۱۰ تیر ۱۳۹۹، ۱۴:۳۲
کد خبرنگار: 2049
کد خبر: 83839518
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ممانعت از کشت برنج در حوضه مارون جدی گرفته شود

۱۰ تیر ۱۳۹۹، ۱۴:۳۲
کد خبر: 83839518
ممانعت از کشت برنج در حوضه مارون جدی گرفته شود

اهواز- ایرنا- معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه کاهش حجم مفید آب در حوضه مارون تنش آبی در این حوضه را در پی خواهد داشت، گفت: دستگاه‌های ناظر در ممانعت از کشت برنج در حوضه مارون جدی‌تر عمل کنند.

فراز رابعی سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه در حوضه مارون در زمان وقوع بارندگی پراکنده امکان آبگیری محقق نشد و حجم مفید آب مخازن کمتر از نرمال است، اظهار داشت: در حوضه‌های کرخه، دز و کارون به رغم اینکه آوردها کمتر از نرمال بود اما آبگیری در این حوضه‌ها انجام شد و تنش آبی در این حوضه‌ها نداریم.

وی افزود: در حوضه‌های کارون، دز و کرخه نه تنها میزان نرمال را تامین کردیم بلکه برای ۱۳۰ هزار هکتار کشت برنج نیز اعلام آمادگی کردیم اما در حوضه مارون از آذرماه پیوسته هشدار داده می‎شد که آوردها کمتر از نرمال است و اکنون حدود ۳۰ درصد کمتر از نرمال است.

رابعی با بیان اینکه بر اساس میزان آب از کشت پرمصرف جلوگیری شود، تصریح کرد: کشت برنج در حوضه مارون ممنوع اعلام شد و برنامه ریزی کاملی با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و معاونت عمرانی استانداری خوزستان تدوین شد که قرار بر این بود ابتدا کشت‌های دائم تامین آب شود و سپس مختصری برای زراعت درنظر گرفته شود که در اجرای این برنامه همه کشاورزان و ارگان‌های مرتبط پایبند باشند تا حوضه مارون دچار تنش آبی نشود.

وی با بیان اینکه وظیفه دستگاه‌های نظارتی جلوگیری از تخلف و نظارت بر کشت است، افزود: از خرداد تا شهریور آبگیری ۴۳۰ میلیون متر مکعب برای تامین نیازهای پایین دست حوضه مارون برنامه‌ریزی شده بود که تامین بیش از این مقدار امکانپذیر نیست.

رابعی گفت: در حال حاضر ارتفاع آب سد مارون ۴۸۹/۹۹ متر است که در سال گذشته ۵۰۲/۷۷ متر بود؛ میزان ورودی این سد از ابتدای سال آبی تا کنون یک میلیارد و ۵۰ میلیون متر مکعب بود و در سال گذشته این رقم ۲ میلیارد و ۱۶۳ میلیون مترمکعب بود که حدود ۵۱ درصد کاهش نسبت به سال گذشته داشته است.

رهاسازی آب از سد مارون از ۲۹ اردیبهشت آغاز و تا ۲۸ مهر امسال ادامه خواهد داشت که کشت شلتوک در این حوضه ممنوع اعلام شد.

سد مارون بر روی رودخانه مارون- جراحی، در ۱۹ کیلومتری بهبهان قرار دارد. این سد با ۱۷۰ متر ارتفاع، از سال ۱۳۷۷ به بهره برداری رسیده است. ظرفیت منصوبه نیروگاهی آن ۱۵۰ مگاوات است و میزان انرژی تولیدی سالانه ۱۹۰ گیگاوات ساعت برآورد شده است.

شهرستان های بهبهان، امیدیه، آغاجاری، رامشیر، ماهشهر و شادگان در مسیر رودخانه مارون- جراحی قرار دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha