۳۰ خرداد ۱۳۹۹، ۲۱:۳۲
کد خبر: 83826298
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۱۲۴ میلیارد ریال اعتبار به سد تنگ سرخ تخصیص یافت

۳۰ خرداد ۱۳۹۹، ۲۱:۳۲
کد خبر: 83826298
۱۲۴ میلیارد ریال اعتبار به سد تنگ سرخ تخصیص یافت

یاسوج- ایرنا- نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون از تخصیص ۱۲۴ میلیارد ریال اعتبار برای تسریع در روند اجرایی سد تنگ سرخ یاسوج خبر داد.

به گزارش ایرنا، مهدی روشنفکر همراه مسئولان آب منطقه‌ای و متولیان اجرای سد تنگ سرخ از روند اجرایی این پروژه ملی بازدید و در نشستی مشکلات این پروژه را بررسی کردند.

نماینده بویراحمد، دنا و مارگون در این نشست خواستار تشکیل کارگروه رفع موانع اجرای پروژه ملی سد تنگ سرخ به ریاست معاون عمرانی استاندار و دبیری آب منطقه‌ای و سایر دستگاه‌های اجرایی مرتبط شامل منابع طبیعی، محیط زیست، بنیاد مسکن شد و تاکید کرد: جلب رضایت مالکان اراضی و پرداخت مطالبات آنان در دستور کار باشد.

وی با بیان اینکه ضروری است تملک اراضی در ۳ فاز اولویت بندی شود، ادامه داد: با توجه به اینکه کشاورزان استقبالی از دریافت اسناد  خزانه و اوراق مشارکت  نداشتند، کارفرما از هفته آینده بحث پرداخت به کشاورزان و  تملک اراضی را شروع می کند و بازه زمانی مطلوبی برای بهره‌برداری تعیین می شود.

روشنفکر نگاه ویژه قرارگاه خاتم و آب منطقه‌ای برای تسریع روند پروژه با وجود کمبود اعتبار در سال‌های اخیر را قابل تجلیل دانست و گفت: انتظار می‌رود پیگیری مستمر برای فعال کردن تمام جبهه‌های کاری از طرف شرکت آب منطقه‌ای، برگزاری جلسات مستمر بر اساس یک تقویم زمانی مشخص برای تسریع در اجرا و  پیگیری نظام مند برای اعتبار و تخصیص لازم در اولویت مسئولان و متولیان امر باشد.

نماینده مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد در مجلس شورای اسلامی از آمادگی کامل خود برای پیگیری شبانه روزی برای تعیین تکلیف پروژه‌های عمرانی در استان خبر داد و خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود جزئیات سد تنگ سرخ صادقانه و شفاف به مردم گفته شود تا شاهد همکاری آنان در اجرا باشیم و نباید مردم را نامحرم بدانیم زیرا اطلاع از جزئیات سد و مزایای آن برای مردم استان و استان همجوار حق آنان است.

روشنفکر تصریح کرد: امسال ۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای سد تنگ سرخ پیش بینی شده که ۱۲۴ میلیارد ریال تاکنون تخصیص یافته است که امیدوارم با پیگیری مستمر این میزان تخصیص تا پایان سال هرچه بیشتر افزایش یابد.

 سرپرست شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد  نیز در این نشست تخصیص ۱۲۴ میلیارد ریالی به سد تنگ سرخ در ۹ سال اخیر را بی سابقه دانست و افزود: عملیات اجرایی سد تنگ سرخ از سال ۹۰ آغاز شد و در این مدت نزدیک به ۴۰ میلیارد تومان پیمانکاران و مشاور مطالبات دارند، این تخصیص به نوعی با ۹ سال گذشته برابری می‌کند.

وی از تسریع در روند اجرایی سد تنگ سرخ ابراز امیدواری می‌کند و می‌گوید: سال گذشته در مجموع کمتر از ۵۰۰ میلیون تومان برای این پروژه تخصیص داشتیم که امسال در یک قلم ۱۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان با پیگیری‌های انجام شده مسئولان و نماینده بویراحمد و دنا اعتبار تخصیص یافته است.

سد تنگ سرخ بویراحمد در آذرماه ۹۰ توسط وزیر وقت نیرو با مجوز تخصیص آب از حوضه کارون بزرگ به میزان ۱۸۹٫۹ میلیون مترمکعب کلنگ‌زنی شد.
این سد از سال ۹۰ تا نیمه دوم سال گذشته با پیمانکاری چند شرکت تنها ۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و اکنون با حضور موسسه فجر قرارگاه خاتم الانبیاء پیشرفت فیزیکی ان به حدود ۱۵ درصد رسیده است.
تامین آب شرب یاسوج و روستاهای مسیر به میزان ۲۵.۵ میلیون متر مکعب در سال، تامین آب صنعتی یاسوج به میزان ۱۷ میلیون متر مکعب، تامین آب کشاورزی شهرستان بویراحمد و دنا به میزان ۴۲.۴ میلیون متر مکعب در سال و تامین آب زیست محیطی رودخانه به میزان ۳۳ میلیون متر مکعب از اهداف ساخت این سد عنوان شده است.
سد تنگ سرخ از نوع خاکی با هسته رسی و حجم مخزن ۱۲۵ میلیون مترمکعبی و حجم تنظیم سالیانه ۲۰۰ میلیون مترمکعب است.
گفته می‌شود با احداث سد تنگ سرخ ۷۰۰ هکتار باغ و پنج روستای منطقه تنگ سرخ بویراحمد زیر آب می‌رود.
استان کهگیلویه وبویراحمد با ۷۲۰ هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد.
حجم آب تجدید پذیر استان ۹هزار۲۲۳ میلیون متر مکعب است که یک هزار ۷۰ میلیون متر مکعب آن سالانه مهار می شود و ۹۰ درصد آن از استان خارج می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha