هماهنگی ارکان حکومتی برای مهار بحران کرونا در کرمان

کرمان - ایرنا - نمایندگان ارکان حکومتی در استان کرمان این بار چون عرصه های دیگر با همدلی و تلاشی خستگی ناپذیر پس از ورود ناگهانی ویروس کرونا به این استان ضمن نیازسنجی اصولی، ارائه راهکار و اقدام در این راستا، توانستند کمبود تجهیزات بهداشتی و پزشکی مقابله با این ویروس را برطرف کرده و با ایجاد زیرساخت‌های جدید متناسب با نیاز روز جامعه، از تهدید یک فرصت بسازند.

شیوع کرونا به عنوان یک ویروس ناشناخته در آغاز سال ۲۰۲۰ کشورهای جهان را به طرق مختلف تحت تاثیر قرار داد و کشورها با توجه به سیاست های داخلی و خارجی خود به روش های متفاوتی با آن برخورد کردند و راه های متفاوتی برای کنترل این ویروس و کاهش آثار زیانبار آن در جامعه در پیش گرفتند.

کرونا در ابتدا موجب بیکاری بخشی از نیروی کار کشور شد و معیشت دهک های پایین جامعه را در کشور و استان کرمان به مخاطره انداخت و در این خصوص دولت دوازدهم با همکاری برخی دستگاه ها علاوه بر ارائه تسهیلات به بخش وسیعی از کشور، با کمک های معیشتی خود در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری به کمک مردم شتافت.

راهکار مدیران دولت برای رفع بیکاری دوران کرونا

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان در این زمینه گفت: ۲۰ تا ۵۰ هزار نفر بسته به شرایط کشور و استان کرمان مستعد از دست دادن شغل در این استان هستند و دولت در این زمینه پس از سال ۹۹ برخی از این مشاغل از طریق شکل‌گیری شغل های جدید و تغییر ماهیت در ترکیب تقاضا و ساختار اقتصادی استان احیا می‌کند و رفع مشکل بخشی از مشاغل نیز به لحاظ معیشتی در میان و بلند مدت قابل بررسی خواهند بود.

جعفر رودری ادامه داد: تاثیر کرونا بر رکود اقتصادی و اشتغال در حوزه بنگاه های بزرگ پس از یک مدت قابل بازگشت است و بخش مربوط به مشاغل خرد و غیر رسمی آسیب پذیری بیشتری دارند.

وی گفت: در برخی موارد تغییر ماهیت در اقتصاد رخ می‌دهد و به واسطه این بیماری زمینه فرصت های شغلی جدیدی ازجمله آموزش مجازی و روش های الکترونیک ایجاد شده و کرونا تاثیر و تغییرات بلندمدتی در اقتصاد استان کرمان رقم می زند.

بیماری کرونا برنامه های دولت در اجرای سیستم فروش اینترنتی سرعت بخشید و امروزه این امر به یکی از محورهای جهش تولید و برنامه های اولویت دار استان کرمان و سازمان صنعت، معدن و تجارت این استان تبدیل شده است.

تجهیز ۳۰ درصد بازار کرمان به سیستم فروش اینترنتی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: بیماری کرونا شرایطی دشوار برای بازار استان کرمان رقم زد لذا تلاش کردیم با توجه به تعطیلی اجباری واحدهای صنفی، توجهی ویژه به فروش اینترنتی داشته باشیم.

مهدی حسینی‌نژاد عنوان کرد: هدف گذاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان طی سال ۹۹ ایجاد زیرساخت برای فروش اینترنتی در ۳۰ درصد از واحدهای صنفی و ایجاد شبکه منظم توزیع است که به عنوان یک سیاست طی سال جاری دنبال می شود.

بیماری کرونا با تغییر در ماهیت برخی فعالیت اقتصادی استان، برنامه ریزی دولت را نیز دچار تغییراتی همچون دانش بنیان کردن فعالیت ها، احداث خطوط جدید تولید با توجه به نیاز روز جامعه و استفاده از راهکار دولت الکترونیک همچون فروش اینترنتی هدایت کرد.

خسارات های ناشی از کرونا در آغاز مردم استان کرمان را وحشت زده کرده بود زیرا کمبود امکاناتی همچون مواد ضدعفونی کننده و ماسک بیش از هر زمانی در جامعه احساس شد و تمامی رسانه های استان از کمبود امکانات بهداشت فردی حتی در بیمارستان هایی که در خط مقدم مقابله با کرونا قرار داشتند، سخن می گفتند و مردم را به ماندن در خانه به عنوان تنها راه شکست این ویروس تشویق می کردند.

دولت تدبیر و امید و ستاد ملی مقابله با کرونا برای کاهش تبعات ویروس کرونا در جامعه طرح های مختلفی ازجمله استفاده از تجهیزات بهداشتی ازجمله ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی کننده و رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را در استان ها اجرا کرد.

ماسک تا ۹۵ درصد از انتقال کرونا پیشگیری می‌کند

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اگر همه مردم از ماسک استفاده کنند تا ۹۵ درصد از انتقال کرونا پیشگیری می‌شود، دولت حتما ضمانت‌های اجرایی را برای اجباری شدن ماسک در نظر می‌گیرد. وزارت صنعت هم مامور شده که ماسک کافی و ارزان در اختیار مردم قرار دهد.

سیما سادات لاری جزئیات اجرای مصوبه اجباری شدن ماسک از ۱۵ تیر و کمپین «من- ماسک- می زنم» را تشریح کرد و گفت: هنوز در موج نخست کرونا قرار داریم و اگر استان‌هایی که پیک اول را سپری کردند و اکنون در وضعیت آرام تری هستند دوباره دچار پیک شوند به آن موج دوم می گوییم. در هر صورت اولویت وزارت بهداشت برای مدیریت کرونا توجه به پیشگیری است و این کار با زدن ماسک توسط همه مردم امکانپذیر است.

وی تاکید کرد: باید مردم را به استفاده از ماسک در اماکن عمومی ترغیب کنیم.

در چنین  شرایطی بخش دولتی استان کرمان، استانداری و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان از آغاز کار به سرعت با نیاز سنجی از دانشگاه‌های علوم پزشکی استان و برگزاری نشست های مختلفی با تولیدکنندگان و اصناف بسیاری، واحدهای تولیدی و صنفی و حتی خیاطان را به ورود به این حوزه و تامین نیاز ماسک و مواد ضدعفونی کننده استان تشویق کردند.

کمبود تجهیزات پزشکی در کرمان

در اسفندماه سال گذشته معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان توان تولید ماسک در کرمان را ۲۰ هزار عدد در روز عنوان کرد.

امین غفاری نژاد افزود: کارخانه تولید پارچه فاستونی آسیا کرمان خط تولید خود را به تولید پارچه ویژه ماسک تغییر داده و روزانه سه هزار مترمربع پارچه تولید می کند که این پارچه ها در دو کارخانه صنعتی تولید پوشاک در کرمان به ماسک تبدیل می شوند.

وی با اشاره به فراهم شدن توان تولید ۲۰ هزار ماسک در کرمان تصریح کرد: همه نهادهایی که خواستار تولید ماسک زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی هستند، می توانند از پارچه‌های تولیدی این کارخانه استفاده کنند.

و این در حالی بود که تنها مصرف دانشگاه علوم پزشکی کرمان و بیمارستان های وابسته بیش از این میزان ماسک بود و تولید ۲۰ هزار عدد تنها کمتر از ۱۰ درصد از نیاز ماسک در استان را پوشش می داد.

اما خوشبختانه اکنون با اهتمام ویژه دولت تدبیر و امید و ستاد استانی مقابله با کرونا و ورود دستگاه های دولتی و بخش خصوص به این حوزه، اکنون بخش بزرگی از ماسک و مواد ضدعفونی کننده در خود استان تولید می شود و همچنین بخشی از ماسک مورد نیاز نیز از استان ها و وزارت صنعت، معدن و تجارت به استان ارسال شده و اکنون در بسیاری از داروخانه ها و مراکز صنفی تجهیزات پزشکی و حتی بازار کرمان به فروش می رسد.

تولید و تامین اقلام بهداشتی مورد نیاز مقابله با کرونا در کرمان

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان افزود: این سازمان خوشبختانه با وجود تمامی چالش‌های حوزه صنایع، معادن و بازار، یکی از دستگاه هایی است که به صورت ویژه در مباحث کرونا و تامین نیازهای دانشگاه های علوم پزشکی و نیاز مردم کمک داده و در حال همکاری است و در این راستا توانستیم واحدهایی که ظرفیتی اندک برای تولید داشتند را در حوزه اقلام بهداشتی افزایش دهیم.

وی ادامه داد: بر اساس نیازی که ستاد کرونا و دانشگاه علوم پزشکی اعلام کردند به صورت متوسط ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار عدد ماسک در استان کرمان نیاز داریم که هم اکنون با کمک صنایع، بسیج، سپاه و سمن ها توانستیم به تولید ۲۰۰ هزار عدد ماسک دست یابیم که با این آمار تقریبا نیاز استان را تامین می کنیم.

حسینی‌نژاد گفت: همچنین از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت سهمیه ۱۵۰ هزار عددی ماسک ۹۵N و سه لایه را برای استان دریافت کردیم که با اولویت دانشگاه های علوم پزشکی استان کرمان توزیع شد.

وی با بیان اینکه واحدهای جدیدی نیز برای تولید ماسک راه اندازی کردیم گفت: توانستیم با همکاری واحدهای صنعتی، بسیج، سپاه و سمن ها تولید روزانه ماسک را تا ۲۰۰ هزار عدد افزایش دادیم و با این اقدام بخشی قابل توجه از نیاز استان تامین می‌شود.

وی تصریح کرد: در کنار آن، واحدهای بزرگ از جمله شرکت مس، گل‌گهر، اتاق بازرگانی و اتاق اصناف نیز در تجهیز بیمارستان ها و کمک به مردم همکاری‌های خوبی در جهت کاهش مسائل و مشکلات کرونا داشتند و امیدواریم با تداوم کمک های این صنایع و معادن بتوانیم بخشی از مشکلات مقابله با کرونا را رفع کنیم.

حسینی‌نژاد با اشاره به تولید مواد ضدعفونی کننده در مقابله با کرونا گفت: توانستیم روزانه سه هزار لیتر الکل در استان تولید کنیم و واحدهای تولیدی تولید انواع مواد ضدعفونی کننده را تا ۵۰ هزار تن افزایش دادند.

وی افزود: همچنین الکل مورد نیاز را از استان ها وارد کردیم که واحدها تولیدی بتوانند تولید مواد ضدعفونی کننده را پیگیری کنند.

تامین تجهیزات بهداشت فردی همچون ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی کننده به عنوان بخشی از فرایند مقابله با کرونا محسوب می شود و همچنان مسئولان دولتی و بخش خصوصی استان کرمان به حاضر نشدن تا حد امکان در اجتماع و رعایت فاصله گذاری اجتماعی با استفاده از سیستم های مختلفی ازجمله فروش اینترنتی دارند.

گرچه بیماری کرونا به یکباره مهمان ناخوانده کشور و استان کرمان شد و توانست اثرات مخرب اقتصادی و اجتماعی از خود برجای بگذارد اما با تلاش و راهکارهای اصولی دولت تدبیر و امید و همکاری و هم افزایی تمامی بخش های جامعه امروزه دستاوردهای بسیاری برای کشور به همراه داشته و با این دستاوردها دولتمردان در استان کرمان یکبار دیگر ثابت کردند که آمادگی مدیریت کشور در شرایط بحران را حتی در کوتاهترین زمان ممکن دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha