آمریکا، تنهاتر از همیشه

تهران – ایرنا – شبکه خبری سی ان ان در تحلیلی به قلم تحلیلگر خود در باره پیامد سه سال و نیم حضور دونالد ترامپ در کاخ سفید نوشت: بنابر «دکترین ترامپ» مبنی بر «اول آمریکا» و عملکرد وی در این مدت، به نظر می رسد که آمریکا اکنون تنهاتر از هر زمان دیگری است.

تارنمای خبری این شبکه تلویزیونی روز یکشنبه به قلم «نیک رابرتسون» با انتقاد از عملکرد دولت ترامپ که ماه‌های پایانی دوره اول خود را سپری می کند، نوشت:  آمریکا اکنون به بزرگترین کشور مبتلا به بیماری کووید-۱۹ در جهان و به یکی از متحدان غیرقابل اتکا تحت نظارت دونالد ترامپ بدل گشته است.

آمریکا ناتوان در مقابله با کرونا به دهشت بین المللی بدل شده است

آمریکایی که زمانی در اوج قدرت به سر می برد، در قیاس با سایر کشورهای فقیر جهان که توانسته اند بهتر از آمریکا از پس  همه‌گیری ویروس کرونا برآیند، اکنون به یک «دهشت بین المللی» بدل شده است.

ترامپ چهره آمریکا را مخدوش کرده است

سه سال و نیم حضور دونالد ترامپ در کاخ سفید، آبرو و وجهه آمریکا در عرصه بین المللی را ازبین برده است و احتمالا در آینده نیز بازگرداندن این موضوع مشکل خواهد بود. چرا که زمانی وی در ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷میلادی در صحن «لینکلن» سوگند ریاست جمهوری یاد می کرد، چنین وضعیتی را برای آمریکا قابل تصور نبود.

تصمیمات ترامپ اشوب زا است

تصمیم های اولیه ترامپ در کاخ سفید، به طور عمدی اشوب آفرین بود، تنها سه روز پس از ورود  به کاخ سفید، وی آمریکا را از پیمان تجاری «فراآتلانتیک» خارج کرد، پیمانی که ۱۲ کشور فراسوی اقیانوس آتلانتیک از این پیمان سود می بردند.درنتیجه  زمانی که کشورهای عضو اتحادیه اروپا در فوریه ۲۰۱۷ در مالتا در یک نشست اضطراری گردهم آمدند، شعار اول آمریکا در گوش آنها زنگ می خورد.

۷۰ سال سیاست خارجی آمریکا زیر سوال رفت

«دونالد تاسک» رئیس سابق شورای اتحادیه اروپا دراین باره می گوید: «تغییرات در واشنگتن اتحادیه اروپا را در موضع دشواری قرار خواهد داد، دولت جدید در آمریکا به نظر هفتاد سال سیاست خارجی آمریکا را به زیر سوال برده است ».

انگلا مرکل صدر اعظم آلمان نیز آن زمان اعلام کرد؛ اروپا باید سرنوشت خود را به دست بگیرد.

سه ماه بعد و با سفر ترامپ به بروکسل، مقر ناتو، این گفته مرکل به اثبات رسید.

انتخاب دوباره ترامپ؛ پایانی بر ناتو است 

پس از گذشت سه سال و نیم از ریاست جمهوری ترامپ، اکنون مقامات ارشد ناتو در اروپا در خفا از انتخاب دوباره ترامپ بیمناک هستند و می گویند این موضوع می تواند «پایانی موثر» بر ناتو باشد، اعلام خروج ۹هزار و ۵۰۰ نظامی آمریکایی از آلمان بدون اطلاع انگلا مرکل، بر این بیم می افزاید.

هفته گذشته یک مقام ارشد ناتو (نامی از وی در این گزارش برده نشد)  به سی ان ان گفت: اگر ترامپ بار دیگر انتخاب شود، می تواند اساسا این ائتلاف را «به هوا» بفرستد؛ همچنین مفهوم بازدارندگی فرا آتلانتیک را از بین خواهد برد.

این مقام ارشد ناتو افزود: آنچه که ترامپ در این زمینه عمل می کند، بسیار واقعی و جدی است، چرا که بحث شمار زیادی از نیروهای نظامی درمیان است.

دکترین ترامپ تبدیل آمریکا به یک متحد غیرقابل اتکاست 

دکترین «اول آمریکا» ترامپ، چندجانبه گرایی که در آن آمریکا را به عنوان مرکزیت و ثقل جهانی بود  را به یک کشور غیرقابل اتکا مبدل ساخته است.

تغییر در چینش ژئوپلیتیک جهانی

«دهکده جهانی» اکنون به یک چرخش دائمی روی آورده و آنچه که ترامپ در کاخ سفید انجام داده بر دیگر کشورهای جهان تاثیر گذاشته و چینش ژئوپلیتیک جهانی دیگر آن چیزی که تا پیش از این بود، نیست.

اگر  همه گیری بیماری کووید-۱۹ نیز تنها بحران داخلی ترامپ بود، شاید جهان اندکی وی را می بخشید، اما دوره ریاست جمهوری وی در قیاس با اسلافش، انبوهی از نگرانی ها را در سراسر جهان موجب شده است.

آن چنان که در نشست سازمان جهانی بهداشت روی داد، اروپایی ها از طرح آمریکا برای فشار بر پکن  بر سر موضوع ویروس کرونا خودداری ورزیده و در برابر این خواسته واشنگتن مقاومت کردند.

در این تحلیل با اشاره به خروج ترامپ از بسیاری از معاهدات بین المللی آمده است: ترامپ از پیمان آب و هوایی پاریس وتوافق چندجانبه بین المللی هسته ای ایران خارج شد و آنگاه جنگ تجاری با چین و حتی با اتحادیه اروپا را به راه انداخت.

ترامپ به دنبال درگیری با ایران است

ترامپ با خروج از برجام بازی هایی سیاسی راه انداخت که می رفت تا جرقه درگیری با ایران را بزند.

ترامپ عامل تغییر رهبری جهان به سمت پکن و مسکو 

بالاتر از همه اینها، تحت ریاست جمهوری ترامپ، چین و روسیه هر دو به سمت رهبری جهان در دوران ریاست جمهوری «شی جین پینگ» و «ولادیمیر پوتین» حرکت کردند.

آمریکا تنهاتر از همیشه خواهد بود

تا هفته آینده و با فرا رسیدن روز استقلال، آمریکا شاید بیش از هر زمان دیگری در چند دهه اخیر تنهاتر بماند، چرا که ترامپ روابط واشنگتن با بسیاری از دیگر کشورها (متحدان) را قطع کرده و این موضوع به بهای از دست دادن باقی کشورهای جهان نیز خواهد بود.

 متحدان واشنگتن چشم به مستاجر جدید کاخ سفید 

در حالی که آمریکا بعنوان بزرگترین قدرت اقتصادی جهان، در مهار همه گیری ویروس کرونا شکست خورده است و این قضیه همه ما (شهروندان آمریکایی) را تحت تاثیر قرار داده، بیش از هرزمان دیگری سایر کشورهای جهان در (انتظار) تصحیح مسیر آمریکا نشسته اند.

در حالی که ترامپ بر شکست خود در هدایت آمریکا در برخورد با کووید-۱۹، تصدیق دارد؛ متحدان واشنگتن باید تا ماه نوامبر(13 آبان) برای تحویل احتمالی کاخ سفید به فرد دیگری، درانتظار بنشینند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha