۱۱ تیر ۱۳۹۹، ۱۳:۵۶
کد خبرنگار: 1347
کد خبر: 83840595
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تولید فرش دستباف در مهاباد ۱۵ درصد افزایش یافت

۱۱ تیر ۱۳۹۹، ۱۳:۵۶
کد خبر: 83840595
تولید فرش دستباف در مهاباد ۱۵ درصد افزایش یافت

مهاباد- ایرنا- رییس اتحادیه بافندگان فرش دستباف مهاباد گفت: یک‌هزار و ۱۹۸ مترمربع فرش دستباف از ابتدای امسال تاکنون در این شهرستان تولید شده است که نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد افزایش دارد.

چیا قربانی اقدم روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این میزان تولید در قالب سه نوع فرش شامل تابلو فرش، فرش افشار و «درشت بافت افشان» بافته شده است که به ترتیب ۴۷۲، ۱۴۵ و ۵۸۱ مترمربع تولید را شامل می‌شود.

وی اضافه کرد: با توجه به شرایط بیماری کرونا که در جامعه به وجود آمده گرایش به مشاغل خانگی مورد توجه قرار گرفته و آمار تولید فرش دستباف در سه ماهه نخست امسال افزایش ۱۵ درصدی داشته است.

رییس اتحادیه بافندگان فرش دستباف مهاباد مهم ترین مشکل صنف بافندگان را کاهش فروش محصولات دانست و بیان کرد: با توجه به اینکه نمایشگاه‌های بین المللی فرش دستباف در و بازارهای داخلی به دلیل مشکلات بیماری کرونا تعطیل و راکد شده، فروش این محصولات از رونق افتاده است.

قربانی‌اقدام اظهار داشت: هم‌اکنون براساس اقتضای فصلی بیش از ۲ هزار نفر در حوزه فرش مهاباد فعالیت می‌کنند و یک‌هزار و ۹۰۰ نفر در این شهرستان زیرپوشش بیمه قالیبافی هستند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۷۰۰ قالیباف تحت پوشش بیمه روستایی قرار گرفتند، گفت: قالی‌بافان این شهرستان که تاکنون زیرپوشش بیمه تامین اجتماعی قرار نگرفته‌اند، می‌توانند به صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر مراجعه و از مزایای آن برخوردار شوند.

وی یادآور شد: مزایای این بیمه در چند سال اخیر گسترش چشمگیری داشته است و بازنشستگی، مستمری از کارافتادگی، مستمری بازماندگان و نقل و انتقال سوابق بیمه‌ای را شامل می‌شود.

آذربایجان‌غربی یکی از قطب‌های مهم تولید فرش دستبافت در کشور است و سالانه حدود ۲۹۰ هزار مترمربع انواع فرش در رج‌های مختلف تولید می‌شود؛ شهرستان‌های ارومیه، خوی، بوکان، تکاب و مهاباد دارای بیشترین بافنده فرش در استان است.

شهرستان مهاباد ۲۴۰ هزار نفر جمعیت دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha