التزام به یافته‌های دانش "مدیریت تغییر" لازمه اثربخشی برنامه‌های تحولی

تهران- ایرنا - وزیر آموزش‌وپرورش شناخت و التزام به یافته‌های دانش «مدیریت تغییر» را لازمه اثربخشی برنامه‌های تحولی دانست و گفت: این وزارتخانه باید چشم‌انداز تعالی‌بخش و امیدآفرین مورد توافق تمام ذی‌نفعان داشته باشد.

به گزارش روز دوشنبه مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، محسن حاجی میرزایی بسته‌های تحولی نظام آموزش و پرورش را به اعضای شورای معاونان این وزارتخانه ابلاغ کرد.

وزیر آموزش و پرورش  با ابلاغ این بسته ها خطاب به اعضای شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش، در پاسخ به تحولات محیطی و نیازهای حال و آینده جامعه و مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی و با استفاده از آخرین یافته‌های علمی و پژوهشی تدوین و تصویب‌شده است.
حاجی میرزایی افزود: این سند به‌عنوان قانون مادر برای ایجاد تحولات اساسی و بنیادی در فرآیند تعلیم و تربیت دانش آموزان در دستور کار نظام آموزش‌وپرورش قرار دارد، حاوی  هشت هدف کلان ۲۳هدف علمیانی و ۱۳۱راه‌کار اجرایی است که در قالب برنامه‌های اجرایی ۶زیر نظام (زیر نظام راهبری و مدیریت، زیر نظام تربیت‌معلم و تأمین منابع انسانی، زیر نظام برنامه‌های درسی و تربیتی، زیر نظام تأمین و تخصیص منابع مالی، زیر نظام پژوهش و ارزشیابی، زیر نظام تأمین فضا، تجهیزات و فناوری)، متجلی شده است.
سازمان‌های موفق به‌طور تصادفی تکامل نمی‌یابند
وزیر آموزش‌وپرورش اجرای مطلوب و اثربخش برنامه‌های تحولی را نیازمند شناخت و التزام به یافته‌های دانش «مدیریت تغییر» دانست و  تصریح کرد: مدیریت تغییر عبارت است از رویکردی جامع دوره‌ای برای گذار افراد، گروه‌ها و سازمان‌ها از وضعیت کنونی به وضعیت آتی همراه با منافع سازمانی مدیریت تغییر به سازمان‌ها کمک می‌کند تا افراد، فرایندهای ساختارها، فرهنگ و استراتژی را یکپارچه و هم سو کنند.
حاجی میرزایی ادامه داد: سازمان‌های موفق به‌طور تصادفی تکامل نمی‌یابند، بلکه تکامل آن‌ها از طریق استراتژی‌های ارادی و پویا صورت می‌گیرد، استراتژی‌هایی که رویدادها، الگوها و روندهای متغیر و نوظهور را پیش‌بینی کرده، بر آن تأثیر می‌گذارند و به‌طور مؤثر به آن‌ها واکنش نشان می‌دهند.
وی یکی از عوامل مؤثر در تدوین استراتژی‌های پویا و کارآمد را  داشتن «چشم‌انداز» تعالی‌بخش و امیدآفرین عنوان کرد و اظهار داشت: چنین چشم‌اندازی موردتوافق تمام ذی‌نفعان، اعم از عناصر درون و بیرون سازمانی، قرارگرفته و عزم و اراده سازمانی برای تحقق آن به وجود می‌آید و تمام ظرفیت‌ها و امکانات برای دستیابی به آن چشم‌انداز، بسیج شده و به میدان می‌آیند، تمام تغییرات راهبردی در سازمان، از طریق طرح‌ها و پروژه‌ها میسر می‌گردند و سازمان‌های موفق، به استقبال تغییرات رفته و آن‌ها را مدیریت می‌کنند.
وی اضافه کرد:‌ با عنایت به‌ضرورت اجرای سند تحول بنیادین و برنامه زیرنظام‌ها در سال ۱۳۱۹و در استمرار فعالیت‌های سنوات قبل و با رویکرد مدیریت تغییر، دو استراتژی اتخاذشده است.
ضرورت انطباق و همسویی حداکثری تمام برنامه‌ها با مفاهیم و احکام سند تحول
عضو کابینه دولت تدبیر و امیداستراتژی اول را  انطباق و همسویی حداکثری تمام برنامه‌ها و فعالیت‌های جاری معاونت‌ها، سازمان‌ها و واحدهای آموزش‌وپرورش با مفاهیم و احکام سند تحول از سطح ستاد تا استان‌ها، مناطق و مدارس را بیان کرد و در تشریح آن گفت: بر اساس این راهبرد تمام برنامه‌ها و فعالیت‌ها با اصول و رویکردهایی نظیر کاهش تمرکز و واگذاری امور به سطوح پایین، مشارکت‌پذیری و جلب همراهی و همگامی تمام ذی‌نفعان، اهتمام به تربیت متعادل و متوازن دانش آموزان در ساحت‌های ۶گانه (تربیت اعتقادی، اخلاقی و عبادی - تربیت سیاسی و اجتماعی - تربیت اقتصادی و حرفه‌ای تربیت زیستی و بدنی- تربیت علمی و فناورانه - تربیت زیباشناختی و هنری ... ) بازنگری و اصلاح شوند.
حاجی میرزایی استراتژی دوم را تحول‌آفرینی و شوق‌انگیزی با تدوین و اجرای بسته‌های تحولی ویژه سال ۱۳۹۹ بیان کرد و در تعریف تشریح تعریف بسته اجرایی تحولی گفت: مجموعه‌ای از برنامه‌ها، فعالیت‌ها و اقدامات منسجم و یکپارچه منبعث از راهکارها و برنامه زیر نظام‌های شش‌گانه سند تحول که قابلیت تحقق اهداف عملیاتی و چرخش‌های تحول‌آفرین را دارد و زمینه‌ساز تربیت متوازن تمام ساحتی دانش آموزان، برای پاسخگویی به نیازها و مسائل اساسی نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی در مدت‌زمان معین است و همچنین بستر جلب مشارکت جامعه و عوامل سهیم و مؤثر را فراهم می‌آورد.
وی گفت: امیدوارم  با ارتقای فرهنگ‌سازمانی و توانمندسازی نیروی انسانی بر اساس مفاهیم سند تحول بنیادین و ایجاد عزم سازمانی، همگرایی نظری و عملی مجریان و اتکای به عنایات الهی، زمینه اجرایی سند تحول بنیادین و دستیابی به آموزش‌وپرورش و مدرسه در تراز جمهوری اسلامی بیش‌ازپیش فراهم شود و فرزندان این مرزو بوم از مواهب تعلیم و تربیت انسان اسلامی هرچه بیشتر برخوردار شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha