به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، «کاظم جلالی» در وبینار بینالمللی آشنایی با اندیشههای بینالمللی حضرت امام که از سوی سفارت ایران در روسیه با حضور اندیشمندانی از ایران، آرژانتین، روسیه، بلاروس، ارمنستان و قزاقستان برگزار شد، این مطلب را بیان کرد.
وی در ادامه گفت:این روزها همچنین سالروز شروع نهضت امام خمینی (ره) است که ۱۵ سال پس از آن منجر به پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ شد.
سفیر ایران گفت: شخصیت امام (ره) به اندازی بزرگ است که هر فردی به میزان ظرفیت خود میتواند از آن شخصیت بزرگ برخوردار باشد. طبعا سخن گفتن بر روی ابعاد مختلف شخصیتی، اخلاقی، عرفانی، انسانی و حکومتی ایشان در قالب یک نشست دشوار است.
جلالی گفت: من به چند نکته اساسی در اندیشه ها و زندگی ایشان اشاره می کنم و به یک تعبیر امام (ره) را می توان به عنوان زنده کننده و تجدیدکننده دین در جهان خواند.
وی با اشاره به اینکه تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در جهان دو بلوک و گرایش فکری وجود داشت، اظهار کرد: یکی بلوک کاپیتالیستی و سرمایه داری بود و دیگری بلوک مارکسیستی و کمونیستی.
سفیر ایران خاطرنشان کرد: در دنیای سرمایه داری به این جمع بندی رسیده بودند که دین اساسا نباید به عرصه عمومی و اجتماع وارد شود و یک امر کاملا خصوصی و ارتباطی بین خالق و مخلوق است.
وی ادامه داد: از این رو کاپیتالیسمها قائل به این بودند که دین نه تنها وظیفهای در عرصه عمومی و اجتماعی ندارد بلکه اولویت این است که دین در عرصه اجتماعی حضور نداشته باشد.
سفیر ایران گفت: در قطب مارکسیسم و کمونیسم هم بر این باور بودند که دین افیون و تریاک تودههاست و عنصری است که نقش مسکن و آرام کننده اجتماع را به نفع جریان قدرت در دست دارد.
وی ادامه داد: در اصل جریان مارکسیسم قائل بود که دین یک عرصه ضدانقلاب است و اساسا از دین، دگرگونی، تحول و انقلاب بیرون نمیآید. لذا اگر ما به تئوری پردازان انقلاب قبل از سال ۱۹۷۹ میلادی و پیروزی انقلاب اسلامی نگاه کنیم، تمام تئوری پردازان انقلاب، به انقلاب دینی اشاره نمیکردند.
جلالی گفت: اکنون آشکار خواهد شد که امام (ره) با انقلاب اسلامی همزمان، تعارض به دو بلوک مارکسیستی و کاپیتالیستی را هدف قرار داد. یعنی اولا با انقلاب جامع و بزرگی مثل انقلاب ایران نشان داد با استفاده از عنوان دین و بهره گیری از دین می توان بزرگترین انقلاب و دگرگونی را ایجاد کرد و نشان داد که دین نه تنها آرام بخش و مسکن به نفع جریان قدرت نیست بلکه تحریک کننده برای براندازی قدرت ظالمانه است.
سفیر ایران تصریح کرد: پس از این ماجرا بود که نظریه پردازان در خصوص فرضیات خود در خصوص انقلاب ها تجدیدنظر کردند و تئوری انقلابهای دینی را به آن افزودند.
وی ادامه داد: با انقلاب ایران عملا ارایه تئوری مردمسالاری دینی و تشکیل یک نظام مبتنی بر دین نشان داد که دین برای اداره جامعه برنامه دارد و امری فردی نیست.
سفیر ایران گفت: اتفاقا امام (ره) در طول 15 سالی که در عراق در تبعید بودند تئوری حکومت اسلامی و اداره کشور بر اساس مردمسالاری دینی را تبیین و تنظیم کردند.
وی خاطرنشان کرد که بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران بر این باور بود که دین به اساس باید در جامعه حضور داشته باشد اما شکل حکومت می تواند کاملا عرفی و براساس آخرین دستاوردهای بشری باشد. لذا ایشان با دستاوردهای بشری به مخالفت برنخاست بلکه آن را در اداره کشور مهم برشمرد و اینکه تفکیک قوا باید وجود داشته باشد.
جلالی افزود: ضمن اینکه حکومت جمهوری اسلامی حکومت دینی است اما با نظریه تفکیک قوا شکل گرفته است.
سفیر ایران از دستاوردهای دیگر بشری به شکل گیری پارلمان اشاره کرد که آن را در قانون اساسی جمهوری اسلامی گنجانده اند.
وی افزود: امام خمینی (ره) جمله ای بسیار مهم گفتند که در جمهوری اسلامی ایران، پارلمان در راس امور کشور است.
نظر شما