رعایت نکردن فاصله اجتماعی عامل موج دوم کرونا است

زاهدان- ایرنا- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: با عنایت به بازگشایی بازار این شهرستان پس از ١٠ روز تعطیلی چنانچه مردم فاصله گذاری اجتماعی را رعایت نکنند بطور قطع باید منتظر موج دوم شیوع ویروس کووید ۱۹ (کرونا) باشیم.

دکتر فرهاد دادگر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: شروع بکار مجدد اصناف در جنوب استان نیازمند رعایت پروتکل های بهداشتی بویژه فاصله گذاری اجتماعی از سوی شهروندان است در غیر این صورت امکان شروع موج بعدی بیماری کرونا وجود دارد.

وی تاکید کرد: شهروندان عزیز باید رعایت بهداشت فردی را جدی گرفته و به توصیه های بهداشتی توجه کنند، مسوولان دست‌اندرکار نیز بر فعالیت اصناف بویژه دکه بازار و پاساژهای شهر، رعایت فاصله گذاری، نصب تهویه مناسب و سایر ملزومات بهداشتی نظارت کامل داشته باشند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر بیان کرد: با توجه به اینکه امکان تعطیلی اصناف نیست، شهروندان حتما باید از ماسک های مناسب استفاده کرده و از ازدحام در اماکن عمومی و خصوصی پرهیز کنند تا از گسترش بیماری در سطح جامعه کاسته شود.

دکتر دادگر تأکید کرد: در ورودی و خروجی دکه ها و پاساژها باید افرادی مستقر باشند تا از ورود کسانیکه لوازم بهداشت فردی(ماسک) استفاده نکرده جلوگیری کرده و یا به آنها ماسک تحویل دهند.

وی تصریح کرد: بیماری کووید۱۹ در حال حاضر هیچگونه دارویی ندارد و تنها راه درمان آن پیشگیری و رعایت پروتکل های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک های مناسب و عدم برگزاری جشن ها و مراسم است که در این خصوص باید خود مردم نسبت به رعایت بهداشت همکاری لازم را داشته باشند.

دادگر تاکید کرد: باید در تمامی لاین های دکه بازار به فاصله هر ۶ متر تهویه صنعتی نصب و در تمام غرفه ها نیز محلول ضدعفونی کننده دست و سطوح نسبت به ضدعفونی دست های مشتریان و گندزدایی روزانه ۴ بار غرفه ها اقدام شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر در خصوص فروشگاه‌های بزرگ مواد غذایی گفت: متصدیان و فروشندگان باید از ماسک و درصورت لزوم از دستکش استفاده نمایند و از ورود مشتریان فاقدماسک جلوگیری بعمل آورند درغیر اینصورت و مشاهده چنین مواردی مکان مذکور از سوی بازرسان پلمب خواهد شد.

وی افزود: متصدیان موظف هستند  ماسک و دستکش در اختیار داشته و در صورت نیاز به مشتریان ماسک را با قیمت مصوب عرضه کنند و قبل از ورود افرادی هم که دستکش ندارند در صورت لزوم  به آنان دستکش تحویل شود و در مکان های کسب سطل های پدال دار با حجم مناسب تعبیه شود.

وی گفت: سبدها و چرخ هایی که در محل فروشگاه‌ها مشتریان برای خرید استفاده می کنند حتما باید بطور مرتب گندزدایی شوند و همچنین مدیریت مکان برای جلوگیری از تجمع بر عهده متصدیان است که در صورت عدم اجرای صحیح دستورالعمل ها مکان مورد نظر تعطیل و جریمه نقدی خواهد شد.

معاون بهداشتی دانشگاه ایرانشهر در خصوص خبازی ها افزود: در خبازی ها، استفاده از ماسک و دستکش برای کارگران و متصدیان، افزایش ساعات کار خبازی ها، برنامه ریزی دقیق برای تعطیلی ماهیانه نانواییها، کاهش سهمیه نانوایی های متخلف، جریمه نقدی و به روز نانوایی های متخلف توسط تعزیرات، ایجاد علامت با فاصله یک متر خارج از نانوایی، گندزدایی مرتب سطوح تماس، رعایت نکات بهداشتی در خصوص  کارتخوانها(کارت توسط مشتری کشیده شود وسایر عملیات توسط صندوقدار نانوایی انجام شود) در صورت عدم رعایت موارد فوق با متخلفین طبق قانون برخورد خواهد شد.

دادگر افزود: رانندگان حمل و نقل باید استفاده از ماسک را برای تمام سرنشینان الزامی دانسته و برای صندلی‌ها، داشبورد، دستگیره دربها از محلول های ضد عفونی کننده استفاده کنند و حداکثر سه مسافر برای تاکسی ها و رعایت ۵۰ درصد ظرفیت مسافر برای اتوبوس ها و مینی بوس ها در نظر بگیرند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha