۸ تیر ۱۳۹۹، ۴:۱۹
کد خبرنگار: 1195
کد خبر: 83836284
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آمریکا از بیانیه "آسه‌آن" درباره دریای جنوبی چین استقبال کرد

تهران- ایرنا- وزیر امور خارجه آمریکا از بیانیه اتحادیه جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) که خواستار حل اختلافات در دریای جنوبی چین براساس قوانین بین‌الملل بود، استقبال کرد.

«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا بامداد یکشنبه در پیامی توییتری نوشت: ایالات متحده از پافشاری رهبران آسه‌آن بر اینکه اختلافات در دریای جنوبی چین براساس قوانین بین‌المللی از جمله کنوانسیون ملل متحد در مورد حقوق دریاها حل شود، حمایت می کند.

پمپئو افزود: نباید اجازه داده شود که چین با دریای جنوبی چین همچون امپراتوری دریایی خود رفتار کند. ما به زودی موضوعات بیشتری در این باره برای گفتن خواهیم داشت.

رهبران کشورهای عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا در سی و ششمین اجلاس این اتحادیه که به صورت مجازی برگزار شد، بیانیه‌ای مشترک صادر کردند که در بخشی از آن به مسایل مربوط به دریای جنوبی چین اشاره شده بود.

رهبران آسه‌آن در این بیانیه بر اهمیت حفظ و ارتقای صلح، امنیت، ثبات، آرامش وآزادی دریانوردی و پرواز در دریای جنوبی چین تاکید کرده و خواستار پایبندی بر قوانین بین‌المللی از جمله کنوانسیون ملل متحد در مورد حقوق دریاها در این دریا شدند.

این بیانیه همچنین بر اجرای کامل توافق‌های پیشین آسه‌آن با چین درباره دریای جنوبی چین و خودداری از نظامی‌سازی و خویشتن‌داری در این منطقه شد.

دریای جنوبی چین دریایی حاشیه‌ای است که بخشی از اقیانوس آرام به شمار می‌آید و ناحیه‌ای در حدود ۳ و نیم میلیون کیلومتر مربع از سنگاپور تا تنگه تایوان را دربر می‌گیرد این دریا پس از پنج اقیانوس جهان بزرگترین ناحیه دریایی جهان است.

جزیره‌های واقع بر دریای جنوبی چین و همچنین خود دریا، مورد جدال کشورهای مختلف هستند به همین علت حتی نام‌های متفاوتی برای اشاره به این دریا به کار می‌رود که البته «دریای جنوبی چین» نام پذیرفته شده بین‌المللی، حداقل در انگلیسی و زبان‌های اروپایی است.

جمهوری خلق چین تقریبا بر کل دریا و کشورهای ویتنام، فیلیپین، مالزی، برونئی و تایوان هریک بر بخش‌هایی از آن ادعای مالکیت دارند، همچنین این کشورها بر سر جزایر غنی از نفت و گاز اسپراتلی و پارسل اختلاف دارند.

ایالات متحده این دریا را از آب‌های بین‌المللی می‌داند و بر حق قانونی کشتی‌ها و زیر دریایی‌ هایش در رفت ‌و آمد در این دریا تاکید می‌ورزد و مخالف ساخت تاسیسات دریایی توسط چین در این آب راهه است موضوعی که همواره با واکنش چین مواجه شده است.

اتحادیه جنوبی شرق آسیا متشکل از ده کشور اندونزی، مالزی، فیلیپین، سنگاپور، تایلند، برونئی، ویتنام، لائوس، میانمار و کامبوج و پاپوآ گینه نو به عنوان عضو ناظر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha