۲۱ خرداد ۱۳۹۹، ۱۲:۲۴
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 83816737
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سیاست فشارهای آمریکا به ایران به ضرر واشنگتن است

اسلام‌آباد - ایرنا - روزنامه «اکسپرس تریبیون» پاکستان روز چهارشنبه در مقاله ای با اشاره به بی تاثیری فشارهای آمریکا بر ایران نوشت: ایالات متحده آمریکا که با بحران داخلی رهبری روبرو است باید بدانند که که سیاست فشار حداکثری بر جمهوری اسلامی ایران، به ضرر واشنگتن تمام خواهد شد. 

این روزنامه انگلیسی زبان در سرمقاله خود با عنوان «ایرانِ هسته‌ای» نوشت: آمریکایی‌ها هر زمان که بتوانند از بحران داخلی رهبری نجات یابند دیر یا زود متوجه خواهند شد که سیاست فشار حداکثری علیه ایران بی‌اثر خواهد بود. 

در ادامه این سرمقاله آمده است: پیام تهران واضح است، اگر جهان مایل به مذاکره نباشد در عوض جمهوری اسلامی ایران نیز دست از منافع هسته‌ای خود برنمی دارد. 

این روزنامه پاکستانی با اشاره به ادعاهای بی اساس آمریکا در خصوص اهداف هسته ای ایران نوشت،دونالد ترامپ دو سال پیش به طور یکجانبه برجام را رها کرد اما با این وجود تهران به قوانین مقرر شده در این توافق پایبند بود. 

در ادامه این مطلب آمده است:آمریکایی ها  حتی درزمانی که ویروس کرونا کشورهای مختلف را هدف قرار داده فشارهای شدیدی علیه ایران به اجرا گذاشتند.

به گزارش ایرنا،  ایران به دنبال خروج یکجانبه و برخلاف مقررات بین‌المللی آمریکا از برجام، تلاش کرد توافق هسته‌ای را به شرط عمل دیگر طرف‌های این توافق به تعهداتشان حفظ کند اما با گذشت نزدیک به ۲ سال و ناتوانی طرف‌های اروپایی به تعهدات برجامی، با هدف حفظ بهره‌مندی اقتصادی ایران، گام‌های کاهش تعهدات خود را در بازه زمانی شصت روزه آغاز کرد. 

بر این اساس، ایران ۱۵ دی‌ماه ۹۸ با صدور بیانیه‌ای گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات برجامی خود را اعلام کرد که طبق آن، تهران دیگر هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده و تحقیق و توسعه) نخواهد داشت و از این پس، برنامه هسته‌ای ایران فقط بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز طبق روال ادامه می‌یابد. 

چندی پیش آمریکا به طور خصوصی مواردی از پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را اعلام کرد، به این امید که کشورهای اروپایی هم از این طرح حمایت کنند. اما با واکنش سرد اروپایی‌ها مواجه شد و کشورهای اروپایی گفتند که این قطعنامه به طور قطع از سوی روسیه و چین وتو خواهد شد. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha