سرنگونی پی‌درپی مجسمه شخصیت‌های اسپانیایی در آمریکا
مجسمه یادبود «میگل سروانتس ساآودرا»، سان فرانسیسکو

تهران- ایرنا- سفارت اسپانیا در واشنگتن ضمن اعلام تاسف عمیق خود از حمله و اهانت معترضان آمریکایی به میراث تاریخی این کشور از مقام‌های دولتی و فدرال خواست تا نسبت به مقابله با این آشوب‌های خرابکارانه اقدام کنند.  

به گزارش روز سه شنبه نشریه ال موندو، سفارت اسپانیا در واشنگتن با ارسال نامه‌ای به شهردار «سان فرانسیسکو» ضمن ابراز مراتب تاسف و شکایت خود از تعرض و بی احترامی به مجسمه‌های یادبود مشاهیر اسپانیولی از جمله «میگل سروانتس» و «خونیپرو سرا»، ممانعت از تکرار چنین اقدامات آشوب گرانه و مبادرت نسبت به حفظ و نگهداری از این آثار ارزشمند تاریخی را از مقام‌های فدرال، دولتی و محلی خواستار شد.   

«نمی‌توانم نفس بکشم» به عنوان آخرین درخواست «جورج فلوید» شهروند سیاهپوست آمریکایی در هشت دقیقه پایانی زندگیش به قدری در حافظه آمریکایی‌های معترض به تبعیض نژادی در این کشور ماندگار شده است که با گذشت حدود یک ماه از این واقعه نه تنها داغ آن فراموش نشده بلکه فهماندن انزجار خود به هر آن چیزی که نشانی از برده داری، استعمار و نژادپرستی داشته باشد، به اولویت معترضان تبدیل شده است؛ خواه اعتراض به بالاترین مقام سیاسی کاخ سفید، خواه به مجسمه ای بی جان.

در ادامه اعتراض‌های سراسری در ایالات متحده به نژادپرستی مجسمه «کریستف کلمب» کاشف قاره آمریکا نخستین یادبودی بود که به پایین کشیده شد و در پارکی در شهر ریچموند ایالت ویرجینیا به آب انداخته شد.

مجسمه «خونیپرو سرا» مسیونر اسپانیایی قرن هجدهم نیز به زیر کشیده شد؛ وی بومیان آمریکا را مجبور کرد که کاتولیک شوند؛ در غیر این صورت آنها را مجازات می‌کرد.  

تعرض به مجسمه «میگل سروانتس» نویسنده رمان مشهور «دن کیشوت» نیز موجب اعتراض سفارت اسپانیا در واشنگتن شد. میگل سِروانتِس یکی از برجسته‌ترین و مشهورترین نویسندگان جهان به شمار می‌رود که با خلق شاهکاری به نام دن کیشوت، یکی از بهترین آثار ادبی را از خود بر جای گذاشت. این رمان همه حصارهای جغرافیایی، نژادی، اجتماعی و طبقاتی را درهم شکست و خوانندگان بسیاری را به طرف خود جلب کرد تا جایی که به بسیاری از زبان‌های دنیا ترجمه شده است.

سفارت اسپانیا در دفاع از شخصیت های پر آوازه این کشور اعلام کرد: سرنگونی مجسمه خونیپرو سرا عمیقا موجب تاسف ما شده به همین خاطر نیاز می دانیم که نقش بزرگ این شخصیت در اعتلای حقوق جوامع بومی را یادآور شویم؛ همچنین از آسیب های وارده به مجسمه سروانتس عمیقا متاسفیم، نویسنده مشهوری که خود به مدت پنج سال در الجزایر طعم برده بودن را چشیده است و رمان شاهکارش چیزی نیست جز آواز آزادی و برابری.

حمله به مجسمه‌های یادبود اسپانیایی فقط به خاک آمریکا محدود نمی‌شود بلکه در روزهای گذشته مجسمه «خونیپرو سرا» در مقابل کلیسای سان فرانسس در شهر «پالما» نیز به رنگ قرمز آغشته شد؛ واژه «نژادپرست» نیز روی این اثر نمایان است.

آتش خشم معترضان آمریکایی در روزهای اخیر به اندازه ای شعله ور شده است که «اسپانیا» در ذهنشان تنها یادآور استعمارگری است؛ سرآغاز این استعمارگری همزمان با ورود کریستف کلمب در سال ۱۴۹۲ به قاره آمریکا و در ادامهٔ آن برای بیش از ۳ قرن توسط امپراتوری اسپانیا در سراسر جزایر کارائیب، نیمی از آمریکای جنوبی، بسیاری از مناطق مرکزی آمریکا، و بسیاری دیگر از مناطق شمال را شامل می‌گردید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha