کارشناسان حقوق بشر طرح الحاق کرانه باختری را محکوم کردند

تهران – ایرنا – کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل روز سه‌شنبه با صدور بیانیه مشترکی اعلام کردند که طرح رژیم صهیونیستی برای الحاق بخش‌های قابل‌توجهی از کرانه باختری تحت اشغال، ناقض قانون بین‌الملل است که تصاحب یک قلمرو با توسل به زور را منع می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از ژنو، کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل همچنین از کشورهای دیگر خواستند با این اقدام به طور فعالانه مخالفت کنند.

در این بیانیه که به امضای حدود ۵۰ کارشناس مستقل رسید، حمایت آمریکا از طرح «غیرقانونی» بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی از الحاق کرانه باختری، مورد انتقاد قرار گرفت.

این بیانیه حاکی است: الحاق قلمروی اشغالی، نقض جدی از منشور سازمان ملل و کنوانسیون های ژنو است و با قانون  اساسی مورد تائید شورای امنیت سازمان ملل و مجمع عمومی این سازمان مبنی بر غیرقابل قبول بودن تملک بر یک قلمرو با جنگ یا زور، مغایرت دارد.

در این بیانیه همچنین تاکید شده که آنچه پس از الحاق حدود ۳۰ درصد از کرانه باختری باقی می ماند، به مثابه یک «بانتوستان فلسطینی» است.

بانتوستان منطقه‌ای بود که رژیم سابق نژادپرست آپارتاید برای ساکنان سیاهپوست آفریقای جنوبی در نظر گرفته بود.

کابینه نتانیاهو اول ژوئیه (یازدهم تیر ماه) را زمان آغاز طرح خود برای الحاق شهرک های صهیونیست نشین و دره اردن در کرانه باختری تعیین کرده و به امید چراغ سبز از سوی واشنگتن نشسته است.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا طرحی مصطلح به «معامله قرن» را برای دو طرف فلسطینی و اسرائیلی ارائه داده که از سوی فلسطینی ها به شدت مورد مخالفت قرار گرفته است. در این طرح، رژیم صهیونیستی مجاز می‌شود شهرک‌های کرانه باختری و منطقه راهبردی دره اردن را به سرزمین‌های اشغالی الحاق کند.

در همین حال کارشناسان حقوق بشر در بیانیه خود عنوان کردند: سازمان ملل بارها اعلام کرده که اشغالگری ۵۳ ساله اسرائیلی، منشا تخلفات عمیق حقوق بشری علیه مردم فلسطین است.

برخی کشورهای اروپایی تهدید کرده‌اند که در صورت اجرای تصمیم رژیم اسرائیل برای الحاق کرانه باختری، اساس روابط خود با تل آویو را تغییر خواهند داد.

رژیم آمریکا در سه سال گذشته حمایت همه‌جانبه خود را از اشغالگری رژیم صهیونیستی نشان داده است به گونه‌ای که علاوه بر به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت این رژیم، بخش جولان اشغالی و کرانه باختری را هم تحت حاکمیت اشغالگر قدس به رسمیت شناخته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha