المسیره: کرونا بهانه بود؛ آمریکایی‌ها از ترس جان ناچار به ترک ریاض شدند

تهران - ایرنا - خبر خروج ده‌ها دیپلمات و کارمند آمریکایی از عربستان در میان ناظران سیاسی و نظامی سووالاتی را مطرح کرده که آیا این امر واقعا در نتیجه شیوع «ویروس کرونا» انجام گرفته و یا این بیماری بهانه‌ای بیش نیست و در واقع آمریکایی‌ها از بیم حملات غیرمنتظره یمنی‌ها خاک عربستان را ترک کرده‌اند.

به گزارش روز یکشنبه تارنمای شبکه تلویزیونی خبری «المسیره» وابسته به «جنبش انصارالله» یمن، در واقع به نظر می‌رسد اقدام آمریکا یکی از پیامدهای حاصل از چهارمین عملیات «موازنه بازدارنده» است که مقرهای حساس نظامی و سیاسی ریاض پایتخت عربستان را هدف قرار داد.

روزنامه « وال استریت ژورنال » به نقل از مقامات آگاه آمریکا نوشت: ده‌ها دیپلمات آمریکایی به همراه خانواده‌هایشان دیروز عربستان را ترک کردند و پیش‌بینی می‌شود که شمار بیشتری از این دیپلمات‌های این کشور ظرف چند هفته آینده عربستان را ترک کنند.

روزنامه مزبور مدعی شد که خروج دیپلمات‌های آمریکایی به همراه خانواده‌هایشان به دلیل افزایش مبتلایان به ویروس کرونا در عربستان انجام گرفته است.

از سوی دیگر روزنامه «نیویورک تایمز » نیز خاطرنشان کرد که سفارت آمریکا در ریاض یکی از مهم‌ترین مراکز دیپلماسی این کشور در خاورمیانه و یکی از بزرگ‌ترین پایگاه‌های سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا «سیا» در منطقه به شمار می‌رود که در آن صدها دیپلمات آمریکایی و افسران اطلاعاتی به همراه خانواده‌هایشان در مجتمع سفارت و مجتمع‌های مسکونی همجوار آن زندگی می‌کنند.

به نوشته المسیره، ناظران سیاسی از دلیل واقعی خروج دیپلمات‌های آمریکایی از عربستان سوال می‌کنند، زیرا آمریکا هم اکنون با شیوع گسترده ویروس کرونا مواجه است و بیشترین مبتلایان به این ویروس را در جهان ثبت کرده است . ادعای خروج از عربستان به دلیل افزایش ابتلا به بیماری کووید – ۱۹ با این واقعیت که آمریکا خود نیز از بالا بودن میانگین مبتلایان به کرونا و مرگ و میر ناشی از آن رنج می‌برد، همخوانی ندارد.

بر اساس آخرین آمار و اطلاعات ارائه شده ظرف ۲۴ ساعت گذشته در آمریکا ۵۷ هزار و ۶۸۳ تن دیگر به کرونا مبتلا شده‌اند، این در حالی است که در عربستان تقریبا ۴ هزار و ۱۳۰ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند.

بیانیه نمایندگی آمریکا و رابطه‌اش با خروج دیپلماتهای این کشور از ریاض

المسیره افزود: با بررسی دلایل واقعی اعلام نشده در ارتباط با خروج دیپلمات‌های آمریکایی از عربستان، در واقع بیانیه صادر شده از سوی نمایندگی آمریکا در ریاض را می‌توان یکی از پیامدهای اولیه حاصل از چهارمین عملیات موازنه بازدارنده نیروهای یمنی علیه مقر وزارت دفاع و سازمان اطلاعات و پایگاه هوایی «سلمان» به شمار آورد، زیرا همان طور که همگان می‌دانند، مقرهای یاد شده مکان استقرار کارشناسان آمریکایی است و علاوه بر آن، اماکن هدف قرار گرفته از سوی ارتش و نیروهای مردمی یمن در نزدیکی محله سفارتخانه‌ها در مرکز ریاض بود.

نمایندگی آمریکا در عربستان در شب عملیات خطاب به اتباع خود هشداری تحت عنوان « هشدار امنیتی به دنبال حمله موشکی و هوایی علیه ریاض » منتشر کرد و از آنها خواست تا در صورت وقوع حملات بیشتر ضمن حفظ هوشیاری کامل خود، تمامی تدابیر امنیتی لازم را اتخاذ کنند.

این هشدار بسیار زود هنگام نمایانگر ابعاد گسترده ضربه‌ای است که ریاض پایتخت عربستان را به لرزه درآورد، زیرا این هشدار در حالی صادر شد که عملیات نظامی یمنی‌ها هنوز جریان داشت. عملیاتی که تقریبا ده ساعت به طول انجامید و واشنگتن را وادار کرد تا از اتباع خود بخواهد به پناهگاه‌ها بروند و در خانه‌های خود باقی بمانند و تا از ترکش موشک‌ها و راکت‌ها در امان باشند.

بر پایه این گزارش، دلایل اعلام شده از سوی نمایندگی آمریکا در ریاض در آن زمان ثابت می‌کند که پایتخت عربستان وارد میدان نبرد شده و دیگر صرفا نمی‌توان آن را در دایره تهدید به شمار آورد. عملیات نظامی یمنی‌ها باعث شد تا آمریکایی‌ها برای تمامی موارد احتمالی تدابیر امنیتی مورد نیاز را در نظر بگیرند . بدون شک خروج دیروز دیپلمات‌های آمریکایی از ریاض یکی از برجسته‌ترین این اقدامات است.

«محمد ناصر العاطفی » وزیر دفاع یمن سه شنبه گذشته تاکید کرد که اجرای عملیات تهاجمی راهبردی گسترده در عمق خاک دشمن ادامه خواهد یافت و به یاغیگری دشمن متجاوز و محاصره اقتصادی و ارتکاب جنایات وحشیانه‌اش علیه ملت یمن به طور کامل پایان خواهد داد.

وزیر دفاع یمن تاکید کرد: تمامی تسلیحات بازدارنده راهبردی ما در آینده مدرن‌تر و پیشرفته‌تر خواهند بود و می‌توانند اهداف نظامی و اقتصادی در خاک دشمن را هدف قرار دهند.

از سوی دیگر سرتیپ « یحیی سریع » سخنگوی نیروهای مسلح یمن پنجشنبه شب گذشته در گفت وگوی ویژه با شبکه تلویزیونی المسیره در ارتباط با تحولات اخیر فاش کرد که چهارمین عملیات موازنه بازدارنده کاملا دقیق انجام گرفت و اهداف مورد نظر خود را با دقت هر چه تمامتر مورد اصابت قرار داد و در میان دشمن سعودی و آمریکایی موجی از رعب و وحشت و سردرگمی ایجاد کرد و برای آنها عملیات یاد شده ضربه بسیار دردناکی بود.

سریع تاکید کرد که نیروهای مسلح یمن، هدف قرار دادن نهادهای نظامی و حاکمیتی به عنوان نوک پیکان تجاوزگری در عمق خاک عربستان ادامه خواهند داد و ادامه یافتن تجاوزگری و محاصره اقتصادی به معنای ادامه یافتن واکنش مشروع ما خواهد بود و کردارمان بر گفتارمان پیشی می‌گیرد.

المسیره افزود: رژیم آمریکا ابعاد و محتوای اظهارات وزیر دفاع و سخنگوی نیروهای مسلح یمن را به طور دقیق مورد بررسی قرار داده و درک می‌کند که یمن هم اکنون می‌تواند اهداف بسیار متنوعی را مورد اصابت قرار دهد که برخی از آنها به طور مستقیم مورد حمایت آمریکا قرار دارند و بسیار مستحکم هستند.

شبکه تلویزیونی انصارالله تاکید کرد: بدون شک عملیات یاد شده باعث می‌شود تا سخنان «عبدالملک بدرالدین الحوثی» در ۲۶ ماه مارس ۲۰۲۰ در اذهان تداعی شود که طی آن گفت، « ما در ششمین سال جنگ با تکیه و توکل بر خدا با اقدامات غیرمنتظره که به ذهن ائتلاف متجاوز خطور نمی‌کند، از راه خواهیم رسید».

المسیره عملیات مزبور را « بسیار شوک برانگیز» توصیف کرد که در ذهن ائتلاف تجاوزگر نیز خطور نمی‌کرد و آن را نمایانگر اولین اقدام غیرمنتظره وعده داده شده از سوی رهبر انقلاب یمن دانست.

فرآیند خروج دیپلمات‌های آمریکایی از عربستان به طور مستقیم با عملیات راهبردی مورد انتظار دشمن در روزهای آتی در ارتباط است.

۱۴۸۷

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha