روابط ایران و افغانستان، راهبردی و خدشه‌ناپذیر است

کابل - ایرنا - نماینده مجلس افغانستان گفت که روابط ایران و افغانستان چنان راهبردی، عمیق و مستحکم است که حتی تغییرات جزئی در دولت‌های دو کشور هم قادر به مخدوش کردن آن نخواهند بود.

«سیدجمال فکوری بهشتی» نماینده استان بامیان در مجلس نمایندگان افغانستان، در مصاحبه با ایرنا گفت: ایران و افغانستان دارای روابط ملت با ملت است که ریشه در عمق فرهنگ و اجتماع همدیگر دارند و در حال حاضر نزدیک به ۳ میلیون مهاجر افغان در ایران زندگی می‌کنند.

وی گفت که این مهاجران دارای ریشه‌های خونی، زبانی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی شده‌اند که اکثر آنها بدون هیچگونه مدرک قانونی از مزایای زندگی هم سطح با ایرانی ها بهره‌مند هستند و به این دلایل مخدوش کردن روابط با ایران کار ساده‌ای نیست.

به باور این عضو مجلس افغانستان، مشکلات و چالش‌ها در این مسیر کار عادی است و گاهگاهی در اثر ناامنی، فعالیت قاچاقچیان، ورود غیرقانونی مهاجران و دست‌اندازی کشورهای بیگانه بروز می‌کند اما برای آن قانون و راه حل دیپلماتیک براساس روابط بین الملل وجود دارد که باید از آن طریق حل و فصل شود.

به باور این عضو مجلس، اگر چالش و یا مشکلی هم بوجود می‌آید نیاز به شعارها و بد و بی‌راه گفتن وجود ندارد، دو کشور می‌توانند براساس قوانین بین‌المللی و بهتر از آن روابط برادری، دوستی و همسایگی به صورت مسالمت آمیز آن را حل کنند که مورد قبول مردم دو کشور نیز باشد.

بهشتی در باره هدف سفر هیأت عالی رتبه افغانستان به ایران گفت که از جمله موضوعات آن پرداختن به سند جامع همکاری بین دو کشور است که متاسفانه به دلایلی این موضوع تاکنون نهایی نشده و در این سفر کار روی آن نیز آغاز شده است.

به گفته این عضو مجلس، در افغانستان کشورهای دور و نزدیک منافعی دارند و ما منافع کشورها را درک کرده و آن را رد نمی‌کنیم زیرا هر کشوری در کشور دیگر براساس روابط و حقوق بین‌الملل منافع دارند که بصورت دوجانبه باید حفظ شود.

اما مشکلات، موانع و فضایی که در افغانستان حاکم است، برخی چالش‌های سیاسی وجود دارد. وی ابراز امیدواری کرد که با روی کار آمدن دولت جدید به رهبری محمد اشرف غنی این سند نهایی و توسط رئیسان جمهوری دو کشور امضا شود.

این نماینده مجلس با اشاره به وضعیت حساس افغانستان که در آغاز گفت‌وگوی صلح با طالبان قرار دارد، گفت که مردم و دولت افغانستان چشم امید بیشتر به همسایه‌ها نسبت به کشورهای دورتر در تأمین صلح دارند.

بهشتی اضافه کرد: عمق روابط افغانستان با ایران و پاکستان می‌تواند جنگ آفرین و صلح آفرین باشد و به همین علت افغانها از ایران می خواهند که در تأمین صلح و ثبات که نفع منطقه و کشورهای همسایه از جمله ایران است، نقش بازی کند.

به باور این عضو مجلس، انتظار خانه ملت از جمهوری اسلامی ایران این است که پس از ۳۰ سال جنگ، آوارگی و بیچارگی در تأمین صلح و ثبات پایدار، با قاطعیت از دولت این کشور برای رسیدن به آرزوی دیرینه افغان‌ها این مردم را یاری کند.

به گفته وی با تأمین صلح پایدار هفت میلیون مهاجر افغان که در گوشه و کنار جهان آواره‌اند، از جمله حدود سه میلیون در ایران بسر می برند، به افغانستان برخواهند گشت که در آن صورت هم بار مهاجرت از شانه‌های دولت و ملت ایران برداشته می شود و هم افغان‌هایی که در آن کشور به فن، علم و تجربه‌های خوب دست یافته‌اند، برای آبادانی کشور خود به افغانستان خدمت خواهند کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha