بندرها یکی از اصلیترین حلقههای زنجیره اقتصاد در هر کشوری محسوب میشوند و بر اساس آمارهای موجود حدود ۹۰ درصد واردات و ۸۵ درصد صادرات کشور از طریق بندرها انجام میشود که این آمار نشان دهنده نقش مهم و زیربنایی حمل و نقل دریایی در توسعه اقتصادی کشور است.
از همین رو توسعه بندرها به عنوان دروازه ارتباطی کشورها از اهمیت بالایی برخورداربوده و هرمزگان سرآمد این توجه است.
در این میان اما بندرهای هرمزگان به ویژه "بندر شهید رجایی" که از آن به عنوان قلب تپنده اقتصاد ایران یاد میشود، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند.
بندرشهید رجایی که از دهه ۶۰ همزمان با جنگ تحمیلی و زیر فشارهای اقتصادی فعالیت خود آغاز کرده و به "مادر بندر" و "دروازه طلایی ایران" معروف است در طول ۴ دهه اخیر فعالیتهای آن به واسطه تنها بندر بزرگ کشور گسترش یافته و در دولت دکتر روحانی بسیاری از طرحهای آن شروع و یا به بهرهبرداری رسیده و همچنین درحال تکمیل است.
مجموع بنادر استان هرمزگان سهمی ۵۲ درصدی در تخلیه و بارگیری کالاهای کشور دارند و ۴۱ درصد عملیات نفتی، ۶۰ درصد عملیات غیرنفتی و ۸۲ درصد جابه جایی محموله های کانتینری کل بنادر کشور به استان هرمزگان اختصاص دارد و از جمله بنادر مهم هرمزگان می توان به بندر شهید رجایی، شهید باهنر، شهید حقانی، بندرلنگه، آفتاب، کیش، قشم، چارک، تیاب، کلاهی، کرگان، جاسک و سیریک اشاره کرد.
جدیدترین تجزیه و تحلیل های آماری حاکی از آن است که بندر موجود در این استان دارای ۱۵۶ پست اسکله برای پهلوگیری کشتی هاست؛ از این تعداد، ۱۱ بندر با کاربری تجاری، ۱۵ بندر چندمنظوره، ۲ بندر مسافری، ۲۱ بندر صیادی، ۱۰ بندر صنعتی، ۷ بندر نفتی و ۵ بندر با کاربری های متفرقه است.
این استان از طرفی در اقتصاد داخلی به ویژه در امر صادرات و واردات جایگاه ویژه ای در توسعه کشور دارد و از سوی دیگر با آسانتر شدن بستر انتقال کالا به بازارهای آسیای میانه، برگ برنده جمهوری اسلامی ایران برای حضور موثر در بازارهای جهانی است، لذا درشرایطی که افزون بر ۹۰ درصد جابه جایی محمولههای تجاری کشور از راه حمل و نقل دریایی صورت میگیرد، بندر شهید رجایی به تنهایی عهدهدار بیش از ۵۳ درصد حجم کل این مبادلات در زمینه ترانزیت، واردات، صادرات و سایر فعالیتهای بندری است.
از این رو، بندر شهید رجایی واقع در ۲۳ کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان با داشتن روابط دریایی و مبادله کالا با ۸۰ بندر شاخص بینالمللی به عنوان بزرگترین بندرتجاری و کانتینری و همچنین دروازه طلایی اقتصاد ایران مطرح است.
از طرفی ۹ هزار شناور ثبت شده در این استان وجود دارد که از این تعداد، هفت هزار شناور در آبهای داخلی و ۲ هزار فروند دیگر نیز کشتیهایی است که در آبهای بین المللی رفت و آمد میکنند که وجود این امکانات پیشرفته سهم بهسزایی در رونق بندرها و توسعه تجارت دریایی دارد.
واما امروز و در سال ۹۹ ، طرحهای توسعهای در زمینه تجهیزات روی خشکی اعم از باراندازها، چرثقیلهای بزرگ، محوطههای پشتیبانی، اسکله و ریل در بندر شهید رجایی به همت دولت تدبیر وامید آغاز شده تا این بندر بتواند همپای سایر بندرهای جهان ظرفیت تخلیه وبارگیری کشتیهای غولپیکر اقیانوسپیما با توان حمل ۱۲هزار کانتینر را درخود داشته باشد.
روند توسعه بندرشهید رجایی با ساخت مرحله سوم شتاب گرفت
در چند سال اخیر و در دولت یازدهم و دوازدهم گامهای بسیار خوبی برای شتاب بخشی به روند توسعه این بندر مهم و راهبردی برداشته شده؛ لذا اهمیت این بندر برای اقتصاد کشور تا به آن اندازه است که حجتالاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران نقش آن را در گستره اقتصاد و بازرگانی ملی مهم عنوان میکند.
امیدهای بندر شهید رجایی که آذرماه سال ۹۲ با نخستین سفرکاری مدیرعامل بنادرو دریانوردی سابق به پایتخت اقتصادی ایران زنده شد، با تکمیل مرحله سوم طرح توسعه بندر شهید رجایی و ساخت سه پست اسکله با آبخور ۱۷.۵ متر در آن قوت گرفت و ظرفیت کانتینری سالانه این بندر به ۸ میلیون تی ای یو کانتینر افزایش یافت.
ساخت مرحله سوم این بندر یکی از مهمترین طرحهای کنونی در دست اجرا در بندر شهید رجایی است که عملیات اجرایی آن هشتم اسفند سال ۹۴ همزمان با سفر کاروان تدبیر و امید به استان هرمزگان و با فرمان رییس جمهوری کلید خورد.
احداث و گسترش زیرساختهای مرحله سه بندر شهید رجایی در جریان نخستین سفر دکتر روحانی به هرمزگان (۶ اسفند ۹۲) در دستور کار قرار گرفت و پس از مطالعات لازم، کمتر از یک سال بعد(بهمن ۹۳) عملیات عمرانی این طرح بزرگ بندری با حضور معاون اول رییس جمهوری آغاز شد.
در نتیجه این حرکت راهبردی، علاوه بر رونق گرفتن پیوندها و همکاریهای بینالمللی ایران با کشورهای غربی در دوره پسابرجام و تامین تجهیزات راهبردی اسکلههای مرحله دوم، افزایش ظرفیت مهمترین بندر کشور به شش میلیون «تی ای یو» کانیتنر افزایش یافت و در چهار سال گذشته، برای نزدیک به چهار هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد شد.
بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، با تکمیل این طرح بزرگ دریایی و بندری، گامهای مهمی برای افزایش سهم ایران در بازار تجارت جهانی و افزایش جایگاه بزرگترین بندر کانتینری ایران در میان ۱۰۰ بندر برتر جهان برداشته خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی در اهمیت این طرح اظهارکرد: با اجرای این طرح، بزرگترین کشتیهای حمل کالای جهان به غیر از کشتیهای نفتی میتوانند در این پایانه پهلوگیری کنند که ثمره آن افزایش چشمگیر قدرت رقابتی بنادر ایران با بنادر رقیب منطقه خواهد یافت.
محمد اسلامی بهمن ماه سال ۹۷ در حاشیه افتتاح و بهرهبرداری ۲۲ طرح دریایی و بندری در هرمزگان (طرحهای سرمایهگذاری بندر شهیدرجایی)به دست رییس جمهوری اظهارداشت: این طرح ها با اعتبار ۱۰۴ میلیون یورو به ارزش یکهزارو۱۶ میلیارد ریال شامل ۱۲ دستگاه گنتری کرین پیشرفته برای تخلیه و بارگیری کانتینر از کشتیهای اقیانوسپیمای نسل هفتم به عنوان بخشی طرحهای مهم این بندر از محل منابع داخلی سازمان بنادر و دریانوردی است.
وی در جمع خبرنگاران با اشاره به وجود ۵ هزار و۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی در جنوب و شمال، ادامه داد: این طرح های سرمایه گذاری، توسعه ای، عمرانی، فنی و دریایی در بنادر شهید رجایی، شهید حقانی، لنگه، جاسک، چارک و جزایر قشم، هرمز و لاوان اجرایی شده که توانایی اشتغالزایی ۲هزار نفر به صورت مستقیم را داراست.
وی اضافه کرد: بهرهبرداری از ۱۲ دستگاه گنتری کرین در بندر شهید رجایی باعث افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت کانتینری این بندر میشود و قابلیتهای بزرگترین بندر تجاری ایران را در زمینههای صادرات، واردات و ترانزیت افزایش خواهد داد.
و اما ۱۲ دستگاه جرثقیل پیشرفته کشتی به ساحل(گنتری کرین) ترمینال کانیتنری شماره دو بندر شهید رجایی یادشده علاوه بر بهرهمندی از نوینترین و روزآمدترین فناوری های دنیا، از امکان خدماتدهی به کشتیهای اقیانوس پیمای نسل هفتم(سوپر پست پاناماکس) برخودار هستند.
اجرای مرحله دوم تاسیسات زیربنایی بندر خلیج فارس، لایروبی کانال ورودی بندرگاه هرمز، طرح جامع اطفا حریق بندر شهید رجایی و تعمیرات اساسی اسکله ۲۰ این بندر، ساخت و نصب اسکله های فلزی شناور برای مبادی گردشگری جزیره قشم، بندر شهید حقانی و شناورهای جستجو و نجات در بنادر و جزیره ها از دیگر طرح هایی بود که در سال ۹۷ به دست حجتالاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری کشورمان افتتاح و به بهرهبرداری رسید.
پیوست ۱۵ جرثقیل ساحلی به ناوگان تجهیزاتی
در ادامه سرمایهگذاری و تلاشهای دولت جهت رشد و توسعه بنادر هرمزگان به ویژه بندر مهم و استراتژیک رجایی، اواخر مردادماه ۹۸ با حضور وزیر راه و شهرسازی، ۱۵ دستگاه ترانستینر (جرثقیل ساحلی ویژه صفافی کانتینر) به صورت رسمی تحویل شد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان درحاشیه تحویل این دستگاهها نیز گفت: برای طراحی، ساخت و نصب این تجهیزات راهبردی، ۲۱ میلیون یورو (با قیمت روز ۲۸۰ میلیارد تومان) از محل اعتبارات سازمان بنادر و دریانوردی هزینه شده است.
اللهمراد عفیفیپور افزود: با افزوده شدن این تجهیزات، تعداد ترانستینرهای ملکی سازمان بنادر و دریانوردی در بندرشهید رجایی به ۶۰ دستگاه میرسد که ۲۸ دستگاه آن متعلق به بخش خصوصی است.
به گفته وی، ساخت این دستگاهها با بهرهگیری از دانش و توان فنی شرکتهای ایرانی انجام شده و این اقدام در راستای افزایش توان و ظرفیت بندرشهید رجایی به عنوان پیشرفته ترین وبزرگترین بندر کانتینری ایران در زمینه عملیات بندری صورت گرفته است.
وی ادامه داد: این تعداد طرحهای دریایی در راستای تحقق منویات رهبرمعظم انقلاب در زمینه اقتصاد مقاومتی، ایجاد خودباوری ملی، رونق تولید و همچنین تقویت ناوگان و تجهیزات دریایی و بندری مهمترین استان ساحلی کشورعملیاتی و بهرهبرداری شده است.
افزایش ظرفیت بندرشهیدرجایی به هشت میلیون کانتینر
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی نیز در جریان بازدید معاون اول رییس جمهوری از این طرح گفت: با تکمیل مرحله سوم طرح توسعه بندر شهید رجایی و ساخت سه پست اسکله با آبخور ۱۷.۵ متر در آن، ظرفیت کانتینری سالانه این بندر به ۸ میلیون تی ای یو کانتینر افزایش مییابد.
محمد راستاد افزود: در این طرح با ساخت یکهزار و ۴۰۰ متر اسکله و محوطهسازی به میزان حدود ۱۱۲ هکتار، کشتیهای بزرگ کانتینربر در بندرشهیدرجایی پهلو میگیرند.
وی با بیان اینکه طرح توسعه بندر شهید رجایی دارای سه مرحله است که مرحله نخست آن با طول اسکله ۸۷۰ متر، ۱۰ سال قبل به بهرهبرداری رسید، توضیح داد: مرحله دوم این طرح نیز مربوط به یالهای شرقی و غربی با مجموع اسکلههایی به طول ۲ هزار و ۲۰۰ متر است که با نصب تجهیزات مربوطه در این مرحله، هماکنون ظرفیت بندر شهید رجایی به ۵.۷ میلیون تی ای یو کانتینر رسیده است.
به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، اسکلههای مرحله سه طرح توسعه بندر شهیدرجایی دارای قابلیت پذیرش کشتیهای دارای ظرفیت ۱۸ هزار و ۴۰۰ تی ای یو کانتینر را دارد.
طرح توسعه بندر شهید رجایی بدون بودجههای نفتی
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در خصوص مرحله سه توسعه پایانه کانتینری بندر شهید رجایی نیز گفت: این طرح از محل منابع داخلی سازمان بنادر و دریانوردی و بدون استفاده از بودجه های نفتی کشور در دست انجام است.
عفیفیپور در پاسخ به خبرنگار ایرنا بیان داشت: با پایان این طرح در بازه زمانی ۳۶ ماه ، امکان پهلوگیری همزمان سه کشتی بسیار بزرگ اقیانوس پیمای نسل هفتم جهان با ۴۰۰ متر طول، ۱۷.۵ متر آبخور و ۱۸هزار و ۴۰۰ کانتینر ظرفیت فراهم میشود.
به گفت وی، با اجرای این طرح بزرگ دریایی و بندری، گامی مهم برای افزایش سهم ایران در بازار تجارت جهانی و ارتقای جایگاه بزرگترین بندر کانتینری ایران در میان ۱۰۰ بندر برتر دنیا برداشته خواهد شد.
مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی اضافه کرد: با بهرهبرداری کامل از این طرح برای هفت هزار و ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار میشوند.
بندرهای کوچک نقطه قوت اقتصاد دریا محور
توسعه، تجهیز و برنامهریزی مناسب برای رونق بخشیدن به بندرهای کوچک در راستای افزایش رونق تولید در کشور رویکرد مهم سازمان بنادر و دریانوردی است از همین روهمکاری مقابل بندر و گمرک برای افزایش زیرساخت های بندر شهید باهنر در راستای افزایش ظرفیت برای پشتیبانی از صادرات و ترانزیت در کشور مورد تاکید کرد.
بندرهای کوچک هرمزگان به ویژه در شرق استان نقطه قوت در اقتصاد دریا محور محسوب میشوند، لذا در شرایط تحریم باید از همه ظرفیتها برای رشد و توسعه بیشتر اقتصاد استفاده کنیم.
بنادر شهید باهنر، شهید حقانی، هرمز، تیاب، سیریک و جاسک در زیرمجموعه اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر و بنادر شرق استان هرمزگان قرار دارند که عمده فعالیتهای تجاری از طریق بنادر شهید باهنر، تیاب و جاسک صورت میگیرد.
از طرفی بندر شهید باهنر که از بندرهای چند منظوره قدیمی استان هرمزگان و سومین بندر ترانزیتی کشور است، موقعیت ممتاز جغرافیایی آن در دسترسی به آبهای آزاد جهان از طریق خلیج فارس، اتصال به راههای بینالمللی، نزدیکی به منطقه آزاد قشم، جزیرهها و بندرهای تجاری خلیج فارس این بندر را به پایگاهی استراتژیک و منحصر به فرد پس از مجتمع بندری شهید رجایی تبدیل کرده است.
یکی دیگر از سیاستهای سازمان بنادر و دریانوردی در دولت تدبیر و امید واگذاری بنادر کوچک چند منظوره به بخش خصوصی با هدف بهرهمندی از تواناییهای این خش است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در این باره نیز معتقد است: این اقدام، در راستای تسهیل و رونق بخشی به کسب و کارهای مبتنی بر دریا و توسعه فعالیت های تجاری، گردشگری و شیلاتی انجام میشود.
به گفته عفیفی پور، اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان در مسیر سیاستهای سازمان بنادر و دریانوردی این اقدام را در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری و جامه عمل پوشاندن به شعارهای دولت تدبیر و امید در حوزه اقتصاد دریا پایه، توسعه زیرساختهای دریایی و بندری و رونق معیشت ساحلنشینان را با جدیت پیگیری میکند.
به گفته وی، تاکنون افزون بر ۱۰ اسکله شناور گردشگری براساس استانداردهای جهانی، با نظارت یک موسسه رده بندی ایرانی و توسط متخصصان و مهندسان داخلی طراحی، در بنادر هرمزگان ساخت و نصب شده است.
توسعه گردشگری دریایی راهبرد مهم سازمان بنادر و دریانوردی
دریا از دیرباز محل فعالیتهای دریانوردی بوده اما در سالهای اخیر این نعمت خدادادی به ویژه در منطقه هرمزگان ظرفیتی مهم برای گردشگری شده و هرساله در ایام نوروز و فصل زمستان که باید گفت فصل بهار هرمزگان علاوه بر ایران از کشورهای مختلف نیز گردشگر را به سمت خود میکشد.
گردشگری دریایی و ساحلی در دنیای امروز از جذابترین و هیجانانگیزترین صنعتهای درآمدزا و اشتغال آفرین رو به رشد است و کشورهای بسیاری دنبال توسعه و بهبود آن هستند.
این استان با یک هزار و ۴۰۰ کیلومتر مرز آبی، ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر نوار ساحلی، ۸۰ هزار کیلومتر گستره آبی و ۱۴ جزیره مهم و حساس هرچند نسبت به دیگر همسایگان جنوبی خود سهم زیادی در توسعه گردشگری ندارد اما در چند ساله اخیر اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان در توسعه و اهمیت این مهم نقشآفرین بوده است.
به تعبیری از پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر مرز آبی در خلیج فارس نزدیک به ۲ هزار و ۳۰۰ کیلومتر یعنی بالای ۴۰ درصد در استان هرمزگان قرار دارد که هرمزگان را به پایتخت گردشگری دریایی در کشور تبدیل کرده است.
هم اکنون ۴۰ مرکز گردشگری دریایی درهرمزگان شناسایی و ساماندهی شده از امکانات موجود گردشگری دریایی در هرمزگان است که از این شمار ۱۷ مرکز گردشگری مربوط به جزیره قشم، ۱۲ مرکز غرب، ۶ مرکز بندرعباس و شرق و پنج مرکز نیز در جزیره کیش است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان فروردین ۹۸ در این باره به خبرنگاران گفت: ظرفیتهای موجود باعث شده تا هرمزگان استان معین در گردشگری دریایی انتخاب شود.
عفیفی پور افزود: از سال گذشته تاکنون، اسکلههای شناور فلزی توسط متخصصان داخلی در این استان هرمزگان طراحی و ساخته شده است و در بندرهای گوران، لافت قدیم، هنگام، کندآلو، شیب دراز، سهیلی و گورزین نصب شده است.
وی اضافه کرد: ۴ میلیون و ۶۵۹ هزار نفر سفر دریایی و مسافربری در نوروز ۹۸ انجام شد که نسبت به مدت مشابه قبل ۱۱و ۴ دهم درصد افزایش نشان میدهد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی نیز در آیین تجلیل از خادمان سفرهای دریایی نوروز ۹۸ کشور در بندرعباس گفت: امکانات و زیرساخت های گردشگری دریایی در کشور باید بهبود یاد و توسعه صنعت گردشگری دریایی راهبرد مهم این سازمان است.
به گفته محمد راستاد، تقاضا برای گردشگری دریایی بیش از تجهیزات وامکانات موجود است ولی در برخی مناطق میتوان با اندکی کارهای عمرانی شرایطی فراهم کرد که مردم با آسایش و آرامش گردشگری دریایی انجام دهند که نمونههای آن در هرمزگان انجام شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی ابراز داشت: در این راستا باید بخش خصوصی را برای بهبود زیر ساخت ها و تجهیزات دریایی بیشتر به مشارکت بطلبیم و همچنین هرمزگان را برای سایر استانها الگو قرار دهیم.
وی ادامه داد: از منابع وجوه اداره شده برای حمایت از سازندگان شناورهای دریایی فعالان این بخش استفاده میکنیم.
راستاد، همیاران را ناجیهای موثر در سفرهای دریایی دانست و گفت: این افراد در حوادث دریایی توانستهاند از بروز سانحه جلوگیری کنند و به همین منظور بکارگیری همیاران ناجی در سطح کشور توسعه مییابد.
سهم زنان دریانوردان در بندرهای هرمزگان
دریانوردان طیف گستردهای هستند که روی ناوگان متنوع دریایی فعالیت میکنند که نباید از حق آنان چه دریانوردانی که در منطقه در بخش تجارت دریایی کار میکنند، دریانوردانی که روی ناوگان سنتی کار میکنند و چه ساحل نشینانی که کار تجارت را انجام میدهند همه سهم قابل توجهی در تجارت دریایی دارند، همچنین دریانوردانی که در پایانههای نفتی برای عملیات استخراج و صدور نفت هستند همه با جنس کاری متفاوت در خدمت تجارت دریایی قرار دارند اما در این بین نباید از سهم زنان دریانورد غافل بود.
اکنون بیش از ۳۰ هزار نفر از جمعیت ۱۳۰ هزار نفری دریانوردان کشور درهرمزگان فعالیت میکنند که ۹۰ درصد آنان دارای گواهینامههایی مطابق با استانداردهای جهانی هستند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان دراین باره گفت: حدود ۱۳۰ هزار نفر در ایران به فعالیت دریانوردی مشغول هستند که سهم هرمزگان یک چهارم از این جمعیت یعنی حدود ۳۳ هزار نفر است وحدود ۱.۵ میلیون نفر دریانورد نیز در جهان به فعالیت دریانوردی اشتغال دارند.
اللهمراد عفیفی پور در آیین بزرگداشت روزجهانی دریانوردی در بندر شهید رجایی و قدردانی از تلاش دریانوردان کشتیهای مستقر در این بندر بیان داشت: افزون بر ۵۰ درصد دریانوردان جهان حداقل یک بار به بنادر استان هرمزگان رفت وآمد داشته اند، این در حالی است که حدود ۸۰ درصد از دریانوردان جهان نیز حداقل یک بار از آبهای تحت حاکمیت جمهوری اسلامی ایران گذر کردهاند.
وی افزود: مشارکت چشمگیر بانوان دریانورد هرمزگانی در مقایسه با سایر استانهای ساحلی کشور، نه تنها بیانگر جایگاه دریا ودریانوردی در شاکله خانواده مردم هرمزگان است بلکه بیانگر توانمندی بانوان دریانوردان این استان در توسعه دریا محور است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان شمار بانوان دریانورد کشور را ۱۸۷ نفر اعلام کرد و گفت: ۱۳۳ نفر از این جمعیت سهم هرمزگان است.
معاون وزیر راه و شهرسازی نیز چهار تیرماه سالجاری به مناسبت روز دریانوردی اظهارداشت: دوران محدودیتها و تحریمهای دریایی گذراست و ایران به دوران طلایی فعالیت ناوگان دریایی خود بازخواهد گشت چرا که ظرفیت ناوگان جمهوری اسلامی و توان تخصصی دریانوردان ایرانی در دنیا مثالزدنی است.
محمد راستاد افزود: در شرایط عادی کمتر کسی به فکر دریانوردان است، اما در شرایط خطر همه به اهمیت کار دریانوردان پی میبرند، در چنین روزی باید بیشتر به دغدغه دریانوردان بپردازیم و مسائل کلان صنعت کشتیرانی را به سایر مناسبتها موکول کنیم.
معاون وزیر راه وشهر سازی با بیان اینکه سلامت فکری و ذهنی دریانوردان باید تامین شود و دغدغه کمتری از نظر مسائل رفاهی و بهداشتی باید داشته باشند، امیدواریم بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم که دریانوردان در ماموریتی که دارند و ناوگانی که شاغل هستند، بیشترین تمرکز را در ایفای نقش حرفهای داشته باشند.
راستاد با اشاره به برنامه سازمان بنادر برای ارتقاء توانمندی و آموزش دریانوردان، گفت: کسانی که وارد حرفه دریانوردی میشوند نباید گرفتار موضوعاتی شوند که در حین آموزش اخذ گواهینامه شایستگی آنها را دچار مشکل کند.
وی به گزینش مناسب افراد قبل از ورود به حرفه دریانوردی اشاره کرد و گفت: برخی دریانوردان قبل از سن بازنشستگی و قبل از ناخدا شدن کار را ترک میکنند که خسران زیادی به سرمایهگذاری برای نیروی انسانی در بخش دریا وارد کرده است.
نظر شما