استاد دانشگاه: کرونا هویت اجتماعی مردم را هدف گرفته است

سنندج - ایرنا - استاد علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج با بیان اینکه انسان بُعدی فردی و اجتماعی دارد، گفت: ویروس کرونا هویت اجتماعی مردم را در دنیا هدف قرار داده و باعث شده این بخش از شخصیت انسان‌ها دچار بحران موقتی شود.

جلیل سحابی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بخش عمده‌ای از رفتارهای انسانی ناظر به بُعد اجتماعی بوده و کرونا در واقع امکان اجتماع را در دوره کنونی اگر نگوییم غیر ممکن، بلکه بسیار ضعیف کرده است.

وی با بیان اینکه کرونا حمله‌ای جدی به پیکره مناسبات اجتماعی کرده است، افزود: بخش عمده‌ای از این مناسبات در سطح خانوادگی، اقوام، دوستان و آشنایان از این قاعده تاثیر پذیرفته بویژه برای جوامعی که به صله رحم و دید و بازدید وابسته و آن را ارزش می‌نهند، بیشتر ملموس است.

استاد علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج یادآور شد: اغلب مردم به این باور رسیده‌اند که روابط و مناسبات دوران کرونا با قبل از آن دچار تغییرات اساسی شده چرا که اگر قبلا مردم از عدم حضور در مراسم ترحیم کاملا گله‌مند می‌شدند امروز برعکس به شیوه خوداظهاری اعلام می‌کنند که مراسم ترحیم نه در منزل و نه در مسجد برگزار نمی‌شود.

سحابی گفت: همین قضیه در سایر مناسبات غم و شادی، مناسبات و کارناوال‌های ورزشی محلی، ملی و بین‌المللی و به نوعی همه زندگی بشر تسری پیدا کرده که بیانگر تغییر اساسی در دوران کرونا است از این رو در هستی‌شناسی، باورها و نگرش مردم هم لازم است تغییرات بنیادی برای سازگاری با شرایط جدید و بقای انسان بوجود بیاید.

وی اضافه کرد: علیرغم ارزش‌های جهان شمولی که در زندگی بشر وجود دارد برخی از ارزش‌ها و هنجارها در زمان و مکان خاصی اولویت پیدا می‌کنند، همچنانکه سبک زندگی در دوران کرونا باید مبنی بر ملاحظه رفتار و احتیاط باشد.

استاد علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج افزود: سازگاری با شرایط جدید می‌تواند شامل رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فاصله‌گذاری اجتماعی و از همه مهمتر عدم مسافرت در زمان بیماری است که ما را به این فرموده پیامبر اسلام (ص) رهنمون می‌کند که «اگر در جایی بیماری واگیردار وجود دارد به آن مکان وارد نشده و از آن خارج نشوید». 

سحابی تاکید کرد: در دوران شیوع کرونا، پرهیز از رفتارهای خطرناک، کمتر در میان جمع و ازدحام بودن، پرهیز از مسافرت و همزمان دوری از مصرف خودسرانه دارو، راهکارهای مناسبی برای روبرو شدن با شرایط جدید است.

وی با بیان اینکه جبر محیط، کاری کرده که هماهنگی بیشتری بین مردم و مسوولان برای غلبه بر ویروس کرونا را می‌طلبد، یادآور شد: از طرف دیگر کمک به معیشت افرادی که به اجبار برای طلب رزق و روزی مجبور به ورود به بازار هستند یکی دیگر از راهکارهایی است که می‌تواند حس همدلی را در بین مردم همچنان جاری نگه دارد.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: تا ظهر سه‌شنبه ۱۷ تیر ماه در مجموع ۲۴۵ هزار و ۶۸۸ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۲۰۰ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جان‌باختگان کرونا در کشور به ۱۱ هزار و ۹۳۱ نفر رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha