۱۸ خرداد ۱۳۹۹، ۱۵:۰۲
کد خبرنگار: 1498
کد خبر: 83812278
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چین پیشرو در اینترنت نسل پنج

۱۸ خرداد ۱۳۹۹، ۱۵:۰۲
کد خبر: 83812278
چین پیشرو در اینترنت نسل پنج

پکن- ایرنا- چین از سال گذشته که استفاده تجاری از اینترنت نسل «۵» (۵G) و ساخت شبکه فعلی اینترنت نسل ۵ را آغاز کرد تا کنون پیشرفت زیادی در این حوزه داشته است و می توان گفت سرامد جهان محسوب می شود.

به گزارش ایرنا وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین سال گذشته رسما مجوز تجاری اینترنت نسل ۵ را برای سه شرکت مخابراتی شامل چاینا موبایل، چاینا یونیکام، چاینا تله کام و رادیو و تلویزیون چین صادر و ورود رسمی چین به دوره اینترنت نسل ۵ را اعلام کرد.

اینترنت نسل پنجم یا ۵G به نوعی زیرساخت اینترنت اشیا به حساب می آید که می تواند تاثیر شگرفی در زندگی بشر بگذارد اینترنت با پهنای باند مناسب در دسترس قرار می گیرد، هزینه اتصال کاهش می‌یابد و دستگاه های بسیار زیادی به اینترنت وصل خواهند شد  خانه های هوشمند و شهرهای هوشمند از اهداف این اینترنت هستند.

۵G یا اینترنت نسل پنجم، جدیدترین فناوری همراه است که نسبت نسل های قبلی و قدیمی خود، نقش موثرتر و مهم تری را در زندگی ما خواهد گذاشت اینترنت نسل پنج نه تنها انسان ها را به یکدیگر متصل می کند، بلکه ماشین ها و اشیاء را نیز به یکدیگر متصل کرده و آنها را کنترل می کند این سطح از کارایی و فناوری، باعث افزایش تجربیات کاربر می شود که می توانند سطح جدیدی از فناوری را به خوبی درک کنند.

در اینترنت نسل پنجم، تمام فاکتورها نسبت به نسل های گذشته دارای تفاوت بسیار زیادی هستند و از مهم ترین آنها نیز می توان به سرعت و پهنای اینترنت اشاره کرد که در آن چیزی به اسم سرعت لود پائین و کم هیچ معنایی نخواهد داشت و شما می توانید به سادگی تمام و در چند ثانیه فایل های حجیم را دانلود و استفاده نمائید.

از اهداف نسل پنجم، افزایش سرعت انتقال داده تا ۲۰ گیگابیت بر ثانیه (یک گیگابیت بر ثانیه برای هر کاربر)، افزایش ظرفیت سرویس‌دهی به کاربران شبکه، کاهش تأخیر شبکه و بهینگی بیشتر مصرف توان در تجهیزات شبکه و کاربر مانند گوشی موبایل و نیز پشتیبانی از سرعت بیشتر کاربران در حال حرکت مانند کاربر سوار بر اتوموبیل در اتوبان یا قطارهای سریع‌السیر تعریف شده‌است.

در این نسل باید حداقل یک میلیون کاربرِ ارتباطات پهن‌باند سیار در هر کیلومتر مربع بتوانند به شبکه متصل شوند و هر کاربر باید بتواند در شلوغ‌ترین حالت، حداقل سرعت ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه را تجربه کند که این در استاندارد نسل چهارم قید نشده بود.  کاهش مصرف انٰرژی هم معیاری است که در این نسل به آن توجه شده‌است و دستگاه‌های فرستنده و گیرنده اپراتورها باید در ساعت کم مصرف به حالت صرفه‌جویی انرژی وارد شده و به سرعت فعال شوند که این معیار هم در نسل چهارم قید نشده بوده‌است.  

در چین به عنوان یکی از کشورهای پیشرو، اینترنت نسل پنجم نقش مهمی در مهار و کنترل اپیدمی ویروس کرونا و از سرگیری تولیدات ایفا کرده است بسیاری از گروه ها ساخت شبکه اینترنتی نسل ۵ را یک شروع مهم در بهینه سازی ساختار سرمایه گذاری ها و تثبیت رشد اقتصادی می دانند.

کارشناسان می گویند کلید «حرکت سریع به سمت جلو» برای ساخت اینترنت نسل ۵ در چین فشار داده شده است  «میائو وی» وزیر صنعت و فناوری اطلاعات چین در جریان نشست «دو مجلس» سال جاری تاکید کرد که از زمان شروع سال جاری، اینترنت نسل ۵ به میزان ساخت و سازها سرعت بخشیده است و در حال حاضر هر هفته بیش از ۱۰ هزار ایستگاه پایه اینترنت نسل ۵ به مجموعه ایستگاه ها اضافه می شود.

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات چین اعلام کرده است ساخت شبکه فعلی اینترنت نسل ۵، در شهرها، شهرستان ها و حومه های شهر چین به سرعت در حال اجرا است.

وزیر صنعت و فناوری اطلاعات چین گفت اخیرا پیش بینی شده که تعداد ایستگاه های پایگاه اینترنت نسل ۵ در این کشور تا پایان سال جاری میلادی از ۶۰۰ هزار ایستگاه فراتر رود و این به معنای رسیدن به پوشش مداوم اینترنتی در فضای باز در سطح شهرها و پوشش دهی کلیدی اینترنت در شهرستان ها و حومه شهرهای چین و پوشش دهی داخلی اینترنت در مکان های کلیدی این کشور است.

از میان اپراتورهای چینی، شرکت «چاینا تله کام» اخیرا اعلام کرده که در تلاش است تا در سال جاری میلادی ۳۰۰ هزار ایستگاه پایه ای اینترنت نسل ۵ را بسازد و نیاز اینترنتی تمام شهرهای سطح بخشداری چین را پوشش دهد؛ این اپراتور همچنین درصدد است تا به جایگاه اولین راه انداز تجاری شبکه مستقل اینترنت نسل ۵ در جهان تبدیل شود.

شرکت «چاینا موبایل» نیز قصد دارد تا سال پایان سال ۲۰۲۰ میلادی، به پوشش دهی اینترنت نسل ۵ در شهرها فراتر از سطح مناطق بخشداری های سراسر چین بپردازد و همچین به افزایش ۷۰ میلیونی مشتریان بسته های اینترنتی نسل ۵ برسد.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha