۲۲ خرداد ۱۳۹۹، ۱۴:۵۱
کد خبر: 83818312
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

طرح سرشاخه کاری درختان گردو در خلخال اجرا شد

۲۲ خرداد ۱۳۹۹، ۱۴:۵۱
کد خبر: 83818312
طرح سرشاخه کاری درختان گردو در خلخال اجرا شد

اردبیل - ایرنا - مدیر جهاد کشاورزی خلخال از اجرای طرح سرشاخه کاری درختان گردو در باغ‌های گردوی این شهرستان خبر در بهار امسال داد.

بهبود علیزاده روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این طرح با هدف پیشگیری علمی و عملی با سرمای دیر رس بهاره با استفاده از ارقام دیرگل ده و دیر برگ ده بر روی ارقام بذری نامرغوب گردو از ۲۰ اردیبهشت ماه امسال آغاز شده و درصورت مناسب بودن شرایط جوی تداوم خواهد داشت.

وی با اشاره با نتایج مثبت حاصل از اجرای طرح اصلاح باغات قدیمی گردو با عملیات سرشاخه کاری در سال‌های گذشته در این شهرستان اظهارداشت: این طرح با هدف جلوگیری از سرمازدگی محصول بدلیل دیر برگ دهی ارقام تجاری ، افزایش تولید محصول ، تولید محصول یکنواخت و افزایش درصد مغز گردو در سال گذشته برر روی ۳۰۰ اصله درخت گردوی قدیمی اجرا و امسال نیز بر روی ۶۰۰ اصله درخت پایه بذری نامرغوب توسط کارشناسان جهاد کشاورزی شهرستان و ۳۰۰ اصله توسط بخش خصوصی در شهرستان اجرا شد.
مدیر جهاد کشاورزی خلخال گفت: علاوه بر اجرای طرح سرشاخه کاری درختان گردوی قدیمی همچنین امسال ۲۰ هکتار باغ گردو پیوندی از رقم تجاری چندلر در مناطق مستعد پرورش باغ‌های گردوی خلخال احداث شده است.
وی بیان‌کرد: ادامه کار اجرای این طرح موجب جوان‌سازی باغات گردو و اطمینان از تولید محصول یکنواخت و پربار و بدون آسیب از سرما در آینده خواهد بود.
او اظهارداشت: پیوندک‌های تهیه شده برای اجرای این طرح از باغ مادری گردو در استان قزوین تهیه و تامین و تاکنون سرشاخه کاری گردو بر روی۹۰۰ اصله از ارقام نامرغوب بذری آسیب‌پذیر در مقابل سرمای دیررس بهاره صورت گرفته است.
او گفت: علاوه بر افزایش مقاومت درختان گردو در مقابل سرما و دیرگل دهی و برگ دهی درخت در فصل بهار افزایش محصول به هشت تن در هکتار همراه با ارتقای سطح کیفیت تولید از جمله مزایای اجرای طرح سرشاخه کاری گردو است که توسط کارشناسان خبره مدیریت جهاد کشاورزی همراه با آموزش باغداران اجرا می‌شود.
علیزاده با بیان اینکه سرمای اردیبهشت سال گذشته ۱۰۰ درصد محصول گردوی باغ‌های این منطقه را از بین برد و خسارات سنگینی به باغداران گردو وارد کرد ، افزود:  برای افزایش مقاومت درختان گردو در مقابل سرمای دیررس بهاره علاوه بر اجرای طرح سرشاخه کاری گردو ۲ هزار و ۲۰۰ اصله نهال اصلاح شده گردوی چند لر در اواخر سال گذشته در بین باغداران این شهرستان توزیع شد.
شهرستان خلخال در جنوب اردبیل با بهره‌مندی از ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ گردو بزرگترین قطب تولید گردوی استان اردبیل است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha