به گزارش روز چهارشنبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، سعیدرضا عاملی در جلسه ۱۳۳ ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور که با دستور جلسه بررسی آییننامه ارتقای اعضای هیات علمی دانشگاه جامع امام حسین(ع) برگزار شد، بر توجه به مزیتهایی موجود در کشور تاکید کرد و افزود: یکی از مهمترین مزیتهای انقلاب سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.
وی گفت: درست است که سپاه پاسداران به عنوان یک نیروی نظامی مطرح است اما در واقع سپاه پاسداران یک نیروی تضمین کننده قدرت و قوت جمهوری اسلامی ایران است.
عاملی گفت: در دنیا توسعه صنعتی، کشاورزی، خدمات، فناوریها و نوآوریهای متعدد در صنایع دفاعی بزرگ به وجود آمده است. همچنین فناوریهای نو، هوش مصنوعی و بسیاری دیگر از نوآوری های حوزه صنعت و فناوری متولد ارتش آمریکا است.
وی خاطرنشان کرد: در ایران نیز قوت و قدرت فرهنگی، معنوی، نظامی، سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی به سپاه پاسداران وصل است و خوشبختانه سپاه انحرافی از مسیر اصلی انقلاب اسلامی نداشته است.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی تفاهم نامهای با ستادکل نیروهای مسلح به منظور مشخص شدن همکاریهایی که شورای عالی با ستاد کل میتواند داشته باشد، تنظیم کرده که در شرف نهایی شدن است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه ۱۸ دانشگاه نیروی مسلح در کشور فعال است، افزود: برای این دانشگاهها با توجه به ماموریتهای خاص، نیازمند سیاستهای متفاوت در جذب، آیین نامه ارتقا و توسعه رشتههای تخصصی هستیم که لازم است در سیاستگذاری و ظرفیت سازیهای علم و فناوری به آن توجه شود.
عاملی در مورد جایگاه رهبری در نظام سیاستگذاری گفت: نظام سیاستگذاری خط مشی را از حکمت رهبری دریافت میکند، رهبری هم در یک فرآیند آمد و شد این نظام سیاستگذاری را تنظیم میکند؛ به این صورت که در سیستم، کارشناسی و گردش کار میشود.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران بر ضرورت باور به حکمت و توانایی رهبری تأکید کرد و افزود: ضرورت دارد بر خطوط و مسیرهایی که رهبری تعیین میکنند، متعهد باشیم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: یکی از خصوصیات حکمت رهبری این است که حتی یک تناقض در رفتار ایشان وجود ندارد و یکپارچگی در رفتار ایشان به صورت یک زنجیره شکل گرفته و پیوسته است.
عاملی بر ضرورت فراهم شدن شرایط ویژه برای نیروهای مسلح تأکید کرد و افزود: در رتبهبندی نظامی کشورها صنعت دفاعی ما جایگاه پنجم و در بعضی از نظامهای رتبه بندی جایگاه دوازدهم را دارد.
وی گفت: نظام تجدد فرهنگ شرمندگی را راجع به نیروهای نظامی ایجاد کرده است که ضرورت دارد این فرهنگ کنار گذاشته شود و باید فرهنگ افتخار جایگزین آن شود که خوشبختانه امروز در جامعه ایران شاهد آن هستیم که مردم اعتماد بالایی به نیروهای مسلح دارند و امنیت این کشور پهناور را محصول قدرت و سلامت نیروهای مسلح میدانند.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: طبق بند ۲۱ راهبرد ششم سند نقشه جامع، که به بازتعریف نظام ارتقای اعضای هیأت علمی و پژوهشگران بر اساس ضوابط کیفی و اهداف و ارزشهای نقشه جامع علمی کشور تأکید دارد، ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور برای تصویب ماده پیشنهادی دانشگاه امام حسین (ع) اختیار لازم را دارد.
عاملی در مورد ماده پیشنهادی دانشگاه امام حسین (ع) برای ارتقای اعضای هیأت علمی، پیشنهاد داد: این ماده به مدت ۴ سال صرفاً برای دانشگاه امام حسین (ع) تصویب شود چرا که در این دانشگاه ظرفیتهای بسیار بزرگی فراهم شده و رابطه دانشگاه و صنعت در این دانشگاه تامین شده است و در صورت موفقیت، این ماده به ۱۸ دانشگاه نیروی مسلح تعمیم داده شود.
وی با تأکید بر اینکه دانشگاه با آیین نامه ارتقاء اعضای هیات علمی راهبری میشود، افزود: در این آییننامه تصریح شده است که دانشگاههای خاص ضوابط خاص را داشته باشند و ماده ۵ اجازه توجه به ماموریت های خاص دانشگاه را می دهد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به ارتقای علمی کشور، خاطرنشان کرد: تعداد مقالات بینالمللی کشور در سال ۱۹۹۸، هزار مقاله بوده که این تعداد در سال ۲۰۱۸ به ۵۰ هزار رسیده است که نشان دهنده ظرفیت بزرگ دانشگاههای کشور است و ما باید بر تقویت این روند تاکید داشته باشیم.
مقالات ISI در حل مسائل کشور تاثیر چندانی ندارد
سردار علی فدوی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خصوص دستور جلسه که به بررسی آییننامه ارتقای اساتید دانشگاه امام حسین (ع) اختصاص داشت، با اشاره به اینکه دانشگاه امام حسین تنها یکی از دانشگاههای زیرمجموعه سپاه پاسداران محسوب میشود، اظهار کرد: چندین مصوبه برای راه اندازی دانشگاههای زیر مجموعه سپاه وجود دارد که برخی به مرحله اجرا نرسیده است.
وی با بیان اینکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی متناسب با عظمت وجود انقلاب تکالیفی دارد، گفت: قدمت دانشگاه امام حسین (ع) به دهه ۶۰ برمیگردد و در مجموعه سپاه پاسداران نسبت به کارهایی که باید در دانشگاه انجام شود، متفقالقول هستیم.
جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاکید کرد: تاکنون به سراغ هر کاری که رفتیم آن را به سرانجام رساندیم چراکه نیروی مناسب و مستعد آن را داشته و به کار گرفتیم.
سردار فدوی به موضوع مقالات ISI و تأثیر آن بر حل مسائل کشور هم اشاره داشت و گفت: این مقالات بیشتر برای حل مسائل کشورهای دیگر از جمله آمریکاست و برای حل مسائل کشور کمتر کارایی دارد و این در حالی است که تعداد بسیاری مسئله داریم.
وی با ذکر مثالی از امام خمینی (ره) در سال ۶۳ افزود: در جمعی درباره تعداد ابر قدرتها صحبت کردند و معتقد بودند که دو ابر قدرت داریم در حالی که امام (ره) میفرمایند ما هم باید خود را جزو ابرقدرتها بدانیم بنابراین سه ابر قدرت داریم؛ اگر این باور را همچنان داشتیم در شرایط فعلی بهتر عمل میکردیم.
تحول علمی و تعالی معنوی، ضرورت تحقق دانشگاه تمدنساز
در ادامه جلسه محمدرضا حسنی آهنگر فرمانده دانشگاه جامع امام حسین (ع) به ارائه گزارشی با موضوع آییننامه نظام ترفیع و ارتقای اعضای هیاتعلمی دانشگاه امام حسین(ع) پرداخت و گفت: در این گزارش مسئله اصلی، بررسی نقش دانشگاه در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب و ایجاد تمدن نوین اسلامی است که در این گزارش مهمترین رکن دانشگاه تمدنساز استاد و پیشران اصلی این رکن نظام تعیین ارتقا تعریف شده است.
وی افزود: قطار پیشرفت انقلاب اسلامی برای رسیدن به آرمان بلندش باید در مسیر انقلاب حرکت کند.
دکتر حسنی آهنگر با بیان این مطلب که قطار پیشرفت را دانشگاهیان به سمت ریل انقلاب اسلامی، هدایت میکنند گفت: ریل انقلاب اسلامی مکتبها، منشورها و الگوهای خاصی دارد که یکی از این الگوها دانشگاه تراز اسلامی است که خوشبختانه در شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی شده است.
فرمانده دانشگاه جامع امام حسین (ع) با تأکید بر اینکه تحول علمی و تعالی معنوی، ضرورتی اجتنابناپذیر برای تحقق دانشگاه تمدنساز است، خاطرنشان کرد: یک نقشه راه دانشگاه تراز انقلاب اسلامی برای تمدنسازی و کسب مرجعیت علمی در افق ۵۰ ساله تعریف کردهایم.
وی افزود: استاد در دانشگاه تمدنساز نقش کلیدی دارد و اگر مولفه تعیین ارتقا به درستی هدایت شود استاد نیز در دانشگاه به درستی هدایت میشود.
حسنی آهنگر در تشریح وضعیت فعلی آئین نامه ارتقای اعضای هیأت علمی گفت: کسب حداقل ۱۰ امتیاز فرهنگی، ۲۰ امتیاز آموزشی، ۴۰ امتیاز پژوهشی و ۱۰ امتیاز علمی اجرایی برای دانشیاری نیاز است که متأسفانه تمرکز بیشتری در حوزه پژوهشی و ارائه مقاله است.
وی در مورد مدل پیشنهادی دانشگاه امام حسین (ع) گفت: در ماده یک که مربوط بخش فرهنگی است امتیاز بر اساس امیدآفرینی با تبیین دستاوردها و مسائل انقلاب اسلامی تعیین میشود.
فرمانده دانشگاه جامع امام حسین (ع) افزود: در ماده دو که به بخش آموزشی مرتبط است شاگردپروری در در بستر انجام رساله و پایاننامه سنجیده میشود.
حسنی آهنگر گفت: در ماده سه که به بخش پژوهشی اختصاص دارد حل مسئله و نوآوری ملاک تعیین است و همچنین در ماده چهار که بخش علمی اجرایی است مسئلهیابی در بستر تعامل با رده کاربر ارزیابی میشود.
وی تأکید کرد: در مدل پیشنهادی دانشگاه امام حسین (ع) برای ارتقا به مرتبه دانشیاری و استادی به ترتیب چاپ حداقل ۳ و ۵ مقاله نمایه شده در مجلات معتبر بینالمللی(ISC، ISI و SCOPUS و ...)، مستخرج از پروژههای مصوب خاتمه یافته یا پایاننامهها و رسالههای دانشجویی ناظر به حل مجموعه مسائل و موضوعات سپاه، بهعنوان نویسنده مسئول الزامی است.
فرمانده دانشگاه جامع امام حسین (ع) افزود: همچنین در مدل پیشنهادی تالیف یا تصنیف یک کتاب مرتبط با پروژههای مصوب خاتمه یافته، مقالات و پایاننامه یا رساله مرتبط با کرسی تخصصی متقاضی، ناظر به حل نظام مسائل سپاه برای ارتقا به مرتبه استادی الزامی است.
وی در تشریح پیامد تحقق دانشگاه تراز انقلاب اسلامی تمدن ساز تصریح کرد: خارج شدن از قالبهای ترسیمشده نظام سلطه برای مدیریت دانش و علم جهانی با دستیابی به الگوی انقلابی بومی برای مدیریت دانشگاهی و خروج از شاگردی مادامالعمر در عرصه علم و فناوری از پیامدهای دانشگاه تراز انقلاب اسلامی تمدن ساز است.
حسنی آهنگر خاطرنشان کرد: تمامی دانشکدهها، مراکز و گروههای علم و فناوری و اساتید دانشگاه امام حسین (ع) نقشه راه دارند که هر استادیار جدید این دانشگاه نقشه راه ده ساله دارد.
فرمانده دانشگاه جامع امام حسین (ع) در مورد اقدامات انجام گرفته برای هماهنگی و دریافت مجوز گفت: در این زمینه مکاتبات و جلساتی با وزارت علوم، شوارای عالی انقلاب فرهنگی، ستاد نقشه جامع علمی کشور داشتهایم.
ماموریتگرایی سرلوحه آییننامه ارتقای هیات علمی دانشگاه امام حسین (ع)
ابراهیم سوزنچی معاون خط مشی گذاری ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه در دانشگاه امام حسین (ع) اقدامات مثبتی برای آییننامه ارتقا انجام شده است، تأکید کرد: مباحث تخصصی پیرامون مدل پیشنهادی این دانشگاه در ستاد نقشه جامع علمی کشور انجام و به صورت کامل بررسی شده است.
وی تصریح کرد: ماده واحده پیشنهادی مختص دانشگاه امام حسین (ع) است و بازگشت دارد به مأموریتی که فرمانده کل قوا به این دانشگاه واگذار کردهاند و ایشان تأکید دارند که اگر این دانشگاه مسائل سپاه را حل نکند به انحراف رفته است.
سوزنچی گفت: ماده واحده پیشنهادی در راستای مأموریت گرایی و به طور خاص برای مأموریت دانشگاه امام حسین (ع) است.
وی متن ماده واحده را به این شرح بیان داشت: ماده واحده: بازگشت به درخواست رئیس هیات امنا و فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مبتنی بر لزوم انجام ماموریتهای ابلاغی فرماندهی کل قوا به دانشگاه امام حسین (ع) برای رفع نیازهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و در راستای تحقق تدابیر و انتظارت مقام معظم رهبری راجع به تحول در آییننامه ارتقای اعضای هیات علمی کشور و به استناد راهبرد کلان ۶ اقدام ملی ۲۱ نقشه جامع علمی کشور و ماده ۵ سیاستهای آمایش آموزش عالی در ارتباط با ماموریت گرایی دانشگاهها؛ به هیات ممیزه دانشگاه جامع امام حسین (ع) اجازه داده میشود، تغییرات آییننامه پیشنهادی ترفیع و ارتقای دانشگاه به شرح پیوست را به مدت ۴ سال به صورت آزمایشی اجرا کند.
سوزنچی تأکید کرد: تبصرهای تحت عنوان "دانشگاه موظف است نتایج حاصل از پیاده سازی این آئین نامه را سالانه به ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور گزارش نماید و پس از چهار سال، گزارش جامع پیاده سازی آن را به همراه طرح جدید آئین نامه ارتقاء، جهت تصویب مجدد به ستاد ارائه نماید" نیز تعریف شده است.
معاون خط مشی گذاری ستاد علم و فناوری با اشاره به ضمیمه این ماده واحده گفت: حداقل امتیاز لازم از مواد چهارگانه برای دانشیاری و استادی ۱۳۰ و ۱۵۰ است که کسب ۵ امتیاز از تقید و پایبندی به ارزشهای دینی، کسب ۳.۵ امتیاز از بند مسئولیتپذیری در نظام تربیتی دانشگاه و کسب ۱.۵ امتیاز از بند شرکت در کارگاههای توانمندسازی اعضای هیأتعلمی الزامی است.
وی با بیان این مطلب که از بند کمیت تدریس، کسب حداقل ده امتیاز الزامی است، تصریح کرد: هدایت، راهنمایی و مشاوره پایاننامه و رسالهها مبتنی بر حل نظام مسائل از ماده ۳ به این ماده منتقل و کسب حداقل۸ و ۱۵ امتیاز از این بند برای ارتقا به دانشیاری و استادی الزامی است.
سوزنچی گفت: مرجعیت علمی و برخورداری از برجستگی یا شاخص بودن در امر تربیت و آموزش و دانشپژوهی در حوزهی آموزش پژوهشمحور و مأموریتگرا به به این بند اضافه میشود.
وی ادامه داد: اصلیترین تغییر در بند ۳ کسب ۲۵ و ۴۰ امتیاز برای مراتب دانشیاری و استادی از بند حل مسئله از نظام مسائل و موضوعات (گزارشهای علمی طرحهای پژوهشی) الزامی است.
معاون خط مشی گذاری ستاد علم و فناوری در تشریح دیگر تغییرات در بند ۳ گفت: برای ارتقا به مرتبه دانشیاری و استادی به ترتیب چاپ حداقل ۳ و ۵ مقاله نمایه شده در مجلات معتبر بینالملی(ISC، ISI و SCOPUS و ...)، مستخرج از پروژههای مصوب خاتمه یافته یا پایاننامهها و رسالههای دانشجویی ناظر به حل مجموعه مسائل و موضوعات سپاه، بهعنوان نویسنده مسئول الزامی است که دو عدد از آنها حتما باید به زبان فارسی باشد.
وی در مورد تغییرات بند ۴ نیز اظهار کرد: کسب حداقل ۱۵ امتیاز از ۳۵ امتیاز از بندهای ۱۹گانه و کسب حداقل ۵ امتیاز از بند حضور فعال و تمام وقت در دانشگاه و رده کاربر(جامعه، سازمان و صنعت) و حداقل ۱۰ امتیاز از بند احصای نظام مسائل و موضوعات الزامی است.
سوزنچی در پایان گفت: در این ۴ ماده وتویی اضافه شده است که این تغییرات نیازمند مصوبه است.
عدم ارتباط بین ماموریتهای وزارتخانههای اجرایی با دانشگاهها
منصور کبگانیان قائم مقام و دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه یکی از مشکلات دانشگاه های کشور عدم ارتباط بین ماموریت های وزارت خانه های اجرایی مانند صمت، نیرو و کشاورزی با دانشگاه های کشور است، گفت: خوشبختانه ماموریت های دانشگاه جامع امام حسین(ع) متناسب با نیازهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است و ارتباط بین بخش دانشگاه و نهاد اجرایی در این دانشگاه وجود دارد.
وی همچنین در خصوص شأنیت بررسی موضوع در این جلسه اظهار داشت: طبق اقدام ملی ۲۱ راهبردکلان ششم سند نقشه جامع علمی بازتعریف نظام ارتقای اعضای هیات علمی و پژوهشگران به این ستاد محول شده است.
تفاوت آییننامه ارتقای الگوی امتیازدهی رشتههای مختلف و مراکز آموزشی
منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره اینکه دانشگاه امام حسین (ع) دانشگاهی درون دستگاهی است، گفت: پروژههای مخصوص و همینطور هیأت علمی مشخصی دارد.
وی با اشاره به آییننامه ارتقای اعضای هیأت مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، تصریح کرد: طبق این آییننامه اعضای هیأت ممیزه در تفسیر بندها و مواد ارتقاء اعضاء هیأت علمی اختیار دارند و الگوی امتیازدهی ارتقاء هیأت علمی برای رشتههای مختلف و مراکز آموزشی متفاوت است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری که جایگاه علمی کشور نباید کاهش یابد، گفت: این سوال مطرح میشود که منظور از جایگاه علمی، درونی است یا در رقابت با کشورهای دنیاست. سوال دیگری که مطرح است این است که چند درصد از علم دنیا در کشور تولید میشود.
غلامی تاکید کرد: آییننامه ارتقای اعضای هیات علمی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی مرجع است و میتوان به صورت موردی برای دانشگاههای خاص بررسی و اصلاحاتی داشته باشد.
رفع انحصار پایگاههای استنادی غربی برای تمام دانشگاهها
عبدالله جاسبی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این جلسه ضمن تأکید بر لزوم رفع انحصار پایگاههای استنادی غربی مانند ISI و اسکوپوس برای ارتقای اساتید گفت: این مدلی که دانشگاه جامع امام حسین(ع) برای ارتقای اساتید این دانشگاه طراحی کردهاند باید برای تمام دانشگاههای کشور اجرا کرد و مناسب است تصمیم شورای عالی در این زمینه هر چه سریعتر اجرایی شود تا دیگر دانشگاههای کشور نیز نوآوری و حل مسائل کشور یک شاخص اصلی برای ارتقای اساتید شود.
وی افزود: این مسئله باید هر چه سریعتر برای تمام دانشگاههای کشور اجرایی شود و دانشگاهها مکلف شوند که شاخصهای ارتقا را متناسب با نیازهای کشور اصلاح کنند.
سختگیریها در راستای ارتقای وضعیت شاخصهای اساتید
آریا الستی معاون نخبگان و سرآمدان بنیاد ملی نخبگان کشور با اشاره به اینکه دانشگاهها امام حسین(ع) به عنوان یک دانشگاه ماموریت محور و متصل به سازمان مطرح است، گفت: ضرورت دارد این دانشگاهی سر پلی با سایر مراکز علمی کشور داشته باشد که این سرپل اساتید این دانشگاه هستند.
وی تاکید کرد: سختگیریها به جای اینکه به دنبال ایجاد شبکه علمی و همکاران باشد باید در راستای ارتقاء وضعیت شاخصهای اساتید باشد.
الستی تصریح کرد: در تنظیم شاخصها نباید دانشگاه امام حسین (ع) از ظرفیتهای علمی در سایر دانشگاهها تهی شود.
علی اکبر حقدوست معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه با بیان این مطلب که در سنجش اشکالات دچار ضعف و انحراف هستیم، گفت: آئیننامه ارتقا یکی از ابزارهای تشویقی است و لزومی ندارد که اساتید بعد از ۳۰ تا ۴۰ سال خدمت در دانشگاه حتماً به صورت استاد بازنشسته شوند.
وی تاکید کرد: منطق آییننامه ارتقاء که در دهه ۴۰ و ۵۰ از کشور فرانسه اقتباس شده در دنیا فلسفهاش از بین رفته است.
حقدوست گفت: ضرورت دارد مشخص شود دانشیار و استاد استاندارد باید چه شاخصهایی داشته باشد و شأن معلمی و صاحبنظر بودن برای ارتقاء سنجیده شود.
غفلت آییننامه ارتقای هیات علمی در حوزه شاگردپروری
حجت الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها در مورد آییننامه پیشنهادی دانشگاه امام حسین (ع) برای ارتقاء اعضای هیأت گفت: ضرورت دارد به جنبههای مثبت این آئیننامه پیشنهادی توجه شود.
رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها تصریح کرد: موضوعاتی در آییننامه فعلی در حوزه شاگردپروری، وضعیت فرهنگی و تربیتی اساتید مورد غفلت قرار گرفته که این نکته در آئیننامه پیشنهادی دانشگاه امام حسین(ع) اصلاح شده است.
موفقیت دانشگاههای سپاه در الگوی توسعه فناوری بومی
بیژن رنجبر قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در امور آموزش عالی با اشاره به الگوی توسعه فناوری بومی، گفت: دانشگاههای حوزه دفاعی و سپاه، تنها دانشگاهایی در کشور هستند که الگوی توسعه فناوری بومی و موفق را تبیین و تدوین کردهاند.
وی افزود: در سایر دانشگاههای کشور بیشتر به مقالهنویسی پرداخته میشود.
رنجبر تاکید کرد: دانشگاه امام حسین (ع) با توجه به مأموریت خاصی که برای آن تعیین شده است ماده واحده پیشنهادی بسیار منطقی است که ضرورت دارد تصویب شود.
تاکید بر حاکمیت تعهد در ارتقای اعضای هیأت علمی
محمدعلی کینژاد عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه در هیأت عالی جذب اختیارات خاصی برای دانشگاههای نظامی لحاظ شده است، گفت: اختیارات شورای عالی انقلاب فرهنگی قابل تفویض نیست.
کینژاد تاکید کرد: در آیین نامه ارتقاء و جذب هیأت علمی نباید تخصص بر تعهد حاکم شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد ارتقاء اعضای هیات علمی گفت: باید تعهد بر تخصص حاکمیت داشته باشد، چرا که تخصص در عرض چند سال با مطالعه و تحقیق کسب میشود اما تعهد به سادگی به دست نمیآید.
پس از بحث و بررسی اعضای جلسه، آئین نامه پیشنهادی ارتقای اساتید دانشگاه امام حسین (ع) با اکثریت آرای اعضا به مدت ۴ سال و صرفاً برای دانشگاه امام حسین (ع) به تصویب رسید.
تحصیل بیش از ۲۵۰ هزار دانشجو در حوزه علوم پزشکی
علی اکبر حقدوست معاون آموزشی وزارت بهداشت در دستور اول جلسه با ارائه گزارشی به توضیح برخی آمارهای مربوط به وزارت بهداشت در آموزش عالی پرداخت و اظهار کرد: حدود ۶۷ دانشکده و دانشگاه با ۹۰ واحد غیردولتی در وزارت بهداشت فعال هستند.
حقدوست اضافه کرد: ۲۰۰ هزار دانشجو در مراکز غیردولتی و۶۰ هزار دانشجو غیردولتی تحصیل میکنند و همچنین حدود ۲۰ هزار هیأت علمی در بخش دولتی و ۲ هزار هیأت علمی در بخش غیردولتی فعالیت دارند علاوه بر آن بیش از ۸۰۰ مرکز تحقیقاتی، ۲۲ شبکه تحقیقاتی، ۹۰۸ شرکت دانش بنیان و ۱۸۰ انجمن علمی فعال در وزارت بهداشت فعالیت دارند.
وی به اجرای طرح تحول و محورهای مختلف کار برای دانشگاههای علوم پزشکی در سالهای اخیر اشاره کرد و گفت: عواملی مانند پاسخگو بودن دانشگاهها به جامعه، ورود فعالیتها غیر آکادمیک به عنوان ارزیابی عملکرد، عدالت آموزشی و بومیگزینی را مورد توجه قرار گرفته است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت بیان کرد: درمورد اعتبار بخشی مؤسسات هم اقداماتی انجام شده است و ۲ بار رتبهبندی انجام شد و قرار بود اسفند ۹۸ سومین دوره کار برگزار شود که به دلیل شیوع کرونا متوقف شد که این کار را به زودی در دستور کار داریم.
حقدوست ادامه داد: کل دانشکاههای علوم پزشکی و تمام ۶۰۰ بیمارستان اعتبار بخشی شدند علاوه بر آن برآورد نیروی انسانی تا ۱۰ سال آینده را داشتیم تا میزان نیاز به نیرو مشخص شود.
معاون آموزشی وزارت بهداشت درباره مرجعیت علمی مراکز علوم پزشکی و دانشگاهها گفت: یکی از اقدامات انجام شده تعیین بیش از ۸۰ مأموریت در بعد حاکمیت نظام سلامت، عدالت در سلامت، بهداشت و تغذیه، عفونت تنفسی، بیماریهای تنفسی، علوم پایه، بحثهای دفاعی محورهای اصلی را داشتیم و براساس ظرفیتهای موجود مأموریت ویژهای در نظر گرفته شد.
حقدوست با اشاره به اینکه بحثهای تئوری انجام ثمرات قابل توجهی در حوزه علوم پزشکی داشته است، گفت: با توجه به منطقهبندی کشور و مأموریتهای در نظر گرفته شده شاهد اقدامات مؤثر این مناطق بودیم به عنوان مثال کلان منطقه اول در حوزه داروهای گیاهی فعالیت دارد و نتایج ارزندهای کسب کرد.
وی ادامه داد: یکی از مأموریتها در منطقه دو موضوع کلینیک سلامت و مسائل ترافیکی است، منطقه سه در حوزه دندانپزشکی جامعهنگر و منطقه پنج در حوزه کلینیک پزشک خانواده فعالیت دارد و آثار مثبت آن را شاهد بودیم.
حقدوست افزود: در منطقه آمایشی هشت مرکز ملی تکثیر و نگهداری حیوانات آزمایشگاهی در جهت تربیت نیروی متخصص و تولید منابع بومی در حوزه حیوانات آزمایشگاهی راهاندازی شده است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه فعالیتهای مختلفی در بسته تحول نظام پزشکی داریم، تأکید کرد: باید همه عوامل دخیل در این بسته با هم پیش بروند و در این گزارش فقط مأموریتگرایی ارائه شد.
وی در پایان ارائه این گزارش تأکید کرد: اگر به مرجعیت برسیم ولی در رتبهبندی اقدامات مناسب نداشته باشیم به نتیجه مطلوب نمیرسیم.
میزان آلودگی کشور به کرونا ۳ برابر ماه گذشته
حقدوست در مورد آخرین وضعیت شیوع کرونا در کشور گفت: در شرایط فعلی اشراف خوبی در سطح کشور بر بیماری وجود دارد.
وی افزود: در برخی استانها میزان آلودگی ۳ تا ۴ برابر ماه گذشته است و بخشی قابل ملاحظهای از این افزایش به دلیل کم شدن حساسیت مردم به انجام کارهای مربوط به حفاظت شخصی و آزادسازیهای در نظر گرفته شده است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه خوزستان جزء استانهای پر خطر است، گفت: در تمام شهرستانها آلودگی افزایش داشته است و هیچ شهرستانی بدون آلودگی نیست.
حقدوست اضافه کرد: استانهای بعدی از حیث شیوع بالای بیماری شامل آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، ایلام، بوشهر و بندرعباس است.
وی با اشاره به اینکه ایمنی اکتسابی بر اثر تزریق واکسن یا ابتلا به بیماری حاصل میشود، گفت: واکسن حداقل یکسال ایمنی ایجاد میکند اما با توجه به شرایط فعلی باید مدیریت بیماری بدون واکسن باشد و استفاده از ماسک برای محافظت شخصی اهمیت بسیاری دارد.
وی درباره انجام آزمایشهای تشخیص کرونا گفت: روزانه ۵ تا ۶ میلیارد تومان هزینه برای انجام آزمایش میشود هرچند که آزمایش تأثیر زیادی در روند کنترل ندارند.
در انتهای این جلسه با رای اعضای ستاد راهبری نقشه جامع علمی آئین نامه ارتقای اعضای هیات علمی دانشگاه جامع امام حسین(ع) برای یک دوره چهار ساله و به صورت آزمایشی به تصویب رسید.
نظر شما