۴۵ سد مخزنی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به بهره‌برداری رسید

قصرشیرین- ایرنا- مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: ۴۵ سد ملی بزرگ از مجموع ۱۸۷ سد احداث شده در کشور، در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به بهره‌برداری رسیده که ۲۴ سد آن یعنی معادل ۴۵ درصد در نواحی مرزی واقع شده و این یک رکوردی بی نظیر با عنایت رهبری و تدبیر دکتر روحانی است.

محمد حاج رسولیها روز پنجشنبه در آیین افتتاح سد شرفشاه سومار افزود: از مجموع ۱۸۷ سد ملی بزرگ در کشور، ۵۳ سد در ۱۱ استان مرزی احداث شده است.

وی اظهارداشت: با طرح هایی که به بهره برداری رسیده پنج میلیارد و ۴۵۰ میلیون متر مکعب مخزن تولید شده و آب این سدها توانسته ۶ میلیون جمعیت شهرها و روستاها شامل ۳.۵ میلیون نفر جمعیت شهری و ۲.۵ میلیون نفر جمعیت روستایی را برای افق ۳۰ ساله تامین آب کند.

مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: در مجموعه سدها ۲۵۰ میلیون متر مکعب آب صنایع تقسیم شده که ۵۰ درصد در طرح های توسعه منابع آب و خاک مرزی است و با این آب ۴۰۰ هزار نفر اشتغال در صنعت و در بخش کشاورزی ۲۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی را تامین آب می کند.

حاج رسولیها افزود: همچنین اجرای شبکه های پایاب سدها نیز ۳۰۰ هزار نفر اشتغال را ایجاد می کند و در همین سدهای افتتاح شده در دولت های یازدهم و دوازدهم یک هزار و ۳۰۰ مگاوات نیروگاه برق آبی هم وارد مدار بهره برداری شده و به شبکه برق کشور کمک می کند.

او اضافه کرد:سد شرفشاه در فاصله ۱۸۰ کیلومتری کرمانشاه با حجم ۱۰۱ میلیون متر مکعب با ارتفاع ۸۳ متر از نوع خاکی است و سه هزار و ۵۵ هکتار اراضی کشاورزی زیردست سدها را آبیاری می کند و ۶۰ درصدشبکه این میزان اراضی ۲ ماه آینده وارد مدار بهره برداری می شود.

رییس جمهوری از طریق ویدیو کنفرانس روز پنجشنبه (دوازدهم تیرماه) سد «شرفشاه» در بخش مرزی سومار- نفت شهر از توابع شهرستان قصرشیرین در غرب کرمانشاه را افتتاح کرد.

بخش سومار در فاصله ۹۰ کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده و با کشور عراق ۸۶ کیلومتر مرز مشترک دارد، این بخش دارای ۲ شهر سومار و نفت شهر و ۱۳ روستا است.

مرز سومار در فاصله ۶۷ کیلومتری گیلانغرب و ۹۰ کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده، در آن سوی مرز و در عراق، نزدیک ترین شهر به سومار، شهر مَندلی از توابع فرمانداری بلدروز است که ۱۵ کیلومتر با سومار فاصله دارد.

قبل از جنگ تحمیلی شهر سومار ۲ هزار و نفت شهر پنج هزار تن جمعیت داشتند که پس از پایان جنگ تحمیلی به دلیل شرایط موجود و حضور نیروهای نظامی و میادین مین بازگشت مردم به این ۲ شهر میسر نبود اما با تلاش های انجام شده میادین مین این منطقه پاکسازی شد و شرایط برای بازگشت مردم به تدریج در حال فراهم شدن است.

گیلانغرب در غرب کرمانشاه بیش از ۷۲ هزار تن جمعیت دارد.  
سد شرفشاه سومار سیزدهمین سد مخزنی استان کرمانشاه است.

اخبار مرتبط