۱۸ خرداد ۱۳۹۹، ۱۷:۵۶
کد خبرنگار: 1347
کد خبر: 83812927
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آتش زدن کاه و کلش در اراضی کشاورزی مهاباد پیگرد قانونی دارد

مهاباد- ایرنا- رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد گفت: هرگونه آتش‌زدن کاه و کلش در زمین‌های کشاورزی و در سطح مزارع ممنوع بوده و در صورت مشاهده برای افراد خاطی پرونده قضایی تشکیل خواهد شد.

مجید پاتو روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: براساس بررسی‌های صورت گرفته آتش زدن بقایا و کاه و کلش زمین‌های زراعی از سوی کشاورزان یکی از علت‌های عمده آتش‌سوزی در سطح مراتع و عرصه‌های طبیعی است که برخی روستائیان ناآگاهانه در آن سهیم هستند.

وی ادامه داد: آتش‌زدن کاه و کلش محصولات کشاورزی علاوه‌بر اینکه توان خاک را کم می‌کند و به‌ آن ضرر می‌رساند موجب آلوده شدن هوا نیز می‌شود که گاه با وزش باد و مهیا بودن شرایط آب‌وهوا، گسترده شده و می‌تواند به جنگل و عرصه طبیعی نیز سرایت کند.

وی اضافه کرد: سال گذشته ۱۰۵ هکتار از مراتع و مزارع در سطح مهاباد دچار آتش‌سوزی شده و پوشش گیاهی آن از بین رفت که عمده دلایل آن آتش‌زدن مزارع توسط روستاییان و بی‌احتیاطی بود.

وی با بیان اینکه منشا بسیاری از آتش سوزی‌های صورت گرفته انسانی و از روی عمد است اضافه کرد: طولانی شدن روند رسیدگی به پرونده‌های آتش سوزی در مراجع قضایی یکی از مشکلاتی است که باید رفع شود، چرا که مدت زمان به نتیجه رسیدن برخی پرونده‌های قضایی ایجاد آتش‌سوزی چند سال زمان می‌برد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد اظهار داشت: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه آتش‌سوزی در مزارع و مراتع مراتب را بلافاصله با سامانه ۱۵۰۴ منابع طبیعی اطلاع دهند.

«پاتو»، اجرای اقدامات پیشگیرانه از جمله تشدید گشت‌زنی و مراقبت‌ها، برگزاری کلاس‌های آموزشی برای دهیاران و روستائیان برای مقابله با هر نوع آتش‌سوزی عمد و غیرعمدی در مراتع و تجهیز یگان حفاظت این شهرستان به امکانات و وسایل اطفای حریق را از جمله اقدامات این اداره عنوان کرد.

در مهاباد بیش از ۱۹۷ هزار هکتار مرتع وجود دارد که ۵۰ هزار هکتار آن مراتع درجه یک با پوشش مناسب، ۷۰ هزار هکتار مراتع درجه ۲ با پوشش متوسط و بقیه مراتع درجه سه با پوشش ضعیف است، در این شهرستان بیش از هزار هکتار جنگل در منطقه «کاولان و کوران »، ۱۰۰ هکتار جنگل‌ مصنوعی و ۸۸ هکتار ذخیره‌گاه جنگلی وجود دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha