۱۵ خرداد ۱۳۹۹، ۱۴:۴۶
کد خبر: 83810463
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پیوند موفقیت‌آمیز کبد آزمایشگاهی برای نخستین بار

۱۵ خرداد ۱۳۹۹، ۱۴:۴۶
کد خبر: 83810463
پیوند موفقیت‌آمیز کبد آزمایشگاهی برای نخستین بار

تهران- ایرنا- محققان با استفاده از سلول‌های بنیادی پرتوان القایی توانستند در آزمایشگاه نمونه‌های کوچکی از کبد انسان را رشد دهند و با موفقیت به بدن موش‌های آزمایشگاهی پیوند بزنند.

به گزارش روز پنج‌شنبه پایگاه خبری ساینس، با وجود این که پیوند اعضا موجب حفظ جان انسان‌ها می‌شود، این نوع عمل‌های جراحی دارای مشکلات خاصی مانند کمبود اهدا کننده و واکنش‌های نامطلوب سیستم ایمنی بدن دریافت کننده عضو هستند؛ اما رشد دادن اندام مورد نیاز شخص با استفاده از سلول‌های بنیادی خود او، هر دو مشکل را به سادگی حل می‌کند.
اکنون محققان دانشگاه پیتسبورگ واقع در پنسیلوانیای آمریکا برای اولین بار توانستند نمونه کوچکی از کبد انسان را در آزمایشگاه تولید کرده و آن را با موفقیت به بدن موش‌ها پیوند بزنند.

برای این منظور، ابتدا از سلول‌های پوست افراد داوطلب نمونه‌گیری شد. سپس این سلول‌ها دست‌ورزی شده و به سلول‌های بنیادی پرتوان القایی تبدیل شدند. در مرحله بعد محققان با استفاده از این سلول‌های بنیادی، سلول‌های کبد انسان را تولید کرده و این سلول‌ها را به درون چهارچوب کبد یک موش که قبلا تمام سلول‌های آن خارج شده است، منتقل کردند. این چارچوب ساختار اولیه اندام را به همراه فضای مناسب برای رشد سلول‌های کبد فراهم می‌کند.
در مرحله بعد، محققان این کبدهای کوچک انسان را به ۵ موش آزمایشگاهی پیوند زدند و وضعیت آن را برای چهار روز تحت نظر گرفتند. در تمام موارد، اندام‌های جدید به طور کامل و تمام وقت کار خود را انجام دادند. این کبدها نمک‌های صفراوی و اوره را ترشح کردند و محققان آثار پروتئین‌های انسانی را در بدن موش‌ها یافتند.
به اعتقاد محققان در آینده می‌توان با تغییراتی، این اندام‌ها را به شکلی رشد داد که قابلیت پیوند به بدن انسان را داشته باشند، اما در این فاصله می‌توان از آن‌ها برای آزمایش داروهای مختلف بهره گرفت.
کبد بزرگترین عضو داخلی بدن است که بیش از ۵۰۰ عملکرد حیاتی بدن، از جمله مبارزه با انواع ویروس و عفونت را به عهده دارد. کبد با تولید پروتئین و هورمون در سراسر بدن، نقش مهمی را در حفظ سطح نرمال قند خون ایفا می‌کند و تنها عضوی است که می‌تواند خود را بازسازی (ترمیم) کند؛ به همین دلیل است که افراد می‌توانند بخشی از کبد خود را اهدا کنند.
کبد حدود ۱۰ درصد از جریان خون را مصرف می‌کند و هر دقیقه حدود دو لیتر خون پمپاژ می‌کند. متاسفانه بیماری‌های کبدی با هیچ علامت ظاهری همراه نیستند و بیمار زمانی از آن مطلع می‌شود که کار از کار گذاشته است. سرطان کبد، نارسایی کبد, سیروز، هپاتیت و هموکروماتوز شایع‌ترین مشکلات کبد هستند.
انواع سبزیجات، گریپ فروت، گردو، لیمو، آووکادو، چای سبز، سیر، چغندر، سبزیجات با برگ‌های سبز پررنگ و زردچوبه مهمترین غذاهایی هستند که کبد را سالم نگه می‌دارند.
استفاده از غذاهای آماده و حاضری، الکل و سیگار، روغن و غذاهای سرخ کرده و بی تحرکی، مهمترین دلایل آسیب به کبد هستند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Cell Reports منتشر شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha