به گزارش روز چهارشنبه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر حسام سیف زرگر با اشاره به استرس دانشجویان در دوران امتحانات اظهار داشت: این استرس ها معمولا در زمان برگزاری امتحانات پایان ترم به بالاترین حد خود می رسد که در بحران پاندمی کرونا و ادامه قرنطینه و آموزش های مجازی، نگرانی ها به بالاترین حد خود رسیده است.
وی با اشاره به انجام پژوهش های بین المللی درباره ارتباط آموزش های مجازی و رابطه آن با دوران قرنطینه خانگی ناشی از کرونا افزود: با توجه به این که دانشجویان در دوران قرنطینه توسط آموزش مجازی اقدام به یادگیری دروس کرده اند، این مهم می تواند استرس ناشی از کرونا را به بالاترین حد خود برساند.
دکترای تخصصی روانشناسی دانشگاه، تبعیت نکردن دانشجویان از ساختاری مشخص حین آموزش های مجازی را یکی از علل اصلی بروز استرس در دانشجویان عنوان کرد و گفت: در آموزش های مجازی یا از راه دور صرفا شرکت در کلاس های آنلاین از زمان بندی و قانون مشخصی پیروی می کند.
به گفته سیف زرگر، در تمامی جوامع فقدان ساختارها همواره تغییرات و دردسرهایی را به دنبال دارد.
افزایش استرس درسی در نتیجه استفاده زیاد از موبایل
دکتر سیف زرگر همچنین اظهار داشت: دانشجویان آموزش دیده اند که از ساختاری مشخص برای درس خواندن و حضور در کلاس تبعیت کنند و تلاقی این عادات با بروز پاندمی کرونا می تواند زمینه های استرس را بیش از پیش در زمان امتحانات فراهم کند.
عضو هیات علمی دانشگاه با تاکید بر این که فاکتورهای برهم زننده تمرکز در کلاس های درس حضوری نسبت به کلاس های مجازی بسیار محدودتر است، خاطرنشان کرد: در محیط زندگی ابزارهایی همانند رایانه، موبایل، تلویزیون، صدای زنگ تلفن و درب منزل می تواند مشخصا عامل حواس پرتی باشد.
وی با اشاره به این که به طور کلی اعمال محدودیت و مرزبندی در منزل کار بسیار سختی است تاکید کرد: از سوی دیگر بسر بردن دانشجویان در انزوای اجتماعی و دوری از همکلاسان می تواند بر استرس ها دامن بزند.
دکترای تخصصی روانشناسی دانشگاه بی حوصلگی و عدم تمرکز را یکی دیگر از چالش های دوران قرنطینه دانست.
وی پایین آمدن انگیزه درس خواندن را یکی دیگر از عوامل استرس زا در دانشجویان ذکر کرد و توضیح داد: به طور کلی محیط دانشگاه یادآور استاد، درس، کلاس و تحصیل است ولی خانه و یا هر محل دیگری در بیشتر موارد نمی تواند انگیزه دانشجویان را برای درس خواندن تقویت کند.
دکتر سیف زرگر استرس های ناشی از استفاده تلفن همراه را فاکتور مهمی برای بر هم زدن تمرکز دانست و توضیح داد: مطالعات نشان داده است که کار کردن یا درس خواندن در منزل ذاتا می تواند استرس زا تر باشد و این استرس اضافه ناشی از استفاده بیش از اندازه از موبایل، رصد صفحات مختلف فضای مجازی و بازی های موبایلی است.
اولویت مطالعات دانشجویان باید درسهای سختتر باشد
عضو هیات علمی دانشگاه درباره راه های مدیریت استرس در دانشجویان در دوران کرونا توصیه کرد: باید دانشجویان در گام اول برنامه ای منظم را طراحی و تنظیم کنند و در این برنامه ساعات خواب و بیداری مشخص شود.
وی افزود: باید اولویت مطالعه درس های سخت تر باشد و سعی کنیم به درس های پرحجم و پرچالش تر بیشتر بپردازیم. استفاده از برنامه های مختلف گوشی های هوشمند برای آموزش بهتر یکی دیگر از مواردی بود که دکتر سیف برای کاهش استرس به آن اشاره کرد و گفت: باید زمان استفاده از موبایل و بازی ها را با استفاده از برنامه های نرم افزاری مختلف مشخص کنیم مثلا ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در روز از این برنامه ها استفاده کنیم چرا که کمترین پیام برنامه های زمابندی هشداری پیام استفاده بیش از حد است.
وی به دانشجویان توصیه کرد: بهتر است گروه هایی تشکیل شود تا در ذیل این گروه ها صرفا درباره روش های آموزش و نحوه درس خواندن بحث و بررسی شود.
عضو هیات علمی دانشگاه در ادامه خاطرنشان کرد: دانشجویان می توانند زمانی که به هدفی رسیدند، برای خود پاداشی درنظر بگیرند تا بتوانند انگیزه و هیجانات مثبت را انتقال دهند.
وی با بیان این که مهارت و جرات مندی دانش آموختگان در دوران کرونا مساله مهمی است توضیح داد: دانشجویان باید زمان خود را مدیریت کنند چرا که این زمان بندی مشخصا در دست دانشجو است و خود فرد به راحتی می تواند به عوامل مزاحم و بیرونی نه بگویند. مثلا اگر دوستی درخواستی دارد که با زمانبندی و برنامه ها در منافات است مهارت و جرات مندی نه گفتن را در وجود خود تقویت کند.
زمان طلایی خواب دانشجویان ۱۰ شب تا ۲ بامداد
دکترای تخصصی روانشناسی دانشگاه با تاکید بر ضرورت رعایت بهداشت خواب کافی در دانش آموختگان ادامه داد: زمان طلایی خواب ۱۰ شب تا ۲ بامداد است و دانشجویان باید حداقل در دوران امتحانات از این ساعات بهره کافی را ببرند.
سیف زرگر گفت: متاسفانه پژوهش های میدانی گواه این مهم است که تقریبا بیش از نیمی از دانشجویان زمان طلایی خوابیدن را از دست داده اند.
این مشاور دانشجویان دانشگاه به دانشجویان توصیه کرد: از ساعت ۸ شب به بعد هرگز از محرک هایی مثل نور صفحه موبایل استفاده نکرده و نور فضای محیط را کم و یا از نور چراغ های زرد استفاده کنند یا اگر مطالعه ای انجام می شود از نور غیرمستقیم استفاده شود.
دکتر سیف زرگر درباره استفاده از کتابخانه های دیجیتال در شب نیز، استفاده از نورهای کم را توصیه کرد.
لب تاب یا رایانه برای مطالعات آنلاین مناسبتر از موبایل
عضو هیئت علمی دانشگاه درباره تکنیک های کاهش استرس در امتحانات آنلاین نیز افزود: سعی کنید از گوشی موبایل برای انجام امتحانات آنلاین استفاده نکنید و حتما از لپ تاپ یا کامپیوترهای خانگی برای امتحان دادن استفاده شود.
تغییر عکس زمینه موبایل یا لپ تاپ در دوران آموزش و برگزاری امتحانات مجازی کرونایی یکی دیگر از توصیه های این مشاور دانشجویان بود. وی افزود: باید از تصایری استفاده شود که این عکس ها یادآور درس، کتاب و یا کلاس باشد و تا جایی که امکان دارد از برنامه های محدود تری در سیستم های ارتباطی استفاده شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه استفاده از هدفون را برای شرکت در کلاس های مجازی توصیه کرد و اظهار کرد: تا جایی که امکان دارد گوشی همراه خود در حالت بلندگو قرار ندهید.
وی تاکید کرد: مهمترین فاکتور در امتحانات مجازی مدیریت زمان است چرا که امتحانات آنلاین بازه زمانی کوتاه تری نسبت به امتحانات حضوری دارد و دانشجو باید به خوبی زمان خود را مدیریت کند و برای این مهم استفاده از برنامه های زمان سنج می تواند مفید باشد تا بتوان زمان پاسخگویی به هر سوال تنظیم شود.
دکتر سیف زرگر ادامه داد: دوران کرونا و امتحانات مجازی می تواند یادآور دوران تست زنی و کنکور برای دانشجویان باشد بنابراین می توان در گام اول ابتدا به سوالات راحت و ساده تر پاسخ داد و درمرحله بعد سوالات وقت گیر و دشوار را جواب دهید.
استفاده از تغذیه سالم در دوران امتحانات یکی دیگر از توصیه های این عضو هیات علمی دانشگاه به دانشجویان بود.
نظر شما