اصفهان با حدود ۱۷۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی با ۲۱۳ هزار دانشجو و هفت هزار عضو هیات علمی، دومین استان دانشگاهی کشور است.
هوشنگ طالبی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مانده اعتبارات سال ۹۸ برای دانشگاه اصفهان هشت درصد و مبلغی بیش از ۱۸ میلیارد تومان است که برای دانشگاهی مانند صنعتی اصفهان هم در همین حدود است.
وی با تاکید بر اینکه دانشگاهها و موسسههای آموزش عالی این خطه نیازمند تخصیص اعتبار برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی و تقویت زیرساختهای آموزش الکترونیک هستند، اظهار داشت: با توجه به اینکه موضوع ارایه آموزشهای غیر حضوری در سال تحصیلی جدید نیز مطرح است، باید اعتبارات کافی برای تقویت زیرساختهای آموزش الکترونیک تامین شود.
طالبی پایدار کردن اعتبار در ماده ۲۳ برای اتمام طرحهای ملی نیمهتمام را از دیگر خواستههای دانشگاههای استان اصفهان خواند و تصریح کرد: با توجه به وجود چند دانشگاه بزرگ، برتر و تاثیرگذار در استان اصفهان لازم است که توازن در بودجه و اعتبارات این دانشگاهها حفظ شود زیرا این هزینهکرد، محصولی با کیفیتتر نسبت به دانشگاههای کوچکتر و نوپا که هنوز از نظر منابع انسانی و تجهیزات کمبودهایی دارند، خواهد داشت.
وی دیگر موانع و مشکلات موجود در دانشگاههای استان اصفهان را اختصاص نیافتن اعتبارات عمرانی تملک دارایی برای توسعه فضای کالبدی دانشگاهها بهدلیل تصور برخورداری استان، کمبود تجهیزات به روز، توسعه و ایجاد مراکز جدید آموزش عالی بدون توجه به توازن در حفظ منابع دانشگاههای بزرگ، افزایش هزینه انسانی و مالی دانشگاهها با توجه به رشد تورم و افزایش قیمت ارز بویژه در بخش تامین تجهیزات و مواد اولیه آزمایشگاهی و مهاجرت نیروی انسانی متخصص با ریشه عوامل اقتصادی عنوان کرد.
رییس دانشگاه اصفهان، کمبود در تامین زیر ساختهای مورد نیاز فناوری اطلاعات و ارتباطات در رویکرد استفاده از آموزشهای الکترونیک و غیر حضوری، تحت تاثیر قرار گرفتن طرحهای عمرانی متاثر از شرایط اقتصادی، کاهش درآمدهای اختصاصی بهدلیل شیوع کرونا و طرحهای تحقیقاتی و عدم قطعیت در میزان و زمان تخصیص مصوب و تحقق تخصیصها را از دیگر مسائل موجود در دانشگاه های استان اصفهان برشمرد.
وی با اشاره به اینکه این درخواستها در سفر اخیر محمد باقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه کشور به استان اصفهان، مطرح شد، اضافه کرد: امید است که هرچه زودتر به این درخواستها رسیدگی و بطور ویژه برای آنها اقدام شود.
طالبی به شرایط پیش آمده در دانشگاهها بدلیل شیوع بیماری کرونا نیز اشاره و تاکید کرد: در چهار ماه گذشته فعالیتهای آموزشی و پژوهشی در همه دانشگاههای استان اصفهان ادامه یافت و بهعنوان مثال ۲ هزار و ۷۰۰ ساعت کلاس آنلاین در هر هفته در دانشگاه اصفهان برگزار شد.
وی ارتقای دانش اعضای هیات علمی و دانشجویان در استفاده از تجهیزات و آموزش الکترونیک، تهیه و تقویت زیرساختهای آموزش الکترونیک، برگزاری جلسه دفاعیه از رساله بصورت ترکیبی (حضوری و مجازی)، ادامه همکاریهای بینالمللی، مشارکت با سایر دانشگاهها در سطح ملی جهت اجرای با کیفیت دورههای آموزشی، تولید دانش فنی، توسعه فناوری و تولید محصولات و تجهیزات مرتبط با بیماری کرونا و مشاوره تلفنی دانشجویان را از جمله اقدامهای دانشگاههای اصفهان در چند ماه اخیر عنوان کرد.
طالبی با بیان اینکه استان اصفهان با ۲۱۳ هزار و ۲۰۰ دانشجو، حدود هفت درصد از کل دانشجویان کشور را در خود دارد، گفت: ۳۵ درصد دانشجویان دانشگاههای دولتی، ۲۸ درصد دانشجویان دانشگاههای آزاد، ۱۰ درصد دانشگاههای غیر انتفاعی و ۱۰ درصد دانشجویان پیام نور در مقاطع تحصیلات تکمیلی هستند.
وی افزود: دانشگاههای استان اصفهان با چهار هزار و ۴۰۰ مقاله علمی بین المللی، ۱۰ درصد مقاله های سالانه کشور را به خود اختصاص دادند، خاطرنشان کرد: این استان با ۳۴ موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی فعال، رتبه دوم کشوری را دارد.
رییس دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه دانشگاههای اصفهان و صنعتی جزو ۱۰ دانشگاه برتر کشور و دانشگاه علوم پزشکی نیز جزو پنج دانشگاه برتر علوم پزشکی کشور هستند، خاطرنشان کرد: دانشگاههای آزاد اصفهان (خوراسگان) و نجف آباد نیز بهعنوان ۲ واحد جامع و بزرگ دانشگاههای آزاد کشور مطرح هستند.
از بین دانشجویان ۱۷۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی استان اصفهان، ۷۲ هزار دانشجو در دانشگاههای آزاد، ۳۹ هزار دانشجو در دانشگاههای دولتی، ۳۲ هزار دانشجو در دانشگاههای پیام نور، ۲۷ هزار دانشجو در دانشگاههای غیر انتفاعی، ۱۵ هزار دانشجو در دانشگاههای علوم پزشکی، ۱۲ هزار و ۵۰۰ دانشجو در دانشگاههای علمی کاربردی، ۱۲ هزار دانشجو در دانشگاههای فنی و حرفه ای و چهار هزار و ۲۰۰ دانشجو در دانشگاه فرهنگیان تحصیل میکنند.
نظر شما