به گزارش روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، حجت الاسلام حمید شهریاری روز یکشنبه در جلسه شورای معاونان این مجمع گفت: امروز متأسفانه برخی در جهان اسلام حرف از گفت و گو با رژیم صهیونیستی می زنند. این چه گفت و گو و صلحی است که در درون جهان اسلام شکل نمی گیرد اما با دشمنان جهان اسلام و کفار شکل می گیرد. ما با این نوع تعاملات مخالف هستیم و اینها را معیار وحدت نمی دانیم.
وی با اشاره به طرح معماری جدید و نوسازی تقریب اظهار داشت: در لایه اول نوسازی لازم است کار سلبی انجام گیرد و آن کار سلبی پرهیز از تفرقه و تعرض به همدیگر است. در اینجا محورهای «پرهیز از مشاجره، حرمت شکنی و توهین»، «پرهیز از تنازع»و «پرهیز از جنگ» را به عنوان سه محور کلیدی لایه اول بر شمردیم. لایه دوم نوسازی، همکاری و با هم بودن است و این همکاری و با هم بودن معیارش معیت با رسول الله است یعنی باهم بودن و همکاری زمانی ارزشمند است که ما با حضرت باشم.
شهریاری افزود: در رابطه با لایه اول که پرهیز از جنگ است شما ملاحظه می کنید که امروز متاسفانه جنگ هایی در بین برخی کشورهای اسلامی در جریان است. ما در رابطه با جنگ نیاز به نظریه پردازی داریم. البته قرآن کریم اصول و چهارچوب اصلی آن را تعریف کرده است.
وی با اشاره به اینکه اصل اولیه این است که صلح در میان امت اسلامی الزام آور است، تاکید کرد: وقتی جنگی رخ می دهد همه ملزم هستند که صلح را برقرار کنند و به امت پیامبر(ص) اعم از کارگزاران سیاسی و نظامیان و امت اسلامی توصیه شده که اگر جنگی شکل گرفت، شما مامور به ایجاد صلح هستید و این اصل اولیه در اینجاست.
این استاد حوزه از اجرای عدالت به عنوان اصل ثانویه یاد کرد و گفت: زمانی که خواستیم صلح برقرار کنیم اگرعده ای ظلم کردند و به مال و ناموس دیگری تجاوز کردند در اینجا علاوه بر مسئولیت صلح، اجرای عدالت لازم است یعنی چیزی که از مسیر عدالت خارج شده را به مسیر عدالت بازگردانیم. اینجا مأموریت اصلی ما صلح نیست بلکه تسلیم کردین دیگران به عدالت جبرانی است و اگر دیدیم کسی ظلم می کند باید ورود کنیم و از ظالم حق مظلوم را بستانیم.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: در اینجا جنگ و کشتن، برای ایجاد ترس یا ریاست نیست بلکه برای این است که امر الهی در زمین جریان پیدا کند پس غایت این نوع جنگ و عدالت جبرانی هم سر سپردن به امر الهی است.
وی افزود: ظلم عبارت از ستاندن حق یا مال دیگری بدون رضایت صاحبش است. در اینجا ستاندن یک امر ایجابی است. بنابراین ظلم ایجابی است و عدالت، ضد آن است. وقتی شما عادل هستید یعنی اینکه حق دیگری را بدون رضایت صاحبش نستانید. یا به عبارت دیگر عدالت یعنی شما ظلم نکنید و بر مسیر حق باقی بمانید.
شهریاری افزود: لغت عدل در متون و اشعار قبل از اسلام تعبیر شده به ضد جور، که با ظهور اسلام دو افزونه پیدا کرد، افزونه اول این است برای اینکه عادل باشید باید از کفر بپرهیزید و اهل توحید باشید یعنی کفر و شرک در قرآن ظلم تلقی شد و افزونه دیگری که در روایات به آن اشاره شده این است که شخص مراوده برای شعائر دینی داشته باشد بنابراین کسی عادل است که کافر و مشرک نباشد و در مناسک دینی حاضر شود.
کمک به مردم یمن یک دستور قرآنی است
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اظهار داشت: مردم یمن مشغول زندگی شان بودند اما یک کشوری این همه ظلم و جور و کودک کشی در این کشور مرتکب می شود و این همه مشکلات برای مردم این کشور ایجاد می کند پس ما مامور هستیم که در برابر آن بپاخیزیم و به مردم یمن کمک کنیم این دستور قرآنی است.
وی با اشاره به اینکه صلح اصل اولیه است اما در اصل ثانویه اگر به کسی ظلم شد ما باید بر علیه آن ظلم قیام کنیم، اظهار داشت: با این توضیحات وظیفه ما دفاع از مردم مظلوم یمن و بحرین است وقتی می گوییم حاکمان برخی کشورهای عربی نباید به مردم یمن ظلم کند، بر اساس احکام قرآن است.
معیاری برای همکاری در جهان اسلامی
شهریاری با اشاره به لایه دوم نوسازی گفت: همکاری در جهان اسلام باید بر اساس معیت با رسول الله(ص) شکل بگیرد ولی امروزه متأسفانه عدهای در جهان اسلام مخفیانه با صهیونیست ها جلسه می گذارند و از آنها جایزه دریافت می کنند این همکاری بر اساس چه معیاری است؟ و چه معیتی با رسول الله(ص) دارد؟ این اقدام نه تنها با روح اسلام سنخیت ندارد بلکه با ظاهر اسلام هم سازگاری ندارد ای کاش حداقل این افراد مثل گذشته ظاهر اسلام را حفظ می کردند.
وی افزود: شما زمانی می گفتید که کالاهای صهیونیستی باید تحریم شود و مسابقه با ورزشکاران رژیم صهیونیستی ممنوع است چون این رژیم را جعلی و دشمن مسلمانان می دانستید اما امروز نه تنها هیچ کدام از اینها را رعایت نمی کنید بلکه حرف از صلح با رژیم صهیونیستی می زنید این چه صلحی است که در درون جهان اسلام شکل نمی گیرد اما با دشمنان جهان اسلام و کفار شکل می گیرد. ما با اینها مخالف هستیم و اینها را معیار وحدت نمی دانیم بلکه آنرا ناقض وحدت می دانیم و با کسی که از معیت حضرت رسول اکرم (ص) سرباز بزند هیچ وقت نمی شود وحدت کرد.
نظر شما