سند آبرسانی پایدار روستاهای خراسان شمالی رونمایی شد

بجنورد- ایرنا- سند آبرسانی پایدار روستاهای خراسان شمالی، امروز سه شنبه، همزمان با هفته صرفه جویی مصرف آب، رونمایی شد.

معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی در این باره به خبرنگاران گفت: با یکپارچه شدن شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستایی، رسیدگی به مشکلات تامین آب آشامیدن در روستاها، در اولویت قرار گرفت و در این زمینه، به منظور تدوین سند آبرسانی پایدار روستاها، کار آمار برداری از جمعیت ساکن در روستاها، اطلاع یابی از جمعیت دامی و نیز شناسایی تاسیسات موجود در روستا در دستور کار است.

رضا عطایی اظهار داشت: در این استان، ساکنان ۳۰۰ روستا، با تنش آبی روبه رو هستند که در سال جاری، مشکلات در ۱۰ روستا حل شده است.

معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی افزود: بیشترین تنش آبی مربوط به روستاهای اسفراین است، به طوری که ساکنان در ۷۳ روستا با مشکل تامین آب آشامیدن روبه رو هستند.

وی گفت: شمار روستاهای دچار تنش آبی در شهرستان بجنورد ۶۱ روستا، شهرستان مانه و سملقان ۵۹ روستا، شهرستان راز و جرگلان ۳۶ روستا، شهرستان شیروان ۳۴ روستا، شهرستان گرمه ۱۱ روستا، شهرستان فاروج ۹ روستا و شهرستان جاجرم هفت روستا است.

وی افزود: مشکلات تک تک روستاها شناسایی شده و در این سند عنوان شده است و بر اساس این اطلاعات، قرار است اقدامات لازم برای رفع مشکل همچون ساخت مخازن ذخیره آب، ایجاد شبکه توزیع و خطوط انتقال آب اجرایی شود.

معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی خاطرنشان کرد: اکنون ساکنان ۸۳ روستای استان با تانکر آبرسانی می شوند.  

عطایی اظهار داشت: در ۳۱۴ روستای استان هم وضعیت به لحاظ تنش آبی، در حد مرز است بدان معنا که میزان تولید و مصرف آب در آن، سر به سر است و در آینده، ممکن است در تامین آب مورد نیاز اهالی با مشکل روبه رو شوند.  

معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی افزود: اجرای این این برنامه ها که تا پایان سال ۱۴۰۵ هدفگذاری شده، با برآوردهای کنون، بیش از ۹ هزار و ۳۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

هزار و ۳۰۰ پارچه آبادی در خراسان شمالی وجود دارد که ۸۴۵ روستا دارای سکنه است.  

شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی بیش از ۱۲۱ هزار مشترک آب در روستاها دارد.  

۴۴ درصد از جمعیت ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی در روستاها سکونت دارند.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha