برقراری عدالت و رفع مشکلات مردم اولویت دستگاه قضایی است

کرمانشاه- ایرنا- رییس کل دادگستری استان کرمانشاه بااشاره به بیانیه گام دوم انقلاب، دوره جدید در قوه قضاییه را متفاوت دانست و گفت: در این دوره برقراری عدالت پررنگ‌تر از همیشه دیده شده و احقاق حق و رفع مشکلات مردم از اولویت‌های اساسی و مورد تاکید است.

به گزارش روز پنجشنبه روابط عمومی دادگستری استان کرمانشاه؛ «پرویز توسلی زاده» در اولین جلسه مجمع نمایندگان مجلس یازدهم با دادگستری استان در سرسرای جلسات دادگستری استان، با اشاره به حکم انتصاب ریاست قوه قضاییه از سوی مقام معظم رهبری و اشاره به برخی مهمات آن یادآور شد به تاسی از مفاد این حکم مقابله با فساد، تعامل با دیگر قوا و نیز مردمی کردن دستگاه قضایی را در اولویت کارهای خود قرار داده ایم.

او گفت: بر آنیم تا جایی که ممکن است با استفاده از ظرفیت های قانونی مشکلات مردم را سامان دهیم و بنده به عنوان مدیر دستگاه قضایی از زمان تصدی خود در ۹ ماهه گذشته درب اتاق خود را به روی مردم باز کرده ام و همواره به مشکلات مراجعین شخصا رسیدگی کرده ام به نحوی که تا حصول نتیجه پیگیر کار بوده ام.

وی با اشاره به هزینه های تشکیل پرونده و نیز اختلافات میان مردم یادآور شد هنر دستگاه قضایی در درجه اول باید بر این اساس استوار شود که از ایجاد اختلاف و شکل گیری پرونده جلوگیری کند و در این مسیر سعی کرده‌ایم پرونده ها را در موضوعات مختلف با مقوله سازش همراه کنیم و این تفکر را نیز در باور قضات تقویت کنیم.

رییس کل دادگستری استان کرمانشاه، نتیجه تعامل دادگستری و نمایندگان را به سود مردم دانست و گفت: بدون شک این هم افزایی می‌تواند در رفع مشکلات مردم موثر واقع شود.

توسلی زاده، افزود: در مقوله سازش می‌توانیم از ظرفیت نمایندگان و افراد مورد اعتماد ایشان که از منتخبین و معتمدین مردم هستند بهره گیریم و تا جایی که ممکن است از صدور احکام قضایی جلوگیری کنیم.

عالی ترین مقام قضایی استان کرمانشاه تاکید کرد استفاده از مجازات های جایگزین حبس در اولویت صدور احکام کیفری قرار دارد و ما برآنیم تا جایی که ممکن است از زندانی کردن افراد خودداری کنیم مگر در جرائم خشن که مخل امنیت اجتماعی است.

او اشاره به سخنان ریاست قوه قضاییه مبنی بر اینکه دستگاه قضایی باید آرامش را برای مردم فراهم کند، تصریح کرد: برای تحقق این مهم باید فاصله خود را با مردم کم کنیم و در دسترس آنها باشیم. بدون شک اساسی ترین کار برای ایجاد آسایش مردم حل مشکلات آنهاست.

وی شرایط حاکم بر دستگاه قضایی استان و رابطه میان همکاران را بسیار مطلوب توصیف کرد و گفت: به گونه ای عمل شده است که همه همکاران خود را در اداره دادگستری سهیم می دانند و همواره در اداره دادگستری نظرات و پیشنهادات خود را حتی از دورترین حوزه قضایی به ما ارایه می کنند.

تنگ نظری سبب فرار سرمایه از کرمانشاه شده است

رییس مجمع نمایندگان استان کرمانشاه نیز در این دیدار گفت: قوه قضاییه اکنون در جلب اعتماد عمومی گوی سبقت را از دیگر قوا ربوده است و در استان کرمانشاه نیز با حضور دکتر توسلی زاده در دادگستری استان اعتماد به دادگستری و امید در میان مردم ایجاد شد است.

«عبدالرضا مصری» افزود: انتخاب آقای توسلی زاده به نوعی اعتماد به افراد بومی بود و همین امر این امید را در دیگر قضات ایجاد کرد که در صورت خوب کار کردن و سلامت کاری  می توانند در جایگاه ارشد قضایی قرار گیرند.

او با تاکید بر اینکه فرهنگ پیشگیری در جامعه باید تسری یابد، گفت: تجربه ثابت کرده تکرار یک فعل می تواند منجر به نهادینه شدن انجام آن فعل در نهاد انسان شود و بنابراین باید فرهنگ پیشگیری از افعال مجرمانه تقویت شود.

وی با تاکید بر اینکه تقویت شوراهای حل اختلاف و استفاده از ریش سفیدان برای حل اختلاف میان مردم توجه شود، گفت: دادگستری استان تغییر و اصلاح قوانین در موضوعات حقوقی را به مجمع نمایندگان استان پیشنهاد دهد.

مصری اضافه کرد: کمترین اشتباه در دادگستری برجستگی خاصی به دنبال دارد بنابراین از هرگونه اشتباه باید جلوگیری شود.

وی همچنین با بیان اینکه برخی تنگ نظری ها در استان سبب فرار سرمایه از این استان و گسیل آن به دیگر استان ها شده است، گفت: این تنگ نظری در استان به یک فرهنگ تبدیل شده است.

وی همچنین گفت: نبود درآمد کافی یکی از علل اصلی پیشرفت بیماری کرونا در استان کرمانشاه بود.

کرمانشاه ضعف ساختارهای اجتماعی و اقتصادی دارد

نماینده مردم شهرستان های سرپل ذهاب، قصرشیرین و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با بیان اینکه بومی گرایی مدیریتی در دادگستری استان به خوبی نمایان شده است، گفت: از مسایلی که می شود به جد پیگیری کرد بومی گرایی مدیریتی در استان است و این مهم در دادگستری استان به خوبی نمایان شده است.

«شهریار حیدری» با اشاره به اینکه در استان کرمانشاه ضعف ساختارهای اجتماعی و اقتصادی سبب بروز مشکلات زیادی شده است، افزود: دستگاه قضایی و مجمع نمایندگان می توانند در رفع مشکلات مردم موثر باشند.

مبارزه با فساد در دستور کار همیشگی باشد

نماینده مردم شهرستان های صحنه، کنگاور و هرسین در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این جلسه با تاکید بر اینکه مبارزه با فساد به عنوان یک فرآیند همیشگی در دستور کار قرار گیرد، گفت:  اعتماد عمومی حاصل شده در دستگاه قضایی تقویت شود.

«علی رضایی» ادامه داد: استفاده از مجازات های جایگزین حبس همچنان که در اولویت کاری است مورد استفاده بیشتر قرار گیرد.

وی همچنین بر پایش وکلا برای خدمت بهتر به مردم تاکید کرد و گفت: روسا و دادستان‌های حوزه های قضایی در شهرستان‌ها، سازش را در اولویت قرار دهند.

وی در ادامه سخنانش افزود: در استان کرمانشاه بعد از دانشگاه علوم پزشکی، دادگستری بیشترین ورود را به موضوع کرونا داشته است.

رضایی تصریح کرد: تعامل نمایندگان و دستگاه قضایی یقینا به سود مردم خواهد بود.

پیگیر خلاء های قانونی در حوزه قضایی هستیم

نماینده مردم شهرستان سنقر و کلیایی در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه با توصیه به اینکه دستگاه قضایی نمایندگان مجلس را به عنوان مشاوران امین خود بدانند، گفت: ما در مجلس شورای اسلامی پیگیر خلاء های قانونی در حوزه قضایی هستیم.

حجت الاسلام سید «جواد حسینی‌کیا» همچنین بر توسعه اطلاع رسانی به مردم در حوزه قضایی در استان تاکید کرد.

پیشگیری از جرم در دستور کار باشد

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این جلسه گفت: یکی از نقاط قوت دادگستری استان در زمان تصدی دکتر توسلی زاده، تسریع در رسیدگی هاست که البته باید دقت شود در این سرعت بخشی حقی ضایع نشود.

«محمد رشیدی» با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین برنامه های دادگستری پیشگیری از وقوع جرم باشد، خواستار تقویت حوزه داوری و صلح و سازش شد و افزود: شوراها به سمت صلح و سازش که رسالت حقیقی آنهاست پیش روند.

وی همچنین با تاکید بر اینکه اعدل و اعلم قضات در دادگاه‌های بدوی بکارگیری شوند، گفت: مردمی سازی و ورود مردم در کارها همچنان که مورد توجه است، تقویت شود.

این اولین جلسه هم اندیشی مجمع نمایندگان استان با نهادها و سازمان‌ها و ادارات خدمت رسان است که در دادگستری و با دستگاه قضایی استان برگزار شد و مقرر شد این جلسات ادامه پیدا کند و تداوم داشته باشد.

اخبار مرتبط