ویروس کرونا، این میهمان ناخوانده که چند ماهی است کنگر خورده و بر پیکره هموطنان لنگر انداخته است گویا قصد رفتن ندارد و همچون زورگویی، اقشار مختلف جامعه را به مبارزه می طلبد.
یکی از میدان های جولان و قلدری کرونا، وسایل حمل و نقل عمومی است که به دلیل وجود جمعیت از اقشار مختلف، احتمال انتقال و زنجیره بیماری را دوچندان کرده است.
در این میدان، افرادی که بنابر توصیه و پروتکل های بهداشتی، خود را به زره ماسک و دستکش مجهز و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت می کنند از گود رقابت ها کنار می روند و کرونا هرگز به سمت این افراد سوق پیدا نمی کند. توصیه ای که بارها و بارها از سوی مسئولان عنوان شده و تدابیری هم برای رعایت آن مدنظر قرار گرفته است.
نکته ای که رئیس جمهوری هم بارها در مورد آن تاکید داشته و مسئولان را به تهیه دستورالعمل نحوه مواجه با این ویروس برای وسایل حمل و نقل عمومی به خصوص مترو و اتوبوس واداشته است تا اینکه سرانجام روز گذشته(شنبه) محمود ترفع مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی بر لزوم استفاده مسافران از ماسک در اتوبوس تاکید کرد و گفت: همانطور که بارها اعلام کرده ایم، استفاده همه مسافران از ماسک در ناوگان اتوبوسرانی پایتخت اجباری است.
وی با اشاره به لزوم به همراه داشتن ماسک از سوی مسافران، اظهار کرد: البته اگر مسافری ماسک به همراه نداشته باشد، می تواند نسبت به تهیه آن از ۶۰ مرکز عرضه ماسک در پایانه های اتوبوسرانی و ایستگاه های تبادلی و پر مسافر خطوط تندرو اقدام کند.
فرنوش نوبخت مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو تهران و حومه هم از نصب برچسبهای هشداردهنده «ورود بدونماسک ممنوع» در مترو پایتخت خبر داد و از شهروندان و مسافران خواست برای حفظ سلامت خود و دیگران در شهر زیرزمینی حتما از ماسک استفاده کنند.
با وجود تمام توصیه ها و اجبارها، باز هم شاهد کم اهمیت جلوه دادن این نکته بهداشتی از سوی برخی افراد در سطح شهر هستیم. یافتن راه های رعایت این نکات بهداشتی از سوی مردم و مسئولان، خبرنگار حوزه اجتماعی ایران را برآن داشت تا با محمدرضا محبوب فر عضو انجمن علمی بهداشت محیط ایران و کارشناس مدیریت بحران سلامت شهری و عضو انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران به گفت و گو بنشیند.
محبوب فر در این گفت و گو، ضمن ابراز خرسندی از همزمانی توصیه و اجباری شدن استفاده از ماسک در استفاده از حمل و نقل عمومی با بازگشایی و اقدام به رفع محدودیت ها و ممنوعیت ها از سوی دولت و ستاد مقابله با کرونا، گفت: تنها نکته مغفول مانده در این میانه، نبود نظارت بر اجرایی شدن این پروتکل ها است.
وی ادامه داد: در سایه نبود نظارت بر رعایت توصیه های بهداشتی در وضعیت حمل و نقل عمومی، شاهدیم که فقط ۱۰ درصد هموطنان خود را ملزم به رعایت دستورالعمل های بهداشتی در خصوص حفاظت فردی و اجتماعی از بیماری کرونا کرده اند و بقیه به نوعی در خصوص رعایت این دستورالعمل ها دچار نوعی خوش خیالی کاذب شده اند و نافرمانی می کنند به این خیال که شرایط کشور عادی شده و ویروس کرونایی وجود ندارد یا احتمال ابتلا به کرونا بسیار ضعیف است.
در سایه نبود نظارت بر رعایت توصیه های بهداشتی در وضعیت حمل و نقل عمومی، شاهدیم که تنها ۱۰ درصد هموطنان خود را ملزم به رعایت دستورالعمل های بهداشتی در خصوص حفاظت فردی و اجتماعی از بیماری کرونا کرده اند و مابقی به نوعی در خصوص رعایت این دستورالعمل ها دچار نوعی خوش خیالی کاذب شده اند.وسایل حمل و نقل عمومی کانون مهم آلودگی
کارشناس مدیریت بحران سلامت شهری با تاکید بر اینکه امروز کانون اصلی آلودگی و ابتلا شهروندان به ویروس کرونا، وسایل حمل و نقل عمومی به ویژه مترو، اتوبوس های بی آرتی و اتوبوس های عادی شهری و تاکسی هایی هستند که در سطح شهرها تردد می کنند، یادآور شد: رعایت مفاد بهداشتی که در پروتکل ها و دستورالعمل ها قرار داده شده باید علاوه بر اینکه با ارایه تمهیدات از سوی دولت رعایت شود بلکه از سوی رانندگان این ناوگان و شهروندان هم باید جدی گرفته شود.
محبوب فر ادامه داد: وظیفه دولت در این عرصه، تقویت وسایل حمل و نقل عمومی است به گونه ای که تعداد ناوگان شهری عمومی افزایش یابد. ضمن اینکه زمان سررسید هر یک از این وسایل به ایستگاه ها کاهش پیدا کند تا بیش از استاندارد، مسافر سوار نشود.
وی در تشریح وظایف رانندگان اتوبوس، مترو و تاکسی اعم از اینترنتی، عادی یا تاکسی تلفنی در سطح شهر هم خاطرنشان کرد: این افراد حتما باید از ماسک و دستکش استفاده کنند. برای رانندگانی که تماس مستقیم با مسافر دارند، استفاده از شیلد به منظور حفاظت کامل از صورت را توصیه می کنیم. به محبوب فر تاکید کرد: رانندگان باید از سوار کردن بیش از اندازه مسافر خودداری کنند.
کارشناس مدیریت بحران سلامت شهری مسئولیت فردی و اجتماعی شهروندان در میدان مبارزه با کرونا را اینگونه برشمرد: شهروندان باید در حین سوار شدن به وسایل نقلیه عمومی که کانون عمده شیوع ویروس کرونا است، ماسک، دستکش و شیلد را فراموش نکنند. غیر از این موارد حتما باید فاصله گذاری فیزیکی را هم رعایت کنند و در اتوبوس، مترو و تاکسی که بیش از حد مسافر دارند سوار نشوند.
وی با تاکید بر اینکه استفاده از ماسک و دستکش و حفظ فاصله فیزیکی می تواند تا حدود ۹۹ درصد از ابتلا به بیماری بکاهد، یادآور شد: وضعیت کرونا عادی سازی نشده بلکه رو به افزایش و بسیار نگران کننده است. به دولت توصیه می کنم برای تضمین حفظ سلامت در خصوص کنترل، نظارت و مدیریت بر اجرای این دستورها پیگیری های جدی داشته باشد ضمن اینکه هموطنان هم حفظ جان خود و دیگران را در اولویت قرار دهند.
با رعایت نکردن نکات بهداشتی، قاتل دیگری نباشیم
محبوب فر خطاب به شهروندان گفت: مسئولیت اجتماعی بر دوش تک تک افراد جامعه است و نباید فراموش کنند که با کوچکترین بی احتیاطی، اهمال و سهل انگاری در خصوص حفظ دستور العمل ها، مشمول قتل شبه عمد می شوند.
مسئولیت اجتماعی بر دوش تک تک افراد جامعه است و نباید فراموش کنند که با کوچکترین بی احتیاطی، اهمال و سهل انگاری در خصوص حفظ دستور العمل ها، مشمول قتل شبه عمد می شوندوی از اجباری شدن ماسک و دستکش در ناوگان حل و نقل عمومی استقبال کرد و ادامه داد: شاهدیم که در بسیاری از کانون های انتشار بیماری کرونا در جهان که رعایت محدودیت ها و ممنوعیت ها وجود دارد و استفاده از ماسک و فاصله فیزیکی اجباری شده بر بیماری غلبه پیدا کرده اند و به مرحله مدیریت و مهار رسیده اند.
این کارشناس افزود: در کشور ما هم استفاده از وسایل حفاظت فردی و حفظ فاصله فیزیکی از در منازل باید اجباری شود. همچنین باید از ورود بدون ماسک پرسنل و کارکنان سازمان ها و ادارات به محل کار خودداری شود. زیرا امروز وضع به نحوی است که سازمان جهانی بهداشت و مقامات بهداشتی کشورهای پیشرفته و در حال توسعه که بر بیماری فائق آمده اند وکشور چین هم که مولد آن بود استفاده از ماسک را یک الزام می دانند.
محبوب فر با تاکید بر اینکه در ایران هم باید استفاده از ماسک از در منازل اجباری شود، تصریح کرد: به لطف تلاش دولت و مسئولان ذیربط، به وفور ماسک و دستکش در کشور تولید و توزیع شده است و نگرانی از بابت وسایل حفاظت فردی، شست شو و ضدعفونی کننده وجود ندارد و شهروندان می توانند بدون دغدغه مورد استفاده قرار دهند.
از: فاطمه دهقان نیری
نظر شما