۳۱ خرداد ۱۳۹۹، ۱۷:۵۴
کد خبرنگار: 2239
کد خبر: 83827670
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مسوولان اجرایی از ایجاد بافت های ناکارآمد جدید جلوگیری کنند

کرج - ایرنا - رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز با اشاره به آسیب های فراوان ساخت وسازهای غیر مجاز و فاقد استحکام در کشور و استان گفت : مسوولان اجرایی و شهرداری ها باید از ایجاد چنین بافت هایی جلوگیری کنند.

علیرضا صنوبر بعد از ظهر شنبه در نشست با خبرنگاران به اهمیت  ارتقای کیفیت ساخت و سازها اشاره کرد و گفت: در گام نخست شهرداری ها و سایر دستگاه های متولی باید از ساخت وسازهای غیر مقاوم و بافت های ناکارآمد جدید جلوگیری به عمل آورند زیرا این بافت در همان ابتدای کار دارای ایرادی فنی  و مهندسی بوده و آسیب های آن در آینده فراوان خواهد بود.

وی بیان داشت : اکنون در بحث استحکام بخشی به بناها سه موضوع مهم شامل مصالح استاندارد و با کیفیت، کیفیت ساخت و همچنین نگهداری و مراقبت از ساختمان به هنگام بهره برداری  باید مورد توجه تمام بخش ها قرار گیرد.

صنوبر گفت :  در بحث مصالح کابردی در ساختمان ها بر اساس افق ۱۴۰۴، در سال جاری مبحث استفاده از یک رده مقاومتی بالاتر برای بتن مورد استفاده در ساخت و سازهای جدید را پیش برده ایم  که این مهم اکنون در حال اجرا است، در بحث اسکلت ساختمان نیز توافقاتی را با سازمان ملی استاندارد در بخش نظارت بر ساخت و سازها پیش خواهیم برد تا مصالح مصرفی در اسکلت ساختمان از کیفیت بالایی برخوردار باشد.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز در خصوص اقدامات مهم در بحث مراقبت و نگهداری از ساختمان ها در زمان بهره برداری نیز گفت: افزایش عمر مفید ساختمان و اطمینان از ایمنی ساخت و سازهای ایجاد شده از جمله موارد حاصل از اجرا مراقبت و نگهداری از ساختمان ها است.
وی ادامه داد: سازمان نام مهندسی ساختمان البرز یک سری ظرفیت ها برای بافت های فرسوده در نظر گرفته است که آن را به مهندسان زیرمحموعه خود تخصیص می دهد تا در قالب آن از تخفیف مربوطه در ارائه  خدمات ساخت و ساز در بافت های فرسوده استفاده کنند.
صنوبر با اشاره به اینکه متاسفانه در کشورمان در حال تولید بافت فرسوده جدید هستیم، افزود: در این مورد بافت های فرسوده و ناکارآمد صفر کیلومتر تازه ساخت اجرایی می کنیم که کیفیت ساخت مطلوبی ندارد.
وی عنوان کرد: این بافت های به ظاهر جدید ساخت شده اما ناکارآمد در محلاتی از کرج مانند حسن آباد، حصارک، حیدرآباد و غیره حتی گاهی به صورت  ساختمان های برج مانند احداث می شود که چون استانداردهای لازم را ندارند در هنگام وقوع زلزله ای بزرگ یک فاجعه را رقم خواهند زد.

صنوبر گفت:  اگر مراجع صدور پروانه فعال تر کار کنند، جلوی خیلی از ساخت و سازهای غیر مجاز کنونی و همچنین تولید بافت ناکارآمد و فرسوده شهری گرفته می شود.

وی با اشاره به شیوع بیماری کرونا بیان داشت : برای  کاهش رفت و آمد ها به ادارات،  اکنون  بیش از ۹۵ درصد از خدمات مهندسی در سازمان نظام مهندسی البرز به طور الکترونیک ارائه می شود.

شهروز قنبری  عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان البرز با اشاره به مشکلات ساخت و سازهای غیرمجاز گفت: در این مورد با شهرداری کرج مذاکراتی داشته ایم مبنی بر اینکه کار پلیس ساختمان به شرکت های خصوصی واگذار شود تا با نظارت به موقع آنها در بحث پلیس ساختمان شاهد بروز ‌تخلفات در ساخت و سازهای جدید نباشیم، البته خریداران نیز باید در مورد توجه به شناسنامه ساختمان از جمله کیفیت آن و غیره هوشیار باشند. 
وی افزود: در مورد نمای ساختمان ها نیز کمیته نما در شهرداری ها تشکیل شده است که باید نمای مورد نظر برای اجرا مورد تایید این کمیته واقع شود.
وی با بیان اینکه در برخی ساحتمان ها تعداد پارکینگ ها به درستی لحاظ نمی شود، گفت: در برگه پایان کار تعداد پارکینگ ها توسط مهندس سازمان نظام مهندسی ساختمان بر اساس شماره واحدهای موجود در یک ساختمان ذکر می شود، در واقع مهندسان ما به مرجع صدور پروانه ساختمانی تعداد پارکینگ های مورد نیاز در یک ساختمان را ارسال می کنند و مرجع مربوطه درمورد کسری پارکینگ با لحاظ کردن جریمه  برای سازنده تصمیم گیری خواهد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha