به گزارش عصر پنجشنبه شورای عالی قرآن، حمیدرضا مستفید در برنامه «حیات طیبه؛ فرصتی برای قاریان جوان» که در فضای مجازی منتشر شد اظهار کرد: غالب جلسات قرآن به صورت تخصصی کار می کنند و مخاطب خاص دارند لذا جایگاه مخاطبان عام در آن مغفول است.
وی با انتقاد از رشد نامتوازن ابعاد مختلف تلاوت در کشورمان، اذعان کرد: روش آموزش نباید این گونه باشد که اداء صحیح و پرداختن به مفاهیم که اصل و اساس آموزش قرآن است به حاشیه رانده شده و محوریت کار به آموزش دستگاه ها و مقامات داده شود؛ درحالی که فرآیند آموزش قرآن در کشورهای اسلامی حتی مصر هم این گونه نیست.
مستفید با اشاره به گفت وگوی خود با قاری مشهور مصری ادامه داد: اوایل دهه هفتاد که شیخ صیاد به همراه محمود صدیق منشاوی به ایران آمده بودند، فرصتی پیش آمد که دقایقی با ایشان گفت وگو کنم. در این گفت وگو، شاهبیت صحبت وی این بود که اول حفظ قرآن، دوم حفظ قرآن و سوم حفظ قرآن.
این حافظ کل قرآن افزود: نوجوانان ما در ابتدا باید تحت آموزش عمومی قرار بگیرند و در این فرآیند، اول حافظ قرآن شوند سپس به موازات یا بعد از آن تجوید و مفاهیم آیات را فرا بگیرند.
وی افزود: پس از این مرحله مهم و اصلی، نوجوان و جوان قرآن آموز چنان چه مستعد و علاقهمند بود می بایست به عرصه تخصصی صوت و لحن هدایت شود که آن هم باید به صورت جلسات مستقل و جدا از جلسات آموزش عمومی و با رعایت شئون قرآن کریم برگزار شود.
مستفید ادامه داد: ختم یک دوره کل قرآن توسط قاری نزد استاد خود، یکی از سنت های ارزشمند جلسات قرآن در گذشته بود که متأسفانه الآن فراموش شده است! لازم است اساتید به احیای این امر مهم همت کنند.
وی افزود: متأسفانه می بینیم که برخی قاریان بین المللی، غلط اعرابی می خوانند! این آسیب، ناشی از عدم تسلط کافی آنان بر متن آیات قرآن است و علتش ین است که در جلسات ما از تلاوت دوره کل قرآن عدول شده و مقطع خوانی باب شده است.
مهدی عادلی، قاری ممتاز قرآن در این برنامه درباره رمز موفقیت خود گفت: از همان اوایل ورود به فراگیری قرائت قرآن، حزن و خشوع تلاوت استاد شهیر مصری کامل یوسف بهتیمی من را جذب کرد. به نظرم خشوع در یک فرد، متأثر از عملکرد شخصی او، کیفیت عبادت و ارتباطش با پروردگار و رعایت حدود الهی است.
وی افزود: اگر این گونه بشود دیگر نمی توان هرطوری تلاوت کرد؛ قاری با عنایت خدا، حفظ می شود از این که به آداب تلاوت بی توجهی کند، نیت وی الهی می شود و در نتیجه، تأثیرش در همه ابعاد تلاوت او حتی در صوت، لحن و تجوید ظاهر می شود.
عادلی ادامه داد: توجه به معانی و مفاهیم آیاتی که تلاوت می شود و ترک نکردن تقلید در هیچ مقطعی از سیر تلاوت، از دیگر عوامل توفیق در ارائه تلاوت استادانه است.
محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی شورای عالی قرآن، فراهم کردن فرصتی برای انعکاس بخشی از دغدغه ها و نقطه نظرات سازنده استادان برجسته و باتجربه قرآنی کشور را از اهداف شکل گیری برنامه حیات طیبه ذکر کرد.
وی با اشاره به این مطلب که مخاطب اول این برنامه، قاریان و حافظان جوان هستند افزود: در صدد هستیم مجالی فراهم کنیم تا از راهنمایی ها و تجارب ذی قیمت استادان میهمان که حاصل یک عمر انس ایشان با قرآن است بهره مند شویم و از رهگذر نقد و نظرهایی که مطرح می گردد، حرکت کاروان قاریان و حافظان در ابعاد معنوی، ان شاءالله با توفیقات بیشتری به پیش برود.
استاد پیشکسوت: فهم آیات در سطح عموم، حلقه مفقوده جلسات قرآنی است
۲۲ خرداد ۱۳۹۹، ۲۲:۱۶
کد خبر:
83818695
تهران- ایرنا- یک استاد و پیشکسوت قرآنی گفت: آموزش عمومی به معنای صحیح خوانی قرآن، همچنین فهم آیات در سطح عموم مردم، حلقه مفقوده جلسات فعلی ماست.
اخبار مرتبط
-
معاون سازمان دارالقرآن کشور
جلسات خانگی قرآن کریم ساماندهی میشود
اراک - ایرنا - معاون تعلیم و تربیت قرآنی سازمان دارالقرآن کریم کشور از ساماندهی جلسات خانگی…
-
طرحهای قرآنی را تا مرحله اجرا پیگیری میکنیم
تهران- ایرنا- مدیر دبیرخانه کمیسیون تبلیغ و ترویج وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار ارائه…
-
یك استاد قرآن: ترویج مفاهیم قرآنی سبب تحقق سبك زندگی اسلامی می شود
مشهد - ایرنا - یك استاد قرآن گفت: توجه ویژه به حوزه ترویج مفاهیم قرآنی سبب پیاده شدن و تحقق…
نظر شما