تاکید رئیس آموزش و پرورش استثنایی بر استفاده از تشکل‌های مردم نهاد برای رفع کمبودها

تهران - ایرنا - رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد بویژه انجمن‌ها و تشکل‌های فعال در حوزه توانبخشی از جمله برنامه‌های اصلی سازمان آموزش وپرورش استثنایی است.

به گزارش شامگاه دوشنبه آموزش و پرورش، سید جواد حسینی در دیدار اعضای "هیات مدیره انجمن کاردرمانی ایران" با اشاره به کمبود نیروی توانبخشی اظهار کرد: آموزش و پرورش استثنایی علاوه بر وظیفه آموزشی و پرورشی وظیفه توانبخشی دانش آموزان با نیازهای ویژه را نیز بر عهده دارد و کمبود شدیدی در زمینه نیروهای متخصص توانبخشی در مدارس وجود دارد.

وی گفت، یکی از راهبردهای ۱۲ گانه سازمان آموزش و پرورش استثنایی و یکی از بسته‌های تحولی، توسعه مشارکت‌ها است. 

افزود: استخدام ۸۰‌ نیروی توانبخشی از طریق آزمون استخدامی، افزایش نیروهای طرحی متخصص توانبخشی به ۵۰۰ نفر، استفاده از ظرفیت موسسات فعال در زمینه توانبخشی و جذب سرباز معلم از راهکارهای رفع کمبود نیرو در حوزه توانبخشی است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ۲۴۷ نیروی کار درمانی خدمات دهی به ۵۴ هزار دانش آموز نیازمند به کاردرمانی را بر عهده دارند تصریح کرد: برای رسیدن به استاندارد مطلوب در حوزه کاردرمانی ۱۹۴۲ نیروی کاردرمانگر در آموزش و پرورش استثنایی مورد نیاز است که جبران بخشی از این کمبود از طریق ارائه خدمات انجمن‌های فعال در زمینه توانبخشی در بیرون مدرسه به دانش آموزان امکان پذیر است.

وی افزود: انجمن کاردرمانی ایران و بقیه انجمن های فعال در زمینه توانبخشی هم از طریق ارائه خدمات به این دانش آموزان و هم معرفی موسسات فعال در حوزه توانبخشی می‌توانند به کمک آموزش و پرورش استثنایی بیایند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه یکی از برنامه های اصلی بسته تحولی توسعه مشارکت‌ها، تدوین نظام نامه تعامل سازمان‌های مردم نهاد با آموزش و پرورش استثنایی و توسعه کمی و کیفی آن‌ها است اظهار کرد: سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ۱۶ آیتم خدمات حمایتی به دانش آموزان با نیازهای ویژه ارائه می‌دهد که تا کنون ۳۲ هزار دانش آموز از خدمات بهره برده‌اند و سازمان‌های مردم نهاد می‌توانند در این زمینه به کمک آموزش و پرورش استثنایی بیایند

حسینی با بیان اینکه  ۱۶ مرکز مشاوره و راهنمایی ویژه دانش آموزان با نیازهای ویژه در کشور داریم که قرار است خدمات توانبخشی نیز  در این‌ مراکز ارائه شود گفت: یکی دیگر از زمینه‌های همکاری انجمن‌های توانبخشی ارائه خدمات به دانش آموزان در این مراکز مشاوره می‌تواند باشد.

وی افزود: ۷۴۱ مراکز مشکلات ویژه یادگیری در کشور وجود دارد که این مراکز، ویژه مشکلات آموزشی و پرورشی و توانبخشی دایر شده است  و می‌توان از ظرفیت انجمن‌های فعال در ارائه خدمات توانبخشی در این مراکز استفاده کرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نهضت توان افزایی با هدف تامین تجهیزات کمک آموزشی، توانبخشی و ورزشی دانش آموزان با نیازهای ویژه در آموزش و پرورش استثنایی آغاز شده است گفت: ۱۵۰ نوع تجهیزات با تعداد ۷۲ هزار عدد برای دانش آموزان با نیازهای ویژه مورد نیاز می‌باشد که سهم هر استان، شهرستان و  مدرسه از این تجهیزات باید احصا شود و با استفاده از ظرفیت انجمن‌های مردم نهاد، خیرین و  تشکل‌های دولتی و غیر دولتی می‌توان این تجهیزات را تهیه کرد.

وی افزود: استفاده از ظرفیت انجمن کار درمانی در زمینه تولید محتوای الکترونیکی تخصصی و  برگزاری همایش‌های علمی از دیگر زمینه‌های همکاری مشترک است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha