۳۱ خرداد ۱۳۹۹، ۱۷:۰۸
کد خبرنگار: 2100
کد خبر: 83827565
T T
۱۳ نفر

برچسب‌ها

آخرین خورشیدگرفتگی قرن با ۶۸درصد پوشیدگی در شیراز رویت می‌شود

شیراز- ایرنا- رییس رصدخانه ابوریحان بیرونی دانشگاه شیراز گفت: خورشیدگرفتگی یکم تیرماه ۹۹ که به عنوان آخرین کسوف قرن چهاردهم شناخته می‌شود از نوع حلقوی است و در شیراز با ۶۸ درصد پوشیدگی قابل رویت و رصد است.

معین مصلح، که عضو هیات علمی بخش فیزیک دانشگاه شیراز است، شنبه در گفت‌و گو با ایرنا افزود: در کسوف حلقه‌ای اگر در مرکز مسیر اصلی خورشید گرفتگی هم قرار گیریم، نمی‌توانیم خورشید را کاملا پوشیده ببینیم زیرا در این نوع خورشیدگرفتگی، فاصله ماه از زمین بیشتر است، بنابراین در بهترین حالت وقتی ماه از مقابل خورشید عبور می‌کند، نور باریکی را خواهیم دید.

وی اظهار داشت: این خورشیدگرفتگی از مرکز آفریقا آغاز می‌شود، از یمن، عمان و جنوب ایران عبور و به سمت پاکستان، هند، چین و اقیانوس آرام حرکت می‌کند.

به گفته مصلح، بهترین مکان برای دیدن خورشیدگرفتگی در ایران، جنوب شرقی کشور و در حوالی بندر چابهار در استان سیستان و بلوچستان است که می‌توان ۹۷درصد خورشید را پوشیده دید.

استاد بخش فیزیک دانشگاه شیراز بیان کرد: خورشیدگرفتگی در فارس با ۶۸درصد پوشیدگی قابل مشاهده است و در جنوب نیز در نهایت با ۷۷درصد پوشیدگی رصد می‌شود.

وی ادامه داد: این خورشیدگرفتگی از ساعت ۸ و ۴۵ دقیقه صبح یکم تیرماه ۹۹ آغاز می‌شود و در ساعت ۸ و ۵۰ دقیقه در شیراز قابل مشاهده است. این پدیده تا ساعت ۱۰ و ۱۰ دقیقه به حداکثر گرفت می‌رسد و در ساعت ۱۱ و ۴۰ دقیقه نیز پایان می‌یابد.

تماشای خورشیدگرفتگی با چشم غیرمسلح خطرناک است

عضو هیات علمی دانشگاه شیراز تاکید کرد: شهروندان به هیچ عنوان با چشم غیر مسلح، کسوف را رصد نکنند زیرا تماشای مستقیم خورشیدگرفتگی خطرناک است، همچنین برای عکاسی باید حتما از فیلترهای مخصوص استفاده کرد و بدون فیلتر ویژه نیز می‌توان با فیلتر جوشکاری با شماره ۱۴ عکاسی را انجام داد در غیر این صورت به دوربین آسیب جدی وارد می‌شود.

رییس رصدخانه ابوریحان بیرونی دانشگاه شیراز اضافه کرد: این رصدخانه، این خورشیدگرفتگی را به‌ صورت کامل از طریق صفحه اینستاگرامی به نشانی biruni.obs  پخش خواهد کرد.

کسوف یا خورشیدگرفتگی زمانی رخ می‌دهد که ماه تقریبا در یک خط بین زمین و خورشید قرار گیرد. این رخداد در دو بازه زمانی از سال که به فصول گرفت مشهورند و هر ۶ ماه یک بار به وقوع می‌پیوندد.

در این بازه‌های زمانی، سایه و نیم ‌سایه ماه بر روی زمین می‌افتد و بنابراین در نقاطی از زمین درصد زیادی از قرص خورشید و در مساحت بزرگی در اطراف این خط، درصد کمتری پوشانده می‌شود که با ابزار و ادوات نجومی مناسب قابل رصد است.

این پدیده شامل چهار گونه، کامل، جزیی، حلقوی و ترکیبی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha