استاندار همدان: برخورد با قاچاقچیان دانه درشت در اولویت باشد

همدان- ایرنا- استاندار همدان گفت: اولویت اعضای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مبارزه جدی با قاچاق کالا توسط قاچاقچیان دانه درشت باشد.

سید سعید شاهرخی روز شنبه در نشست اعضای کمیسیون برنامه ریزی ، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استانداری همدان افزود: مقابله با پدیده قاچاق کالا یک موضوع ملی به شمار می رود اما در جغرافیای استانی نیز باید در گام نخست دانه درشت ها را مورد هدف قرار داده و راه را برای فعالیت آنها با انجام کارهای اطلاعاتی مسدود کرد.

وی با بیان اینکه برخورد با دانه درشت ها به معنای جلوگیری نکردن از خرده فروشان کالای قاچاق نیست افزود: برخورد با قاچاقچیان سازمان یافته کالا بسیار با اهمیت تر از جمع آوری چند عدد کالا از مغازه یک خرده فروش است.

استاندار همدان تاکید کرد: باید با کارهای اطلاعاتی از ورود محموله قاچاق و توزیع آن در سطح بازار جلوگیری کرد در غیر اینصورت باید هزاران مغازه دار برای جمع آوری کالای قاچاق از سطح عرضه مواجه شد.

شاهرخی ادامه داد: تیم های بازرسی از جمله اداره کل صنعت، معدن و تجارت انبارهایی که اطلاعات آنها در سامانه ثبت نشده را شناسایی کرده و اجازه فراهم شدن فضایی برای دپو و فروش کالای قاچاق در این انبارها را سلب کنند.

وی اظهار داشت: قاچاق کالا عنصر مهمی است که نظام اقتصادی و تولید را دچار آسیب کرده و به پیوست آن اشتغال و معیشت شهروندان را دچار چالش می کند بنابراین باید با تمام توان و ظرفیت از فروش کالای قاچاق جلوگیری کرد.

استاندار همدان با تاکید بر اهمیت و نقش فرهنگسازی در زمینه مقابله با قاچاق کالا گفت: مسوولان با بهره گیری از رسانه ها باید مضرات و ابعاد منفی قاچاق کالا برای جامعه را تشریح کرده تا مردم خرید کالای قاچاق را به عنوان رفتار مذموم و غیر قابل پسند بدانند.

شاهرخی ادامه داد: ابعاد منفی قاچاق کالا برای اقتصاد و معیشت شهروندان را می توان در قالب برنانه هایی نظیر نشست خبری و میزگرد تبیین کرد تا بتوان همه مجموعه ها به ویژه مردم را برای مقابله با این پدیده شوم همراه کرد.

رییس اتاق اصناف همدان نیز گفت: با توجه به اینکه ثبت سفارشی برای ورود لوازم خانگی در حال حاضر صورت نمی گیرد، لوازم خانگی موجود در بازار توسط واحدهای تولیدی در داخل کشور تولید شده یا قاچاق هستند.

حسین محرابی خواستار شناسه دار شدن سایت های فروش اینترنتی کالا شد و افزود: در حال حاضر کالای قاچاق به ویژه لوازم خانگی به صورت اینترنتی به فروش رفته و فروشنده کالا را درب خانه تحویل خریدار می دهد.

وی بیان کرد: عرضه لوازم خانگی بدون شناسه کالا در بازار ممنوع بوده و این موضوع به فروشندگان لوازم خانگی ابلاغ شده است.

رییس اتاق اصناف همدان تاکید کرد: برخی از لوازم خانگی موجود در بازار مربوط به پیش از تصویب این مصوبه بوده بنابراین به فروشندگان لوازم خانگی تا ۳۱ شهریور مهلت داده شده تا این قبیل کالاهای بدون شناسه را به فروش برسانند.

رییس اتاق اصناف همدان اظهار داشت: به دلیل نوسان ارزی خانواده ها به ویژه زوجین نمی توانند لوازم خانگی بخرند همچنین فروشندگان نیز در صورت فروش کالا برای جایگزین کردن آن دچار مشکل هستند.

محرابی ادامه داد: با توجه به قرار گرفتن در فصل گرم سال، افزایش استفاده از کولر گازی و کمبود واحد تولید این کالا در کشور هم اینک بیشتر کولرهای موجود در سطح بازار قاچاق هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha