محمد اهلی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه شورای راهبری کنسرسیومهای صادراتی استان به خبرنگاران گفت: کاهش ریسک اعضای کنسرسیوم، صرفهجویی در زمان، کاهش هزینههای اداری، حمل و نقل و انبار و در نهایت بهبود سودآوری از جمله مزیتهای تشکیل کنسرسیومهای صادراتی است.
وی بیانکرد: کنسرسیوم صادراتی، یک ائتلاف داوطلبانه از شرکتها بوده که هدف از تشکیل آن، تبلیغ و ترویج کالاها و ارائه خدمات اعضای خود در خارج از کشور و تسهیل صادرات محصولات از طریق فعالیتهای مشترک است که با همکاری هرچه بیشتر میان کنسرسیومهای مختلف ، این فعالیتها از افزایش و جهش فوقالعادهای برخوردار خواهد شد.
مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان اردبیل، حمایت از تشکیل کنسرسیومهای صادراتی را یکی از برنامههای این شرکت ذکر کرد و افزود: سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران برنامههای متنوعی برای حمایت از صنایع کوچک و متوسط در دستور کار خود دارد که حمایت از کنسرسیومهای صادراتی از جمله این آنهاست.
وی با بیان اینکه تاکنون سه کنسرسیوم صادراتی فرش، پلاستیک و لبنیات در استان تشکیل شده، بیانکرد: شرکت شهرکهای صنعتی بر اجرای این کنسرسیومها نقش راهبری داشته و با تشکیل آنها صادرات محصولات مرتبط با آن از انسجام و قدرت بیشتری برخوردار شده که منجر به افزایش صادرات استان شده است.
اهلی از جمله حمایتهای شرکت شهرکهای صنعتی از کنسرسیومهای صادراتی را حمایت مالی از آنها برشمرد و افزود: حمایت از شناسایی عامل توسعه، کمک به تحقیقات بازاریابی، کمک به اخذ مجوزها و گواهینامههای لازم برای صادرات، ثبت شرکت و اخذ پروانه در کشور هدف، ایجاد سایت، تهیه کاتالوگ، حمایت از حضور در نمایشگاههای داخلی و خارجی ، دعوت از هیاتهای خارجی و اعزامی، تامین زیرساختهای مورد نیاز در بازار هدف، از جمله کمک هزینه اجاره دفتر و انبار، سردخانه و استخدام نیروهای بازاریاب و راه اندازی showroom، تبلیغات و اطلاعرسانی در بازار هدف، از جمله موارد حمایتها در این بخش بوده است.
وی ادامهداد: به هر یک از این بخشها ۲۰ میلیون ریال تا ۲ میلیارد ریال در سال کمک مالی میشود.
اهلی ادامه این کمکهای مالی در سال دوم و سوم را منوط به افزایش میزان صادرات به ترتیب ۵۰۰ هزار دلاردر سال اول و یک میلیون دلار در سال دوم دانست و ابرازامیدواری کرد این مشوقها منجر به افزایش صادرات محصولات استان به خارج از کشور شود.
نظر شما