۲۵ خرداد ۱۳۹۹، ۸:۳۸
کد خبر: 83820699
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دبیرکل فدراسیون:

ورزش پهلوانی در مدارس تدریس شود

۲۵ خرداد ۱۳۹۹، ۸:۳۸
کد خبر: 83820699
 ورزش پهلوانی در مدارس تدریس شود

یزد- ایرنا- دبیرکل فدراسیون ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای با اشاره اینکه این ورزش ایرانی اسلامی ریشه در تاریخ و فرهنگ کشور دارد گفت: برای فرهنگ‌سازی و گسترش این رشته نسبت به تدریس آن در مدارس اقدام شود.

محمدجعفرپور شنبه‌شب در مراسم جشن ترویج فرهنگ پهلوانی که در زورخانه خلف‌باغ یزد برگزار شد افزود: اختصاص بخشی از کتاب دانش‌آموزان به این ورزش موجب فرهنگ‌سازی بیشتر آن می‌شود.

وی ادامه داد: باید دانش‌آموزان را از همان ابتدای تحصیل بنحو مناسب و جذاب با سابقه، اهداف، نحوه اجرا و برنامه‌های ورزش پهلوانی که جزو آیین نیاکان و بومی ایران است آشنا کرد .

این مسوول اظهار کرد: هرچند تاکنون در برخی بخش‌ها شاهد معرفی و اقدام‌های فرهنگی در معرفی و فرهنگ‌سازی این رشته هستیم ولی به خاطر اهمیت موضوع اصلا کافی نیست.

جعفرپور همچنین به شرایط کرونا اشاره کرد و گفت: برگزاری برخی مسابقات و آموزش‌ها با بهره‌گیری از فضای مجازی پیگیری می‌شود و مشکلی در ادامه فعالیت‌ها نیست .

وی همچنین به اهمیت رسیدگی به مرشدان، مربیان و مدیران زورخانه‌ها که به خاطر شیوع این بیماری دچار ضرر و زیان شدند اشاره کرد و همکاری مسوولان و خیران در کمک به آنها را خواستار شد.    

تاکنون اطلاعات و سوابق کامل ۱۷ هزار باستانی‌ کار از رده سنی نونهالان تا بزرگسالان در ۳۱ استان جمع‌آوری و در سامانه فدراسیون ثبت شده که در ۷۰۰ زورخانه به فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی مشغول هستند.

ورزش زورخانه‌ای در ایران قدمت سه هزار ساله دارد و با توجه به زورخانه خیابان قیام یزد، سابقه آن با صبغه دینی و فرهنگی مردم این استان به حدود ۷۰۰ سال می‌رسد.

در تاریخ معاصر یزد در این رشته به افراد نام آوری چون «پهلوان بزرگ یزدی»، «پهلوان ابراهیم حلاج» و «پهلوان محمد عبدل معروف به پهلوان کوچک» و … بر می‌خوریم نشان از قدمت ورزش پهلوانی زورخانه‌ای  دارد.

این رشته مجموعه حرکت‌های ورزشی با اسباب و بی اسباب، آداب و رسوم مربوط به آنهاست که در محدوده تاریخی و فرهنگی ایران از گذشته‌های دور رواج داشته است.

ورزش پهلوانی شامل میل گرفتن، پا زدن، سنگ گرفتن، چرخ زدن و میل بازی است.

در یزد کودک چهار ساله تا پیرمرد ۸۰ ساله در این رشته فعالیت دارند و ۷۰ درصد فعالان ورزش‌های پهلوانی استان یزد را جوانان تشکیل می‌دهند.

استان یزد ۴۸ هیأت ورزشی و افزون بر ۶۲ هزار بیمه شده زیر پوشش در رشته‌های مختلف دارد، جمعیت استان در سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۹۵، یک میلیون و ۱۳۸ هزار نفر بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha