۳۱ خرداد ۱۳۹۹، ۷:۵۳
کد خبرنگار: 2445
کد خبر: 83826504
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مصر برای حل بحران سد النهضه دست به دامان شورای امنیت شد

تهران-ایرنا-وزارت امورخارجه مصر بامداد شنبه از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست که برای ازسرگیری مذاکرات در خصوص سد النهضه مداخله کند.

به گزارش شبکه خبری "الجزیره" قطر، در بیانیه وزارت خارجه مصر آمده است که درخواست این کشور از شورای امنیت به منظور ادامه مذاکرات با حسن نیت و رسیدن به یک راه حل عادلانه و متعادل برای سد النهضه  صورت می‌گیرد.

مصر از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست مانع اقدامات یک جانبه که می‌تواند فرصت دستیابی به یک توافق را تحت الشعاع قرار دهد، شود.

در بیانیه وزارت خارجه مصر آمده است: به دلیل آن که اتیوپی هیچ اراده سیاسی برای حل این بحران نداشته و اصرار دارد به صورت یکجانبه سد النهضه را آبگیری کند، تمام تلاش‌ها متوقف شده است.

مصر اعلام کرد: ارجاع پرونده سد النهضه به شورای امنیت بر اساس ماده ۳۵ منشور سازمان ملل متحد صورت گرفته است، ماده‌ای که به اعضا این اجازه را می‌دهد که شورای امنیت را نسبت به هرگونه بحرانی که صلح و امنیت جهان را تهدید می‌کند، آگاه کند.

این اقدام مصر پس از آن روی داد که "گیدو آندارگاشیو" وزیر امورخارجه اتیوپی جمعه شب اعلام کرد که کشورش عملیات آبگیری مخزن سد النهضه را ماه ژوئیه (تیر/ مرداد) آغاز خواهد کرد.

وی گفت که این کار در هر صورت انجام خواهد گرفت، چه توافقی با مصر صورت گیرد یا این کار انجام نشود.

اندارگاشیو مصر را به تشدید پروپاگاندا در خصوص سد النهضه متهم و تاکید کرد که دولت قاهره وارد یک قمار سیاسی شده است.

وزیر امورخارجه اتیوپی اعلام کرد که کشورش برای اجرای طرح‌های توسعه بر روی منابع آبی از هیچ کشوری اجازه نخواهد گرفت.

وی گفت: پروژه سد النهضه به جای آن که به عاملی برای به راه‌افتادن جنگ، باید به عاملی برای همکاری و همگرایی منطقه‌ای تبدیل شود.

درخواست دولت قاهره برای ورود شورای امنیت به موضوع سد النهضه، دو روز پس از آن روی می‌دهد که سومین نشست وزیران آبیاری مصر، سودان و اتیوپی برای بررسی اصول راه‌اندازی این سد و آبگیری مخزن آن هیچ دستآوردی به همراه نداشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha