۱۸ خرداد ۱۳۹۹، ۱۴:۳۳
کد خبرنگار: 1375
کد خبر: 83813015
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

۷۰ هزار هکتار زمین‌ ملی در استان اصفهان سنددار شد

۱۸ خرداد ۱۳۹۹، ۱۴:۳۳
کد خبر: 83813015
۷۰ هزار هکتار زمین‌ ملی در استان اصفهان سنددار شد

اصفهان- ایرنا- مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان از صدور سند برای ۷۰ هزار هکتار از زمین‌های ملی این استان خبر داد.

محمدحسن شاملی روز یکشنبه در جلسه شورای حفاظت از منابع طبیعی سمیرم در فرمانداری این شهرستان افزود: با صدور این اسناد در یکسال گذشته وضعیت اراضی بلاتکلیف یا اختلافی مشخص و ملی شدن آنها تثبیت و قطعی شد.

به گفته وی، ۴۵۵ هزار هکتار از مراتع و زمین‌های ملی استان نیز در شهرستان سمیرم واقع شده‌اند که بخش زیادی از آنها در ۲ سال اخیر ثبت ملی شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه این اداره حریم روستاهای سمیرم برای تحویل به بنیاد مسکن را مشخص کرده است، افزود: از ۱۲۰ روستای این شهرستان حدود نیمی از روستاها طرح هادی دارد و بنیاد مسکن در آنها فعالیت دارد.

شاملی به کشف ۵۰۰ تن چوب بلوط جنگلی در استان اصفهان طی ۲ ماه گذشته اشاره کرد و گفت: بخش عمده‌ای از این چوب‌های قاچاق از استان‌های حاشیه زاگرس در همجواری سمیرم کشف و ضبط شده است.

وی ادامه داد: حدود ۱۰ درصد  عرصه‌های مرتعی استان اصفهان با توجه به شاخص پوشش گیاهی اعم از مرتعی و جنگلی به عنوان پهنه‌های در خطر و نیمه بحرانی از نظر احتمال بروز حریق شناسایی شده که در فصل گرم امسال در ۲ هکتار آتش سوزی رخ داد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سمیرم در همین پیوند، خاطر نشان کرد: ۳۰ درصد از پمپ‌های آب‌کش غیرمجاز در اراضی مستثنیات و ۷۰ درصد از این پمپ‌ها در زمین‌های ملی نصب شده ‌است.

به گفته علی پورعسگر، هشت هزار متر مربع از زمین‌های حریم شهرهای این شهرستان نیز در ۲ سال اخیر رفع تصرف شده و تعیین تکلیف همه زمین‌های مورد اختلاف دولت با مردم یا مردم با مردم یا عشایر در جریان است و ادامه دارد.

فرماندار سمیرم نیز با بیان اینکه در یکسال گذشته ۸۰ میلیارد ریال صرف اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری در این شهرستان شده است، اظهار داشت: آبخیزداری بهترین راهکار میان مدت برای تقویت سفره‌های آب زیرزمینی و کاهش آثار خشک‌سالی است.

محمدرضا عسگریان با یادآوری آثار زیانبار کوچ زودهنگام عشایر در یک دهه گذشته تاکید کرد: با این وضعیت تقویم رسمی کوچ بهاره(۲۵ اردیبهشت هر سال) به خودی خود به هم خورده و تنها به یک عدد یا مصوبه غیر قابل اجرا در این سال‌ها تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: زمانی که عشایر و دام‌های پرشمار آنها با خودرو کوچ می‌کنند و ایل‌راه چندانی هم برای حرکت در مسیر کوچ ندارند، لازم است در بازه زمانی تقویم کوچ هم تجدید نظر شود هر چند که تغییر اقلیم و آب و هوا در سال‌های گذشته خسارت‌هایی را بر جامعه عشایری و مراتع بکر وارد کرده است.

فرماندار سمیرم با بیان اینکه تعداد دام عشایر با مساحت و وسعت مراتع و پوشش گیاهی این شهرستان همخوانی و تطابق ندارد، گفت: ظرفیت کل مراتع سمیرم کشش تغذیه ۴۰۰ تا  ۵۰۰ هزار راس دام را دارد اما سالانه بیش از ۸۰۰ هزار دام وارد این خطه ییلاقی می‌شود.

وی تاکید کرد: احکام قضایی صادره برای متخلفان عرصه‌های منابع طبیعی، مراتع، دام مازاد یا تصرف‌های خلاف قانون هم بازدارنده نیست و برای این موضوع نیز باید راهکار و چاره‌ای اندیشیده شود.

کمبود نیروی انسانی و امکانات منابع طبیعی سمیرم برای حفاظت از مراتع وسیع این خطه، بررسی مشکلات عشایر و مرتع‌داران شهلی‌آباد در دامنه دنا، افزایش تعداد کارشناسان حقوقی منابع طبیعی استان اصفهان و شهرستان سمیرم، پیشنهاد اختصاص شعبه تخصصی منابع طبیعی در دادگستری و بررسی مشکلات و مسائل مرتبط با کوچ زودهنگام عشایر از دیگر موارد و موضوع‌های مطرح شده در این جلسه بود.

استان اصفهان به مرکزیت شهرستان اصفهان با ۲۴ شهرستان، مساحتی معادل ۱۰.۷ میلیون هکتار دارد که بیش از ۹۰ درصد از این مساحت را معادل ۹.۸ میلیون هکتار عرصه های منابع طبیعی و ملی و ازاین میزان حدود ۴۰۳ هزار هکتار جنگل معادل (۴ درصد)، ۶ میلیون هکتار مرتع معادل (۶۴ درصد) و ۳ میلیون هکتار بیابان معادل ( ۳۲ درصد) در برگرفته است.

شهرستان سمیرم در ضلع شمالی دنا و زاگرس میانی با ۱۵۰ روستا و آبادی، ۶ شهر و چهار بخش و افزون بر یکصد هزار نفر جمعیت روستایی، شهری و عشایری با مساحت ۵ هزار و ۲۲۴ هزار کیلومتر مربع در۱۶۰ کیلومتری جنوب اصفهان و ۱۶۴ کیلومتری شمال یاسوج واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha