یک هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال برای اجرای سد تنگ سرخ یاسوج نیاز است

یاسوج- ایرنا- سرپرست شرکت آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: اعتبار مورد نیاز برای اجرا و بهره برداری سد تنگ سرخ یاسوج یک هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال بوده و در این خصوص نشست‌هایی با قرارگاه خاتم الانبیا برگزار شده است.

آرش مصلح روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: چنانچه اعتبار مورد نیاز تخصیص یابد، بنا به‌ گفته مسئولان قرارگاه خاتم الانبیا می‌توان این سد را در یک بازه زمانی ۲ ساله به بهره برداری رساند.

وی افزود: هم اینک سد تنگ سرخ یاسوج ۳۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

 سرپرست شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: با تکمیل سد تنگ سرخ یاسوج، نیاز زیست محیطی رودخانه بشار با توزیع مطلوب و براساس نیاز پایین دست بسیار بهتر از شرایط کنونی حاصل می‌شود. 

مصلح ابراز داشت: سطح هکتاری پیش بینی شده محل اسکان منازل روستایی سه و نیم هکتار است.

وی تاکید کرد: سد مخزنی تنگ سرخ یاسوج نسبت به سدهای مشابه کمترین خسارت مخزن را خواهد داشت. 

 سرپرست شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد  عنوان کرد: با توجه به بارندگی ۱۱ میلیارد متر مکعبی کهگیلویه و بویراحمد در سال، تنها راه کنترل بحران های سیلاب و خشکسالی مهار روان آب و احداث سدهای مخزنی است.

در مطالعات اولیه و گزارش‌های رسیده از مشاور طرح، حدود چهار روستا به طور کامل در حوزه دریاچه سد قرار می‌گیرد.

برخی تاسیسات زیربنایی، ساختمان‌های اداری، اورژانس و خانه بهداشت نیز در حوزه دریاچه سد قرار دارد که آب منطقه‌ای و مشاور طرح نیز میزان خسارات تمام آنها را برآورد و در نقشه اجرایی سد لحاظ شده اند.

همچنین بخش وسیعی از جاده قدیم یاسوج – شیراز با اجرای حوضه آبریز این سد از بین خواهد رفت.

عملیات اجرایی سد تنگ سرخ از سال ۹۰ با حضور مجید نامجو وزیر وقت نیرو آغاز شد.

ساختگاه سد مخزنی تنگ سرخ در ۳۵ کیلومتری یاسوج و بر روی رودخانه بشار واقع شده است.

در نیمه دوم سال ۹۶، مراحل ساخت سد به صورت تعاملی با پیمانکار، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء و با کارفرمایی آب منطقه ای استان آغاز شد.

تامین آب شرب یاسوج و روستاهای مسیر به میزان ۲۵.۵ میلیون متر مکعب در سال، تامین آب صنعتی یاسوج به میزان ۱۷ میلیون متر مکعب، تامین آب کشاورزی شهرستان بویراحمد و دنا به میزان ۴۲.۴ میلیون متر مکعب در سال و تامین آب زیست محیطی رودخانه به میزان ۳۳ میلیون متر مکعب از اهداف ساخت این سد عنوان شده است.

سد تنگ سرخ از نوع خاکی با هسته رسی و حجم مخزن ۱۲۵ میلیون مترمکعبی و حجم تنظیم سالیانه ۲۰۰ میلیون متر مکعب است.

حجم آب تجدید پذیر استان کهگیلویه و بویراحمد ۹هزار ۲۲۳ میلیون متر مکعب است که یک هزار ۷۰ میلیون متر مکعب آن سالانه مهار می شود و ۹۰ درصد آن از استان خارج می شود.


 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha