 
وی در خصوص پایان فصل اول گفت: برای شروع فصل دوم که در ۱۲ قسمت تدارک دیده شده است زمان سه ماه جلوتر می رود که پیش از این تصمیم داشتیم برای پخش فصل دوم فاصله ای چند ماهه داشته باشیم اما به دلیل کرونا و نیاز به پخش چنین محتواهایی بعد از گذر از یک هفته فصل دوم را آغاز کردیم.

کیایی افزود: رسانه ملی در دوران قرنطینه بد عمل کرد و برنامه های خوبی برای راضی کردن مخاطب ندارد؛ همیشه این تفکر وجود داشت که صدا و سیما رسانه ای بی رقیب است اما دوران کرونا باعث شد ارائه دهنده های محتواها وضعیت بهتری در رضایت مخاطب به دست بیاورند.

وی در خصوص اینکه این سریال مورد استقبال عمومی قرار گرفته است اظهار داشت: از نظر من حرف اول و آخر را در جذب مخاطب، قصه می زند و به همین دلیل در فیلم های سینمایی که ساخته ام نیز سعی می کنم قصه بگویم و در کنار آن مجموعه بازیگران و عوامل دست به دست هم می دهند تا دیده شود اما در کنار تمام عوامل، اتصال با مخاطب قصه است.
به گفته وی، دلیل قصه هایی که تمام شخصیت ها دارند این است که کاراکتر الکی نداشته باشیم و هر فرد قصه خاص خود را دارد و در ادامه همه قصه ها به یکدیگر گره می خورند.
کیایی در خصوص حضور بازیگران جوان در تولیدات خود اظهار داشت: سینمای ما تشنه بازیگری است و هر استعدادی روزی بروز می کند حتی شکیبایی در ۴۰ سالگی دیده می شود.
وی همچنین خاطرنشان کرد: بازیگر نقش ترنس سریال همگناه فردی انتخاب شد که ظاهر پسرانه نداشته باشد و این عامدانه بود و در خصوص آدم های قصه نیز هوشمندانه خانواده را مطرح کردیم، خانواده ای که یک نفر می خواهد آن را به صورت سنتی اداره کند و جوان های امروزی سرکش نیز داریم.
همگناه تجربه درخشانی برای من بود 
پرویز پرستویی از بازیگران سریال همگناه نیز در این نشست گفت:همیشه نسبت به حضور در شبکه نمایش خانگی گارد داشتم و بعد از خداحافظی از تلویزیون از سال ۸۸ فکر می کردم حیف شد رسانه ای مانند صداوسیما را از دست داده ایم.
وی با تاکید بر اینکه در همه دوران ها با وجودی که تئاتر خانه اول من است خودم را میان تلویزیون، تئاتر و سینما تقسیم کردم و در یک جا نماندم تصریح کرد: شبکه نمایش خانگی را شانه تخم مرغی می دانستم که باید در کنار خریدهای سوپرمارکتی آن را به خانه آورد اما این تابو را سریال شهرزاد شکست و به این نتیجه رسیدم که اگر دیگر نمی توان در تلویزیون کار کرد به این وسیله می توان به خانه مردم رفت و اگر سریال خوبی باشد می تواند مخاطب را به خود جذب کند.
وی افزود: باید بپذیریم جمع بسیاری از مردم، سینمابرو نیستند و این عده در خانه دنیای تصویری را دنبال می کنند؛ فیلم سینمایی مطرب آنقدر تجربه خوبی بود که از کارهای درخشان و ماندگار بود از همان زمان صحبت هایی شد و بعد از خواندن ده قسمت پیگیر آغاز فیلم برداری آن بودم به دلیل خوب بودن قصه آن.
به گفته وی، هر قسمت این سریال می تواند تجربه سینمایی باشد و تمام پلان ها و دکوپاژ سینمایی محسوب می شود و این احترام به مخاطب است که به جای اینکه آب ببندیم، شخصیت هایی را نشان دهیم داریمدهیم که در زندگی روزمره داریم و همه همگناه هستیم اما سرپوش بر مسایل می گذاریم.
وی در خصوص حضور پسرش در این سریال نیز خاطرنشان کرد: عکسی از ما منتشر شد که در زمان پیش تولید این سریال بود و عکس دیده شد و با توجه به فلاش بک ها خواستند گذشته من را پسرم بازی کند که تاکنون نیز حضور جدی در دنیای فیلم نداشته و نمی دانم پس از این نیز چه اتفاقی خواهد افتاد هیچ پارتی بازی نبوده و من بر سر هیچ صحنه بازی وی در سریال همگناه حضور نداشتم.
وی در خصوص پول کثیف نیز گفت: در گذشته که پول کثیف هم در میان نبود، تهیه کننده و کارگردان برای من اهمیت داشت و شرافت کاری را مورد نظر قرار می دادم که در این سریال نیز وجود دارد؛ امروزه هیچ چیز پنهان نمی ماند و هرگز به آن سمت و سو نخواهم رفت.

صنعت سینما تشنه بازیگر است
حبیب رضایی دیگر بازیگر سریال همگناه در خصوص حضور بازیگران جوان در عرصه بازیگری خاطرنشان کرد: عرصه سینما خلاق است در این امر خلاقه با مجموعه شاخصه ها به نظر خیلی سخت است که یک نفر به بازیگر شش دانگ تبدیل شود؛ منظور از بازیگر خلاق فردی است که در همه جای جهان خیلی کم پیدا می شود در کانون ها و انجمن های بازیگری عضو زیاد داریم اما به این تعداد بازیگر نداریم و هیچ عدد و سنی امتیاز نیست.
وی تاکید کرد: صدها آموزشگاه داریم اما دلیل نمی شود تبدیل به بازیگر شوند زیرا آموزش بازیگری نداریم بلکه پرورش داریم و این هنر اصلا چیزی نیست که از همه توقع داشته باشیم بتوانند انجام دهند و اعتماد کردن کارگردانان بر اساس توانایی ایجاد می شود.
وی تاکید کرد: اصلا به لابی و پارتی بازیگر مناسب درست نمی شود اگر جرقه ای از بازیگری خوب در کسی باشد حتما دیده می شود زیرا این صنعت تشنه هنرمند بازیگر است، آدم هایی بدون هیچ گونه همراهی توانایی خودشان را ثابت کردند و ماندگار شدند این روند به توانایی بر می گردد و نه به محل تولد؛ تنبلی خودمان را به شرایط در عرصه بازیگری ربط ندهیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha