۱۰ تیر ۱۳۹۹، ۱۰:۲۱
کد خبرنگار: 1452
کد خبر: 83838892
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

توان‌افزایی سمن‌‎ها برای مشارکت آحاد جامعه

۱۰ تیر ۱۳۹۹، ۱۰:۲۱
کد خبر: 83838892
توان‌افزایی سمن‌‎ها برای مشارکت آحاد جامعه

همدان- ایرنا- تدبیر دولت در توان‌افزایی سمن‌ها با ایجاد زمینه‌های لازم و حمایتی؛ دامنه پرداختن و رسیدگی به مشکلات و آسیب‌های اجتماعی و به نوعی برقراری عدالت در جامعه را بسیار فراتر از گذشته نمایان کرد.

توجه ویژه دولت تدبیر و امید به فعالیت سازمان های مردم نهاد باعث شد تا در هفت سال گذشته علاوه بر افزایش چشمگیر سمن ها در حوزه های مختلف، پیوند عمیق مردمی با دولت و بخش خصوصی ایجاد شود.

در واقع بهره مندی از ظرفیت سازمان های غیردولتی یا همان سمن ها در دولت تدبیر و امید به یک باور تبدیل شد و به عنوان بازوان توانمند در کنار دولتمردان نقش مهم و موثری در پرداختن و رسیدگی به مشکلات و آسیب‌ها از جمله محرومیت و به نوعی برقراری عدالت در نظام اجتماعی ایفا کرده اند.

سازمان های مردمی و متشکل از افراد داوطلب بدون وابستگی به دولت و به صورت غیرانتفاعی با تشکیلات سازمان یافته برای موضوعات متنوع شامل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و در قالب اهداف خیریه‌ ای فعالیت می ‌کنند.

چتر حمایتی دولت تدبیر و امید در سال های اخیر باعث شد تا سمن‌ها به عنوان نهادهای مدنی و واسط بین دولت و مردم ؛ مشارکت گسترده را در توسعه جامعه در بخش های مختلف داشته باشند.

همفکری و همراهی با دولت و بخش خصوصی، مشارکت در برنامه ریزی، اجرا و ارزیابی، فعالیت های پژوهشی و آموزشی و ترویجی، رسانیدن صدای مردم به خصوص گروه های محروم به جامعه و دولت، مشارکت با دیگر سازمان های غیر دولتی برای حل مشکلات عمومی از جمله زمینه هایی است که دولت تدبیر در مسیر امیدبخش سمن ها فراهم ساخت.

چتر حمایتی دولت تدبیر و امید در سال های اخیر باعث شد تا سمن‌ها به عنوان نهادهای مدنی و واسط بین دولت و مردم ؛ مشارکت گسترده را در توسعه جامعه در بخش های مختلف داشته باشند.

بر اساس آمارهای موجود بیش از ۵۰۰ سازمان مردم نهاد در سطح استان همدان و در حوزه های مختلف محیط زیست، فرهنگی، درمانی، خیریه، آموزشی، پیشگیری و مبارزه با اعتیاد و امور جوانان فعالیت دارند.

این در حالیست که قبل از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، فهرست سمن های شناسنامه دار و فعال استان همدان نزدیک به ۲۰۰ سازمان مردم نهاد بود که در واقع شاهد افزایش چشمگیر در این حوزه هستیم.

دستگاه‌های صادرکننده مجوز برای فعالیت تشکل‌های غیردولتی در استان استانداری و فرمانداری‌ها، ورزش و جوانان، نیروی انتظامی، بهزیستی، تبلیغات اسلامی، فرهنگ و ارشاد اسلامی و فنی و حرفه ای هستند و با سرعت بخشیدن در صدور مجوز فعالیت، گروه های مردمی را در مسیر خدمت به هم نوع سوق می دهند.

توجه و اعتماد به ظرفیت ایجاد شده از توان و تفکر استعدادهای جامعه در قالب سمن ها باعث شده تا امروزه قلمرو سطح مشارکت های مردمی افزایش چشمگیر یابدبه ویژه اینکه دولت تدبیر و امید با نام گذاری روز تشکل ها و مشارکت های اجتماعی در تقویم ملی ثابت کرد که نگاه ویژه به کارکرد سازمان های مردم نهاد دارد.

امروزه سمن های مردم نهاد در حوزه های مختلف اعم از مدرسه سازی، کمک های مومنانه، امور بهداشتی و درمانی، محیط زیست و مسایل فرهنگی نقش مهم و مفید را در جامعه ایفا می کنند.

توجه و اعتماد به ظرفیت ایجاد شده از توان و تفکر استعدادهای جامعه در قالب سمن ها باعث شده تا امروزه قلمرو سطح مشارکت های مردمی افزایش چشمگیر یابد به ویژه اینکه دولت تدبیر و امید با نام گذاری روز تشکل ها و مشارکت های اجتماعی در تقویم ملی ثابت کرد که نگاه ویژه به کارکرد سازمان های مردم نهاد دارد.

دولت با حمایت های ویژه از بازوان توانمند مردمی خود در این حوزه ، قلمرو مهربانی‌ها را افزایش داد و باعث شد تا این تشکل‌ها، علاوه بر کاهش فاصله بین مردم و حاکمیت به کوچک ‌سازی حجم دولت‌ و بهبود کیفیت و خدمات برای افراد نیازمند کمک کنند.

نقش محوری سمن ها در کمک به مسوولان عرصه های مختلف اجرایی استان همدان در سال های گذشته غیر قابل انکار است و همواره توانمندی خود را به اثبات رسانده اند.

کمک به دولت در پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا با ایجاد ستادهای مردمی از سوی سمن ها، راه اندازی کارگاه های ماسک در کمترین زمان ممکن، توزیع رایگان اقلام بهداشتی و کمک های مومنانه، ترویج فرهنگ مصرف بهینه و صرفه جویی در استفاده از منابع موجود با اجرای برنامه های مختلف، کمک به وضعیت سیل سال گذشته و امدادرسانی گسترده به نیازمندان، حضور مستمر در نقاط محروم و اقدام های عام‌المنفعه از مهمترین دستاورد سازمان های مردم نهاد در همدان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha