رفاه و معیشت موثر بر امنیت مرز و مرزنشینان

سنندج‌ - ایرنا - امنیت بدون معیشت و رفاه سخت بدست می‌آید ولی سپاه پاسداران این امر مهم را به خوبی درک کرده‌ و همزمان با تامین امنیت در مرزها تلاش می‌کند نیازهای مختلف مرزنشینان و روستاییان را در حوزه رفاهیات برآورده کند.

جنگ روانی گروهک‌های معاند برای جذب مردم منطقه و جوانان مرزنشین به سمت خود اگر با استمرار حل نشدن برخی مشکلات و کمبودهای رفاهی مردم روستاهای مرزی همراه باشد می‌تواند به فریب خوردن برخی جوانان ساکن در این منطقه بیانجامد.

بنابراین اگر دولت هم بدلیل کمبود امکانات یا اعتبارات نتواند برخی از مشکلات را حل کند سپاه از توان خود برای رفع مشکلاتی همچون جاده ارتباطی، پل و برخی پروژه‌های محرومیت‌زدایی پیشقدم می‌شود چون اجرای آنها را در راستای حفظ و گسترش امنیت می‌داند.

۲۸ ملیارد ریال اعتبار برای هفت روستای مرزی دیواندره

روستاهای نزدیک به مرز در شهرستان دیواندره یکی از مناطقی است که سپاه بیت المقدس کردستان به رفاه و رفع مشکلات آنها اهمیت می‌دهد و اخیرا هم در قالب رزمایش اقتدار شهدای کُرد مسلمان که در منطقه برگزار ‌شد اقدام به انجام برخی پروژه‌ها و همچنین توزیع بسته‌های معیشتی و پوشاک در میان اهالی هفت روستای مرزی این شهرستان کرد.

رییس بسیج سازندگی سپاه بیت المقدس کردستان در رابطه با اقدامات این روزهای سپاه در دیواندره گفت: در راستای ایجاد امنیت پایدار در منطقه برنامه‌های محرومیت‌زدایی و مردمی در قالب پروژه‌های عمرانی و غیر عمرانی را در دستور کار قرار دادیم.

علی‌اصغر عزیزی‌فر اظهار داشت: ایجاد زمین ورزشی، ساخت پل، احداث مسجد و مرمت خانه محرومان برخی از این پروژه‌هاست که اجرا شده و در آینده هم ادامه دارد البته در قالب رزمایش اخیر ۳۵ پروژه عمرانی با اعتبار ۲۶ میلیارد ریال و چند طرح غیر عمرانی با اعتبار ۲ میلیارد ریال در این روستاها اجرا ‌شد.

اختصاص سالانه ۴۰۰ میلیارد ریال به طرح‌های محرومیت زدایی

معاون مردم‌یاری و محرومیت زدای قرارگاه حمزه سیدالشهدا(ع) نیروی زمینی سپاه هم که در مناطق مرزی دیواندره حضور دارد، گفت: در راستای برقراری امنیت پایدار مردمی ضمن حفظ اقتدار دفاعی، نظامی و امنیتی، ‌ رسیدگی به مشکلات مردم هم در میان برنامه‌های سپاه قرار گرفته است.

سرهنگ علی خدابخش اظهار داشت: ما مشکلات مردم را از مشکلات خودمان می‌دانیم و در این راستا در این ایام به توزیع بسته‌های معیشتی، برقراری بیمارستان‌های صحرایی و نقاهتگاه برای ارائه خدمات به اهالی روستاهای مرزی اقدام کردیم.

وی با اشاره به اینکه از سال ۹۸ تاکنون ۲ هزار و ۵۰۰ سری جهیزیه در ۲ استان آذربایجانغربی و کردستان توزیع کردیم، یادآور شد: در برنامه داریم تابستان امسال یک هزار واحد مسکن مددجویی را به بهره‌بردای برسانیم و تحویل نیازمندان دهیم.
سرهنگ خدابخشی اضافه کرد: اقداماتی که در منطقه انجام می‌شود شامل رسیدگی به امور مساجد، ‌ساخت پل، خانه عالم و رفع مسائل عمومی و شخصی مردم است.

معاون مردم‌یاری و محرومیت زدایی قرارگاه حمزه سیدالشهدا(ع) افزود: احداث خانه عالم، احداث و مرمت مساجد، احداث و مرمت مدارس، احداث پل‌های روستایی و تصحیح جاده‌های روستاها و رسیدگی به مسکن محرومین از جمله این برنامه‌ها است.

وی اظهار داشت: قرارگاه حمزه سیدالشهدا سالانه ۴۰۰ میلیارد ریال را به طرح‌های محرومیت زدایی در ۲ استان آذربایجان‌غربی و کردستان شامل ۲۷ شهر و ۱۰۰ کیلومتر مرز اختصاص می‌دهد.

روستای بست با حدود ۲۰۰ خانوار و در ۷۰ کیلومتری دیواندره یکی از روستاهای مرزی این شهرستان است که شامل توجه سپاه شده است.

محمدامین عزتی عضو شورای این روستا در این رابطه گفت: سپاه در این روستا ۲ پل ساخته است که قبل از این دانش‌آموزان روستا از روی پل‌های چوبی عبور می‌کردند.

وی افزود: ساخت مسجد و بهبود جاده روستا از جمله دیگر کارهای سپاه بوده است و اکنون هم در حال ساخت زمین فوتبال برای روستا هستند.

شبکه‌های صدا و سیما را دریافت نمی‌کنیم

کمال فیضی عضو شورای روستای شاقلعه هم گفت: سپاه کمک‌های زیادی به ما کرده است اما هنوز هم مشکلاتی وجود دارد که امیدواریم مسئولین هم برای حل آن به ما کمک کنند.

وی اضافه کرد: از روستای دره‌وزان با ۸۲ خانوار جمعیت تا شاقلعه ۹ کیلومتر جاده خاکی و سخت عبور است که اخیرا ۴۰ میلیارد ریال برای آن در نظر گرفتند اما اقداماتی انجام نشد که تقاضا داریم این جاده را اگر آسفالت نمی‌کنند آن را بهبود ببخشند.

فیضی افزود: نبود گاز و عدم پوشش شبکه‌های صدا و سیما در این روستا از دیگر کمبودهای مهم است.

۱۲ روستای این منطقه دسترسی به هیچکدام از شبکه‌های تلویزیون کشورمان ندارند علاوه بر این ترغیب ساکنین به استفاده از ماهواره توسط رسانه های مخالف، موجب می‌شود تاثیرگذاری فرهنگی و تبلیغی ضعیف شود و فضا برای کار گروهک‌ها فراهم آید.

با توجه به اینکه فعالیت‌های فرهنگی بویژه در مناطق مرزی اهمیت ویژه‌ای دارد بنابراین حل پوشش شبکه‌های صدا و سیما در روستاهای مرزی باید اولویت صدا و سیما، دولت و سپاه باشد و این بخش‌ها با همکاری یکدیگر در اولین فرصت این کمبود مهم منطقه را حل کنند.

کار فرهنگی، نیاز به رسانه و ضرورت اطلاع رسانی درست از جمله نیازهای مردم مرزنشین منطقه است که بخشی از المان‌های موثر بر امنیت هم است اما برخلاف اهمیت آن، کم‌اهمیت تر از دیگر نیازهای آنها دیده شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha