به گزارش روز شنبه پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، «محمد راستاد» در اولین نشست شورای مدیران ارشد ارگانهای دریایی کشور، تاکید کرد: در گفتو گو با دبیرکل آیمو، بر این نکته تاکید کردیم که دریانوردان ایرانی در حالی که به صورت قانونی و در چارچوب کنوانسیونها و مقررات بینالمللی دریانوردی، وظایف قانونی خود را پیگیری می کنند، مورد تهدید قرار میگیرند.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: بروز چنین رفتار خارج از عرفی از سوی آمریکا تهدید مستقیمی بر ایمنی دریانوردی محسوب میشود که لازم است توسط آیمو و سایر سازمانهای نظارتی بینالمللی اصلاح و پیشگیری شود.
راستاد افزود: با وجود اعتقاد دبیرکل آیمو به جایگاه غیر سیاسی این سازمان، ضرورت رعایت همه جانبه ایمنی دریانوردی و حفاظت از محیط زیست را جزو وظایف ذاتی سازمان بینالمللی دریانوردی برشمردیم و در نهایت برای اولین بار توانسته ایم این سازمان را متقاعد کنیم تا موضوع تهدیدات غیرقانونی فعالیتهای کشتیرانی ایران را از نظر حقوقی بررسی کنند.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین، با اشاره به تاثیرات فراگیر شیوع بیماری کرونا بر اقتصاد حملو نقل دریایی جهان، افزود: شرایط پرچالشی را داریم، بازار حمل و نقل دریایی متاثر از شرایط تجارت بینالمللی و اقتصاد جهانی است. کرونا بر اقتصاد جهان سایه سنگینی انداخته است و به تبع آن، مبادلات تجاری بین کشورها کاهش پیدا کرده و در نتیجه شاهد کاهش تقاضا برای حمل و نقل دریایی هستیم.
راستاد با اعلام اینکه «در همه زنجیره فعالیتهای حملو نقل دریایی شاهد رکود هستیم» توضیح داد: در چهار ماه اول سال ۲۰۲۰ میلادی، در مقایسه با سال قبل، سفارش ساخت کشتی حداقل تا ۶۰ درصد کاهش با مواجه شد. اجاره روزانه کشتیهای کیپ سایز (بزرگ ترین کشتیهای باری) از ۳۵ هزار دلار در اواخر سال ۲۰۱۹ به کمتر از پنج هزار دلار درآوریل ۲۰۲۰ رسید که نشان میدهد صنعت کشتیرانی و حملو نقل دریایی به شدت دچار بحران ناشی از اپیدمی کووید ۱۹ شده است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، با اشاره به تحریمهای جدید اعمال شده به صنعت کشتیرانی کشور، تاکید کرد: در این خصوص به تعامل جدیتر و تنگاتنگ ارگانها و شرکتهای دریایی نیاز داریم و لازم است از تمام امکانات و توان داخلی برای بهبود روند فعالیتها در این حوزه و به حداقل رساندن آثار ناشی از تحریم ها بهره ببریم.
راستاد با تاکید بر اینکه ظرفیت بزرگ دریایی کشور قابل تحریم نیست، افزود: برای مقابله با تحریم ها هرگز کوتاه نمی آییم و با پیگیری های حقوقی گسترده در مجامع بین المللی، تلاش می کنیم صدمات ناشی از تحریم ها و تهدیدات یک جانبه و غیر قانونی را کاهش دهیم.
مدیرعامل سازمان بنادر همچنین تاکید کرد: کرونا بر گردشگری و مسافرتهای دریایی در ایران و جهان نیز تاثیر منفی گذشته است، به طوری که نوروز امسال در مقایسه با سال قبل، شاهد کاهش ۹۸ درصدی فعالیت ها در این زمینه بوده ایم.
راستاد با بیان اینکه صنعت گردشگری و سفرهای دریایی به مکانیزم های حمایتی نیاز دارد، خاطرنشان کرد: صنایع دریایی کشور نیز برای ساخت انواع شناور در دوران کرونا به حمایت جدی نیاز دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ناوگان سنتی کشور به شدت آسیب پذیر شده اند، از اقدام سازمان برای بهبود کیفیت و ارتقای ناوگان ایرانی در منطقه خبر داد و گفت: در خصوص کیفیت و ایمنی شناورها نباید دچار اغماض شویم. در این راستا و در زمینه ایمنی ناوگان سنتی و صیادی؛ به یک تحول جدی نیاز داریم و باید به سمت به روز رسانی این شناور ها، متناسب با شرایط حمل و نقل و تجارت دریایی، حرکت کنیم.
نظر شما