استاندار خراسان رضوی: حداکثر ظرفیت برای رفع مشکلات حوزه بکار گرفته می‌شود

مشهد- ایرنا- استاندار خراسان رضوی گفت: از حداکثر ظرفیت قانونی، اختیارات و مجوزها برای برطرف کردن مشکلات حوزه‌های علمیه استفاده می‌کنیم.

علیرضا رزم‌حسینی روز دوشنبه در جریان بازدید از مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان در مشهد، به موضوع مسکن طلاب اشاره و بیان کرد: طلاب و روحانیون هم مانند بقیه مردم در زمینه تامین مسکن دچار مشکل هستند، واحدهای مسکن‌ مهری داریم که متقاضی ندارد و این امکان وجود دارد که با مکانیزمی به طلاب و روحانیون مستأجر واگذار شود. در طرح اقدام ملی مسکن جدید هم این افراد می‌توانند مراجعه کنند و جلساتی برگزار کنیم تاطلاب هم مانند دیگر اقشار جامعه بتوانند صاحب مسکن شوند.

وی ادامه داد: در بخش کشاورزی هم اگر تقاضای روشنی وجود داشته باشد آماده کمک هستیم. برای ایجاد مزیت‌های جدید در حوزه علمیه نیز تغییر کاربری برخی زمینها امکان‌پذیر است. در خصوص ایجاد مجتمع آموزشی هم حوزه علمیه تقاضا بدهد که در کجا می‌خواهد این مجتمع‌ها را بسازد و هرکجا امکان پذیر باشد همکاری خواهیم کرد.

استاندار خراسان رضوی به موضوع استقلال مالی حوزه‌های علمیه نیز اشاره و بیان کرد: استقلال حوزه از نظر اقتصادی  موجب نقش بی‌بدیل و تابناک این نهاد معنوی در تاریخ آزادگی ایران شده است. 

وی گفت: بخشی از این استقلال مربوط به حوزه، موقوفات آن و افراد نیکوکار است، پس همانطور که خیران مدرسه‌ساز داریم می‌توانیم در این زمینه فرهنگسازی نموده تا گروهی از افراد نیکوکار برای ساخت حوزه علمیه اقدام کنند.

۴۰ هزار طلبه

مدیر حوزه علمیه خراسان نیز در جریان حضور استاندار خراسان رضوی در این مرکز علمی گفت: بیش از ۴۰ هزار نفر از طلاب و روحانیون در بخش‌ها و قسمت‌های گوناگون تدریس، تبلیغ و پژوهش حوزه علیمه استانهای خراسان رضوی، خراسان جنوبی و خراسان شمالی فعال هستند.

آیت‌الله سیدمصباح عاملی افزود: تعداد کنونی مدارس پاسخگوی فعالیتهای گسترده‌ای نیست که در راستای رسالت حوزه باید انجام شود لذا حوزه مشهد نیازمند ایجاد ظرفیتهای جدید است.

وی ادامه داد: رسالت و مسوولیت حوزه علمیه که تربیت و توانمندسازی مبتنی است رسالتی سنگین، عمیق و گسترده‌ می‌باشدکه بر دوش این نهاد قرار دارد.

مدیر حوزه علمیه خراسان همچنین به معیشت حوزویان اشاره و بیان کرد: آنچه به نظر می‌رسد می‌تواند معیشت قابل قبولی در حد کفایت و در طراز روحانیت صورت دهد، حرکتی است که از گذشته توسط خیران، علما و مردم انجام شده و آن ایجاد موقوفات جدید و منابع پایدار است که نقش مهمی در خودکفایی حوزه ایفا می‌کند و با هویت حوزه تناسب دارد.

وی گفت: وجود بصیرت سیاسی و اجتماعی در فضای حوزه علمیه امر بسیار مهمی است که بدون آن تشخیص ایفای نقش و مسوولیت امکان‌پذیر نیست.

آیت‌الله عاملی افزود: همچنین حوزه علمیه باید نماد ارزشهای اسلامی، اخلاق دینی و نماد و الگوی اخلاق و ارزش باشد.

طلبه‌های اجاره‌نشین 

مسوول دفتر موقوفات و امورحقوقی وقف حوزه علمیه خراسان نیز در نشست با استاندار خراسان رضوی گفت: در بحث معیشت طلاب طی چهار سال اخیر ۸۰۰ واحد مسکونی توسط مرکز مدیریت خراسان ساخته و تحویل داده شده است و سه هزار و ۵۰۰ طلبه و روحانی مستاجر داریم که میانگین درآمد ماهانه آنها از شهریه ۶ میلیون ریال است.

حجت‌الاسلام سیدابوافضل کاظمی افزود: حدود ۲۲ هزار رقبه وقفی در سه استان خراسان و کشور متعلق به حوزه علمیه خراسان است و در سه سال اخیر ظرفیت‌های مختلفی در این زمینه ایجاد شده است از جمله ۹ هزار متر مربع واحد مسکونی در مشهد و شهرستان‌ها جذب شده است.

وی ادامه داد: در عرصه کشاورزی هم زمین موجود برای بهره وری کشاورزی و صنعتی افزون بر سه هزار هکتار است و همچنین پنج هزار متر مربع زمین آموزشی و ۱۲ واحد آموزشی از موقوفات حوزه جذب شده است.

مسوول دفتر موقوفات و امورحقوقی وقف حوزه علمیه خراسان گفت:  ۱۸۰ مدرسه علیمه هم در استانهای خراسان رضوی، خراسان جنوبی و خراسان شمالی داریم که بیشتر آنها مدارس قدیمی و نیازمند بودجه برای تعمیر و بازسازی است.

نیاز حوزه علیمه خراسان به زمین

مشاور مدیر حوزه علمیه خراسان هم در این نشست گفت: اگر زمینی در حدود ۵۰ هکتار به حوزه علمیه داده شود سرانه مدارس علمیه از دو متر مربع به ۶ متر مربع افزایش خواهد یافت و زمین ۵۰ هکتاری برای مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان حیاتی است.

حجت‌الاسلام حسن منصوریان افزود: قضیه مستاجری با استفاده از ظرفیت دستگاههایی که در این زمینه کار می‌کنند از جمله ستاد اجرایی فرمان امام (ره) که ساخت پنج هزار واحد مسکونی را می‌خواهد انجام دهد قابل حل است تا دستگاهها را مکلف کنند سهم حوزه را از کسانی که می‌خواهند مسکن به آنها بدهند به طلاب هم واگذار کنند.

وی ادامه داد: بودجه عمرانی حوزه علمیه هم ۱۲۰ میلیارد ریال و تخصیص آن ۲۰ میلیارد ریال است که با واقعیات بازار همخوانی ندارد و نمی‌توان با این میزان سرانه موجود آموزشی و عمرانی را تغییر داد. بودجه حوزه هم سه سال است که در مبلغ هزار و ۲۴۰ میلیارد ریال ثابت مانده است و از این مبلغ هم ۶۰ درصد آن تخصیص پیدا می‌کند و با توجه به اجرای سالانه پنج هزار برنامه که دو هزار برنامه آن به منظور ارتقای سطح فرهنگی جامعه است این میزان مبلغ کافی نیست.

حوزه علمیه خراسان با هزار و ۲۰۰ سال قدمت و ۴۳ هزار طلبه در مدارس علمیه تحت نظر دو هزار استاد، پس از حوزه علمیه قم دومین مرکز حوزوی در ایران است.

افزون بر ۴۰ جلسه درس خارج و ۴۰۰ جلسه درس سطوح عالی در حوزه علمیه خراسان برقرار است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha