۲۰ خرداد ۱۳۹۹، ۱۸:۵۷
کد خبرنگار: 1273
کد خبر: 83816036
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۸ هزار تن کلزا از مزارع آذربایجان‌غربی برداشت می‌شود

مهاباد- ایرنا- معاون مدیریت زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: امسال پیش‌بینی می‌شود هشت هزار تن محصول کلزا از اراضی کشاورزی این استان برداشت شود.

صولت قلی‌زاده روز سه‌شنبه در حاشیه مراسم روز "مزرعه"محصول کلزا که در محل اجرای طرح مشارکتی مقایسه ارقام( Pvs) روستای "پیکارآباد" از توابع بخش مرکزی میاندوآب برگزار شد، اظهار داشت: در سال زراعی جاری در ۱۵ شهر استان سه ‌هزار و ۶۸۶ هکتار از زمین‌های کشاورزی زیرکشت کلزا رفته است که از سه‌ هزار و ۳۰۰ هکتار آن محصول برداشت می‌شود.

وی با بیان اینکه قیمت تضمینی کلزا ۴۶ هزار و ۶۰۲ ریال تعیین شده است، افزود: امسال همچنین هشت مرکز مختص خرید محصول کلزا با همکاری سازمان تعاون روستایی و اداره‌کل غله و خدمات بارزگانی استان از ۲۵ خرداد ماه آماده خرید محصول کلزا از کشاورزان هستند.

معاون مدیریت زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه بیشترین سطح زیر کشت این محصول در شهرهای پلدشت، بوکان، میاندوآب، نقده و پیرانشهر است، گفت: تمام هماهنگی‌ها و تمهیدات لازم درخصوص استقرار عاملان تشخیص و ذیحساب در مراکز خرید و نیز تامین سوخت و بازدید فنی کمباین‌ها انجام گرفته تا مشکل یا وقفه‌ای در هنگام برداشت این محصول ایجاد نشود. 

قلیزاده افزود: ۸۹۰ نفر از کشاورزان استان به کشت محصول کلزا اقدام کرده‌اند و سعی بر این است که امسال در کوتاه‌ترین زمان این محصول از کشاورزان خریداری و مطالبات آنان نیز در حداقل زمان ممکن پرداخت شود.

۲۵۱ هکتار از اراضی شهرستان میاندوآب به محصول کلزا اختصاص یافته است

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب نیز در این مراسم گفت: با توجه به اینکه ۸۵ درصد نیاز کشور به روغن از طریق واردات تأمین می‌شود، از اینرو به منظور قطع وابستگی کشور به سایر کشورها در این خصوص و عمل به فرامین مقام معظم رهبری در زمینه افزایش تولید روغن در داخل کشور، توسعه و ترویج کشت این محصول استراتژیک یکی از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی است. 

علی دیانتی افزود: در سال زراعی جاری ، ۲۵۱ هکتار از اراضی شهرستان میاندوآب به محصول کلزا اختصاص یافته است که پیش بینی می‌شود ۷۲۰ تن محصول از مزارع این شهرستان برداشت شود.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب با بیان اینکه ۶۷ نفر از کشاورزان میاندوآبی نسبت به کشت کلزا اقدام کرده‌اند، اظهار داشت: تأمین نهاده‌های کشاورزی و دسترسی به منابع آبی از ضروریات پایداری و تداوم چرخه تولید است از اینرو تحقق شعار سال و "جهش تولید در بخش کشاورزی" تنها در سایه تأمین زیرساخت‌ها و همکاری، مشارکت و تعامل سازنده نهادها و ارگان‌های دخیل در امر تولید میسر است.

دیانتی بیان کرد: طرح مشارکتی مقایسه ارقام (Pvs) در سطح ۱۲ هکتار از اراضی روستای "پیکارآباد" از توابع بخش مرکزی میاندوآب اجرا شده و در این طرح ارقام مختلف کلزا  شامل "مرکوری"، "آرشتیکت"، "هیدرومیل داخلی"، "دیفیوژن"، "روهان"، "بروتوس"و "امپریو" به‌صورت مجزا کشت شده که از نظر مقاومت به بیماری‌ها، آفات، تنش آبی، سازگاری با محیط منطقه و عملکرد در واحد سطح، با هدف شناسایی و معرفی رقم سازگار با اکولوژی شهرستان با عملکرد بالا، مقایسه می‌شود.

وی افزود: مرکز خرید اداره تعاون روستایی واقع در دهستان "مرحمت‌آباد جنوبی"، "روستای گوگ‌تپه" و "انبار سیمینه آماده دریافت محصول تولیدی کلزاکاران است. 

دیانتی با بیان اینکه کلزاکاران از مساعدت‌های فنی کارشناسان جهاد کشاورزی و تسهیلات مختلف حمایتی(سرمایه‌ای و نهاده‌ای) توسط دولت بهره‌مند می‌شوند، گفت: ارقام کشت شده کلزا در میاندوآب بیشتر ارقام فرانسوی و آلمانی شامل "نپتون" و "هیدرومیل" تولید داخل، "مرکوری"، "آرشتیکت"، "بروتوس"، "امپریو"، "دیفیوژن" و "روهان" است.

در این مراسم معاون مدیریت زراعت و معاون هماهنگی مدیریت ترویج سازمان جهاد کشاورزی، محققان و استادان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان آذربایجان‌غربی، روسا و کارشناسان ادارات و واحدهای فنی و تخصصی ستاد مدیریت و مراکز جهاد کشاورزی میاندوآب و شهرهای جنوب استان و جمعی از مددکاران ترویجی و کشاورزان پیشرو حضور داشتند.

محققان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان نیز در این مراسم به بیان نکات فنی و توصیه‌های علمی در خصوص مسائل به زراعی، بِه نژادی، آماده‌سازی زمین، استفاده از ارقام جدید و مقاوم به آفات، بیماری و تنش‌ها، ضدعفونی بذر، رعایت تاریخ کاشت، آبیاری، تغذیه مناسب، کنترل علف‌های هرز، آفات و بیماری‌ها بویژه زمان و نحوه کنترل آفت سنک بذر خوار و شته مومی کلزا، تشخیص زمان مناسب برداشت جهت به حداقل رساندن ریزش بذر کلزا و تنظیم هد برداشت کمباین پرداختند.

 کلزا (Brassica napus) از جمله محصولات مهم روغنی به شمار می‌رود که در سال‌های اخیر مورد توجه جدی مسوولان قرار گرفته اما هنوز جایگاه خود را جهت بهبود الگوی کشت در بین کشاورزان پیدا نکرده است؛  توسعه این محصول راهبردی می‌تواند در حل مشکلات اقتصاد کشاورزی و کاهش مصرف آب  در آذربایجان‌غربی نقش‌آفرین باشد.

به گفته کارشناسان، آذربایجان‌غربی از جمله استان‌های ممتاز و دارای ظرفیت تولید این محصول در کشور به شمار می‌رود و با توجه به شرایط خاکی فوق‌العاده این استان، امکان تولید بیشتر با راندمان چندین برابری نسبت به زمان حاضر در این استان وجود دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha